Dochtertje is 9 maanden. En nu hebben we (ik denk iedere ouder in Utrecht) het aanbod gekregen om haar gratis lid van de bieb te maken. Goed initiatief natuurlijk. Nu staat er in de folder dat boekjes, en voorlezen, al belangrijk is vanaf 3 maanden. Ik ga haar morgen meenemen en lid maken. Maar welke boekjes zijn leuk voor iemand van 9 maanden? Wat lees jij voor?
Mijn zoontje is ook al een poosje lid van de bieb . We hebben wel een keer een paar boekjes meegenomen maar hij vind het maar niks. Ik lees mee voor tips
Hier zijn de boekjes van nijntje en woezel en pip een hit. Of boekjes met alleen plaatjes. Daar kan je ook een verhaal om maken. Aanwijzen, kleine dingen aan laten wijzen enz.
Hier heb je ook boekjes voor de allerkleinste. Simpele zwart wit boekjes veelal met foto's van andere baby's - gezichten met verschillende uitdrukkingen. Verder platenboekjes met dieren...
Ik ben bij beide begonnen met voorlezen rond 4 maanden. De eerste maanden zijn die boekjes met per bladzijde 1 plaatje en 1 woord heel fijn. Het duurt nog best wel even voor ze echt verhaaltjes kunnen begrijpen. Mijn dochter vond het rond 9 maanden vooral geweldig om zelf de bladzijden te kunnen omslaan (dus kartonnen dikke bladzijden zijn handig) en niet teveel vertellen per bladzijde want dan is de aandacht weg. Dus heel vaak (nog steeds wel) lees ik niet letterlijk wat er staat maar geef ik er een eigen draai aan zodat het niet te lang duurt. En bij de bibliotheek hier hebben ze een speciale kast voor de allerkleinsten, daar kun je in ieder geval kijken.
Dochter is ook al een tijdje lid van de bibliotheek en alleen het meegaan vindt ze al geweldig. Lekker in de bakken snuffelen en dan zelf aan tafel gaan zitten en boekjes lezen. Ik heb er geen omkijken naar. Op de grond staan bakken met boeken die echt leuk zijn voor de kleintjes. Daar zoekt ze zelf een paar boekjes uit. Ze weet natuurlijk niet wat ze uitkiest maar ze vindt het leuk om ze zelf naar de balie te brengen. Vaak zijn het boekjes met dikkere pagina's, uitklapboekjes of met dieren. Zelf haal ik vaak verzamelbundels met voorleesverhaaltjes.
Mijn zoontje is nu ee n paar maanden lid. Hij kreeg een koffertje met knisperboekje en een boekje met een cd. Hier heb je boekjes voor baby's. Ook zachte boekjes, die mag je zelfs in de wasmachine doen. En badboekjes. Ik leen altijd boekjes met een harde kaft. Omdat m'n zoontje de boekjes wil dichtdoen. Ik laat hemer niet zelf mee spelen, want dan doet hij het in zn mond. Hij mag van mij zn eigen boekjes wel 'slopen' (nou ja een paar die bij zijn speelgoed liggen, de rest houd ik netjes), maar de biebboekjes houden we natuurlijk heel. De bieb is hier 100 m vandaan, dus ik ga er iedere week wel heen. Voorlezen is voor hemvooral bladzijdes omslaan. Dus ik lees hem ook voor als hij in de kinderstoel zit, dan kan ik het hele boekje voorlezen, anders doet hij hem steeds dicht ( natuurlijk lees ik,hem ook wel op schoot voor).
Hier vindt ze boekjes met plaatjes van dieren en dingen heel leuk, dus ik zoek gewoon telkens een leuk boekje met plaatjes uit en dan kijken we daar af en toe samen in. Nu bv 'mama's met kleintjes', ze moet altijd lachen bij de poes en de slang. Als ze wat ouder is, zullen we vast meer boekjes met een verhaaltje gaan lenen. Oh, en dat knisperboekje in het koffertje vindt ze heel leuk!
Hier zijn de boekjes van Kikker favoriet! Ook Woezel en Pip vindt ze leuk. Er zijn ook boekjes waarbij ze kunnen voelen, dat is ook een aanrader (het vachtje van een schaapje, bijvoorbeeld.) Dikkie Dik is ook erg schattig! Genoeg keus!! Vanaf drie maanden begon ik, en het maakte niet uit wat ik las. Al las ik de krant. Ze vond het kijken naar plaatjes leuk en het horen van mijn stem. Succes!!