Tijn had altijd van zichzelf een heel strak ritme. 08.30 flesje 9.00 slapen 12.30 flesje 13.30 slapen 15.30 flesje 16.30 slapen 18.00 flesje 18.30 slapen 22.30 wakker maken voor fles. Dit ritme is nu al weken zo en tot ong een week geleden verandert het volgens mij. ik merk dat als ik hem nu om 9.00 in bedje leg hij tot een uur of 11 ligt te keten. Hij brabbelt en speelt met zijn beertje in bed, ik hoor gewoon dat hij wakker is. Om ong 11.00 valt hij in slaap en als ik hem laat liggen slaapt hij om 13.00 nog. Dan krijgt hij wel zijn fles veel later. Zou het kunnen dat ons mannetje er gewoon aan toe is om 's ochtends meer wakker te zijn? Als ik hem gewoon laat slapen krijgt hij zijn laatste fles ook een uur later, om 19.30 dus. Misschien hoef ik hem dan niet meer wakker te maken voor zijn 22.00 fles. Wie heeft dit ook meegemaakt?
Nou, zal ik dan maar antwoorden? Wel zo fijn als iemand een antwoord geeft ha ha! Ja het klinkt best alsof hij klaar is om over de gaan op 4 flessen. Is hij al richting de 6.5 of 7 kilo? Dan kan je best proberen de laatste fles te laten vallen. Wij gaven dan sochtends 210/7, 2 keer overdag 180/6 en de laatste fles dan weer 210/7. Anders is het ineens zoveel minder. 4 x 210/7 mag ook wel. Laat hem maar lekker zijn eigen ritme aangeven. Maar zolang hij sochtends in bed niet huilt lekker laten liggen toch? of een half uurtje in de box leggen om te spelen. Fleur zit ook wel eens een half uur te kletsen in bed en dan valt ze ineens weer in slaap. Bij ons was het op een gegeven moment 2 uur wakker (inc. fles en verschonen) en 2 uur slapen. Dat gaat nu nog zo, behalve sochtends. Om 07:30 eerste fles en om 08:45 weer naar bed. Zodra ze jengelt of miert dan gaat ze naar boven. Succes er mee en wen er maar aan! Nu met 6/7 maanden veranderd er elke maand wat met fruit, groente, pap en boterham verhaal..pfff..wel effe wennen maar wel leuk om te zien hoe ze dan vast voedsel eten. Marijntje
Hoi, Mijn zoontje is nu 3,5 maand en heeft het volgende ritme: 08.30 fles 180+6 09.00 slapen 11.30 badje en/of aankleden 12.00 fles 180+6 daarna in box 14.00 slapen 15.30 fles 180+6 daarna in box 17.30 slapen 19.00 fles 180+6 daarna in box 20.30 slapen 22.30 wakker maken voor fles 180+6 23.00 slapen tot volgende ochtend Zo te zien gaat jouw zoontje na een uur alweer naar zijn bed? Mijn zoontje is na zijn fles nog zeker anderhalf uur wakker en gaat dan spelen in de box of wipstoeltje. Alleen na zijn eerste en laatste fles gaat hij direct naar bed. Groetjes Saskia
Tijn is een slim jongetje hoor, kijk gewoon eens hoe de dag wordt als je hem het ritme laat bepalen, want het ziet er naar uit dat hij het graag een beetje wil veranderen.
@ Ja dat idee had ik ook al. Hij is ook ruim 6,5 kilo, dus een flesje minder zou ook wel mogen. weet alleen niet of ik hem dan 's avonds wakker moet maken. Hij slaapt nu al sinds 16.30. Hij heeft pas 3 flessen gehad dus moet er echt nog 1 krijgen. Wil hem eigenlijk niet wakker maken om 23.00 want die fles moet er uiteindelijk juist af volgens mij.
Nee dan zou ik hem uiterlijk half acht wakker maken hoor voor de 4de fles, gewoon 4 uur er tussen laten tussen fles 3 en 4 en kijken hoe hij daarna de nacht door komt. Maar dan moet je wel zorgen dat hij genoeg binnen heeft over de hele dag he? Dus wel iets meer in de fles of heb je dat al gedaan vandaag? Ben benieuwd of hij het redt met 4 flessen. Laat je het weten? groetjes, M
ik hou me nooit vast aan een vast ritme. kijk goed naar je kindje en laat hem of haar het ritme bepalen. dat zal dan een aantal weken oingeveer gelijk zijn om vervolgens weer te veranderen. Dano sliep in het begin pas om 20:30 toen ineens heel lang om 18u al, en nu rond een uur of 19.
@Angel Eyes: Wij laten tijn zijn eigen ritme ook bepalen. Alleen maken we hem wel wakker voor een fles om 20.00, anders slaapt hij lekker door en komt hij om 04.00! @Marijntje: We hebben hem gister om 20.00 wakker gemaakt voor zijn laatste fles en hij heeft tot vanmorgen 8.30 geslapen! Het is dus helemaal goed gegaan. Hij krijgt nu idd iets meer in zijn flessen overdag en drinkt ze ook helemaal leeg. Dat deed hij met 5 flessen niet. de komende dagen letten we goed op de signalen wanneer hij moe is en dan krijgen we zijn nieuwe ritme vanzelf wel door, hij geeft het zelf aan!
Onze kleine meid zit al een maand op 210/7 flessen en krijgt die om 7 - 11 - 15 - 19 - 23 uur. Soms drinkt ze ze allemaal helemaal leeg Ze weegt nu 7 kg en is 5 maanden (=gemiddeld). We geven nog geen fruit/groentehapje vanwege erge darmkrampjes. Groetjes, Danielle
5 flessen van 240 = 1200 cc. Is dat niet een beetje teveel? Je mag toch niet boven de liter komen vanwege de nieren die dat niet aankunnen?
Ja, daar schrok ik ook van. Je moet er naar streven om niet meer dan 30 schepjes per dag te geven. Heb je al eens aan voeding voor hongerlapjes gedacht?
En wat als dat al het geval is? Hier is dat dus zo. Nathan krijgt voeding voor hongerige baby's en heeft sinds een week niet meer "voldoende" aan 5 x 200 CC Nu verdelen wij dus 5 X 240 CC op een dag (niet altijd in 1 keer, soms 2 x 120CC) Omdat hij dus al voeding voor hongerige baby's hebben, hebben wij verder geen keus. Of je moet je kindje honger laten lijden. En nee (even iemand voor zijn) hij heeft GEEN reflux, allergie of iets anders. Hij heeft "gewoon" ouderwets honger, net als mama. Even ontopic, ook hier is er niet echt een ritme. Nathan laat weten wanneer hij honger heeft, wil slapen of wil spelen. Nu is het wel zo dat hij gemiddeld om de 4 uur komt. Zijn laatste voeding is rond 23 uur en zijn eerste rond 07.30 uur. Ook doen wij hem s'avonds in badje maar niet altijd op het zelfde tijdstip. Ligt er dus een beetje aan hoelaat hij "komt" met eten.
@astrid: als hij echt honger heeft zou ik toch even contact opnemen met de ha bijvoorbeeld over een eventuele andere oplossing dan zoveel voeding, want het is echt heel erg slecht voor zijn niertjes hoor!
Dat is al gebeurt, meerdere zelfs. Ook met het CB heb ik contact gehad(waar ik hier hele goede ervaring mee heb). Het is een grote jongen (6490 gram en 61 cm) en heeft die behoefte. Ik zou niet weten wat we anders nog moeten doen? Maar Sonja Bakkeren? We hebben ook al 210 + 6 schepjes gedaan. Ook krijgt hij JBPM er doorheen ivm ontslasting (wat hier érg goed werkt). Misschien dat we dan maar een 210 + 6 schepjes en dan 3 schepjes JBPM ofzo doen. Begrijp me goed, ik vind het ook niet fijn dat hij zoveel "vraagt"en ik realiseer me goed dat het niet goed is voor de niertjes, maar ik kan hem moeilijk honger laten lijden
gewoon doen wat je hart ingeeft, mijn dochtertje krijgt ook te veel volgens de statistieken. maar toch groeit ze niet te hard dus, ze kunnen me de boom in met hun statistieken hahaha.
Mijn zoontje heeft ook een periode meer honger gehad als 5 x 180+6 wat hij kreeg. Op advies van het CB mocht ik hem ook wel 210+7 in zijn flesje geven! Toen ik zei dat ik op internet had gelezen dat dit niet goed was voor zijn niertjes, zei de CB-arts dat een extra schepje en extra water niet veel kwaad kan. Inmiddels krijgt hij gewoon weer 180+6 en heeft daar nu voldoende aan, ik denk dat hij even een groeispurtje heeft gehad.