vraagje aan juf groep 2 of groep 3

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door noa80, 25 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noa80

noa80 Bekend lid

7 jun 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat moet een kind kennen en kunnen om van groep 2 naar groep 3 te gaan.
    Mijn dochter is nu 5 jaar ( 18 oktober) en zit in een combinatiegroep 1/2. In het 10-minuten gesprek verteld juf dat ze volgend jaar niet naar groep 3 gaat omdat ze nog niet goed kan tekenen. Ze loopt iets achter op dit gebied. Nu heeft ze een bloedhekel aan tekenen en doet hier ook absoluut haar best niet voor. Ook gaf juf aan dat ze nog helemaal geen interesse toonde in lezen, thuis doet ze dit wel degelijk. Benoemt al veel letter en is ook bezig met hakken en plakken.
    Het is een meisje wat bang is om dingen fout te doen, ze doet iets liever niet dan dat ze het fout doet. Dus als ze nog op school mag kiezen, spelen met groep 1 of een werkje met groep 2 kiest ze voor spelen, dat kan niet fout.

Ik heb aangegeven dat ik het op dit moment nog niet eens ben met hun beslissing. Volgende week woensdag heb ik een nieuwe afspraak met de juf.
    Ook heb ik het idee dat ze te weinig doen aan het vergroten van haar zelfvertrouwen. Ze kiest voor spelen, dus ze is nog niet aan lezen toe. Ik denk dat ze er wel aan toe is maar het niet durft.

Dus wie kan mij de overgangseissen van groep 2 naar groep 3 vertellen.

2. marijke88

marijke88 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.996
    0
    36
    kop van n-h
    Ben geen juf, maar ook mama van een mannetje van net 5,
    staan hier voor dezelfde keuze.

Ik peds heb zoiets als de juf aangeeft dat het veter is nog een jaartje te kleuteren zou ik daar geheel mee eens zijn desondanks hetgeen ze thuis wel doen.
    liever een jaartje extra kleuteren en zelfvertrouwen opbouwen als een ongelukkig kind wat op zn tenen moet lopen.

ze zijn ook erg jong nog

3. noa80

noa80 Bekend lid

7 jun 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik wil haar zeker niet koste wat kost over laten gaan naar groep 3, maar ik ben bang dat ze zich erg gaat vervelen als ze nog een jaar moet kleuteren. Knippen, plakken en tekenen zijn gewoon niet haar ding, dat ze gaat ze echt niet opeens wel goed kunnen als ze het nog een jaar moet doen. Ze zegt ook iederen dag mama wanneer mag ik nu echt leren.

Ben bang dat ze nog minder gaat laten zien als ze nog een jaar moet kleuteren.

4. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Als ze geen zelfvertrouwen heeft, waarom wil je haar dan in groep 3 hebben? Dan kan ze beter een jaar overal de oudste en de beste in zijn.
    Wij hebben mijn dochter juist met man en macht in groep 2 gehouden, en dat werpt nu echt zijn vruchten af qua zelfvertrouwen.

5. Nash

Nash Bekend lid

2 jan 2008
    522
    0
    16
    Ja ik zou denk ik met het advies van de juf mee gaan, mijn meiden komen dan allebei uit November. Maar de oudste ging na 1,5 jaar kleuteren naar groep 3 omdat ze eraan toe was. Maar de jongste kleutert ook nog een jaartje langer gewoon omdat ze er nog niet aan toe is. Ik vertrouw gewoon op het oordeel van de juf.

6. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Met de signalen die je dochter afgeeft lijkt het er op dat ze faalangst in de hand werkt. Nog een jaar kleuteren lijkt me dat niet handig.
    Je krijgt sowieso nog 2 cito's (januari en juni) dan kan ze laten zien dat ze de letters wel kent evt.

Dus ik vind het erg vroeg om nu al uit te gaan van het een of het ander. Ze ontwikkelen zo hard nog dit half jaar.

Als je twijfel zou ik een onafhankelijk pedagoog om raad vragen.

Soms helpt dat om een objectief beeld te krijgen.
    En als extra advies voor welke keuze dan ook

7. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Ik ben geen juf van de kleuters, maar wel juf. Een aantal jaar terug waren er de zogenaamde leesvoorwaarden. Als een kind hieraan voldeed, kon het over naar groep 3. Gelukkig kijken juffen tegenwoordig meer naar het gehele kind. Als een kind in de veilige thuisomgeving wel letters en lezen durft te onderzoeken, is dat een mooi compliment voor thuis. Op school moeten ze het echter in groep 3 laten zien.
    Als een kind in groep 2 nog te weinig zelfvertrouwen heeft, wordt dat in groep 3 waarschijnlijk niet meer.
    Achter een versnelde overgang zit vaak geld, als een kind eerder naar groep 3 gaat, levert dat de school geld op. Als een kind langer bij de kleuters wordt gehouden, is dat dus een hele goede zaak.
    Tot nu toe heb ik bij kinderen die eerder naar groep 3 zijn gegaan, geen een keer een vlekkeloze doorstroming gezien. Variërend van later toch leesproblemen ( van in Gr. 2 in Avi 4 en in Gr. 5 nog steeds Avi 4) tot blijven zitten op het middelbaar onderwijs tot een niveau lager (hij is nog zo jong, doe maar mavo ipv havo ?!) door die ervaringen is mijn idee, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook geen juf maar wel een soortgelijk kind...wij en de leerkracht waren het er in januari vorig jaar eigenlijk al over eens dat ze nog een jaar groep 2 zou doen. Mits er niet veel zou veranderen natuurlijk. En dat is ook gebeurd. Ik ben ook van mening...beter stevig in groep 3.

Ben benieuwd waarom je er eigenlijk "tegen" bent dan?

9. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Hier wel een juf.. maar hoe kunnen ze dit nu al zo zwart wit zeggen? Tuurlijk kunnen ze aangeven dat ze zorgen hebben over de ontwikkeling van bepaalde gebieden... maar om nu al te zeggen dat je dochter blijft zitten is heel erg vreemd.
    Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat het altijd goed is dat een kind blijft zitten in groep 2. Als jouw meisje juist toe is aan meer, zal ze ook meer succeservaringen krijgen en dus meer zelfvertrouwen door te kunnen leren in groep 3.
    En 18 oktober is geen grensgeval op zich... dus ik zou deze beslissing in ieder geval uit willen stellen tot het voorjaar!

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter had dan geen last van weinig zelfvertrouwen maar liep sociaal nogal voor op de rest. Ook zat ze in groep 1/2 bij heel veel drukke jongens in de klas waardoor ze het echt niet leuk vond. En juist door dit alles deed ze haar best niet meer. Kon opeens geen dingen meer die ze wel in groep 1 kon, deed de cito bar slecht en haar inzet was beneden de maat. Gelukkig zag haar juf ook in waar het aan lag en liet haar gewoon over gaan.

Nu zit ze volledig op haar plek in groep 3 en behoort bij de beste van de klas!

11. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

mijn dochter is van 13 okt en zit ook in groep 2. Qua taal komt ze goed mee maar qua rekenen helemaal niet. Ze vraagt ook best veel aandacht van de juf! Als ik zie wat mijn andere dochter moet kunnen dit jaar in groep 3 vind ik het behoorlijk wat. Ik ga er dan ook vanuit dat ze nog een jaar groep 2 gaat doen. Lekker stevig in haar schoenen als ze naar groep 3 gaat

12. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

15 jun 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik vind ze wel erg snel in hun uitspraken. Het nieuwe schooljaar is net begonnen...

13. noa80

noa80 Bekend lid

7 jun 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben echt niet tegen nog en jaar kleuteren, graag zelfs. Maar de reden die zij geven ben ik het niet mee eens. Ze kan niet tekenen dus ze mag niet naar groep 3.
    ik vind dat ze te weinig doen aan het vergroten van haar zelfvertrouwen.

Ik heb met zwemles gezien dat uitdaging goed is voor haar, in badje 1 ( van 3) liep ze te klooien en liet ze niet goed zien wat ze kon, dus met twijfel een proefles in badje 2 mogen doen en daar gaat ze nu met sprongen vooruit, ze wil graag meekomen met de rest en let veel beter op. De oefeningen dagen haar uit, dus ze gaat haar best doen.

14. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    @noa ik bedenk maar wat hoor maar zou je thuis niet eens kunnen filmen dat je dochter wel degelijk met lezen bezig is. Kun je dat eens aan de juf laten zien. Als ze geen uitdaging heeft en dat wel leuk vind, dat zou nog een jaar kleuteren een verschrikking voor haar zijn.
    Wat me net ook te binnen schiet is zou je je dochter kunnen uitleggen dat ze haar best moet doen met tekenen zodat ze vogend jaar echt mag leren?

Scholen zijn nog een ver-van-mn-bed-show, dus excuus als t nergens op slaat wat ik bedacht.

15. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een dochter van november en dus net 5 en in groep twee. Zij is een twijfelgeval en wij hebben eind groep 1 al vrijblijvend met de juffen besproken dat we voor kerst toch al wel met z'n vieren om tafel willen om te bespreken wat goed voor onze dochter is. Wij denken dat ze heerlijk nog een jaar blijft kleuteren, omdat het op school goed gaat, maar ze wel op de toppen van haar tenen loopt en haar gedrag thuis dan ook 180 graden anders is. De juf beaamde dat dit inderdaad waarschijnlijk zo is, dus binnenkort hebben we een gesprek.

Mijn man en ik hebben wel gezegd dat het advies van de juffen voor ons ook leidend zal zijn. Zij zien haar namelijk het best zoals ze op school is en kunnen die inschatting goed maken.

Mijn vraag aan ts dan ook: waarom vertrouw je niet voldoende op het oordeel van de juf? Want je vraagt het hier op het forum ook aan leerkrachten van groep 2,3 terwijl die jouw kind helemaal niet kennen.

16. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Hier een groep 8 juf. Opvallend bij ons op school is dat de jongere kinderen uit oktober/november meer moeite hebben met de overgang naar het VO. Een jaartje extra kleuteren was achteraf voor deze kinderen beter geweest. Nu vragen ouders juist of doubleren in 8 nog mogelijk is...

17. Storm

Storm Niet meer actief

Het kan nog veel erger. Bij mijn neefje en achterneefje (2 verschillende scholen) konden ze eind vorig schooljaar al zeggen dat de ene groep 2 en de ander groep 3 2 keer moest doen. Al voordat ze overgingen. Knap hè?!

En heel bizar: mijn oudste is van 1 oktober, door omstandigheden is hij pas 1 april begonnen op de kleuterschool, na een verlengde peuterperiode, en toch mocht hij naar groep 2. Ik had verwacht dat hij groep 1 nu mocht gaan doen, had hij ja amper wat van meegekregen. Dus waar scholen en juffen precies naar kijken is mij een raadsel. Ze zullen hun redenen hebben, maar ik zou het eerst eens een kans geven.

18. noa80

noa80 Bekend lid

7 jun 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    meiden allemaal bedankt voor jullie adviezen. Het gaat mij eigenlijk niet eens zo zeer over wel of niet nog een jaar kleuteren, maar hoe belangrijk is kunnen tekenen nu eigenlijk.

ook ben ik bang dat ze zich gaat vervelen, maar goed woensdag een gesprek met de juf, ik zal jullie daarna op de hoogte houden.

19. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Kan nog geen poppetjes (mensfiguren) tekenen met herkenbare onderdelen (lichaamsdelen) 6 jaar

Motorische Ontwikkeling - Signalen Ontwikkelingsproblemen | Mens en Samenleving: Pedagogiek

Kijk eens op deze site of ga eens googlen op motorische ontwikkeling.

ik denk dat je in gedachten moet houden dat hier natuurlijk altijd variabelen in zijn. Het ene kind is snel het andere kind wat langzamer.

Misschien kan je de juf vragen hun mening eens goed te onderbouwen.

Ikzelf zou voorstellen om in maart/april nog eens om de tafel te gaan zitten. Een paar maanden kan veel doen.

20. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

24 okt 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Je kan beter groep 2 overdoen dam dat ze in groep 3 net kan mee komen. Mijn dochter heeft ook groep 2 overgedaam is nu 6 en is echt vooruit gegaam ze is een verlegen meisje dat ook meer vam spelen hield laat ze lekker kind zijn leren kan nog lang genoeg

Deel Deze Pagina