Makelaar, welke?

Discussie in 'De lounge' gestart door 79mama79, 2 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    We zijn er nog niet helemaal uit, maar we zitten er aan te denken om ons huis te gaan verkopen. Dus een beetje informatie aan het zoeken op internet. En dacht "even" naar een makelaar te gaan kijken. We wonen in een grote stad dus er zijn er té veel! (nou ja vind ik dus ;) ) Hoe weet ik nu welke makelaar ik moet nemen? Hier in de buurt staan veel huizen te koop, maar ook allemaal een andere makelaar. Dit wereldje is nieuw voor mij dus heb geen idee hoe of wat. Misschien iemand hier wel?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Iig een die is aangesloten bij de NVM.

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Makelaarsland. Zo hebben wij ons huis verkocht. Je moet meer zelf doen, maar het scheelt je een hoop geld. Een aanrader.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Kies iig voor een makelaar die is aangesloten bij de nvm of vbo en shop een beetje rond. Dus verschillende offertes opvragen.

5. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    Nvm wist ik ja. We zijn lid van vereniging eigen huis, en daar had ik al eea gelezen.

Makelaarsland zegt me niks, zal eens kijken.

6. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    van die offertes had ik ook al gezien. Bij de meeste staat erbij dat het kosteloos is, vraag me dan alleen af of dat ook echt zo is.... Heb er wel al 1 gemaild voor meer info of het dus idd kosteloos is.

Edit; bij de meeste staat bv ook dat ze komen taxeren. Hoort dat allemaal bij de offerte? Misschien domme vragen maar heb wel vaker een huis gekocht, nog nooit verkocht ;) en me er ook nog nooit in verdiept of mee bezig gehouden. Er gaat een wereld voor me open straks haha

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou op funda eens goed kijken naar advertentie's van verschillende makelaars.
    De ene makelaar omschrijft de woning erg kort en bondig, de ander maakt slechte foto's, en misschien is er een andere makelaar die bijvoorbeeld veel appartementen aanbiedt terwijl jij een eensgezinswoning hebt.

8. mammavanthom

mammavanthom Bekend lid

Je kan het beste een paar makelaars vragen om langs te komen voor een 1e afspraak. Tijdens deze (kosteloze!!!!) afspraak zal de makelaar (als het een goede makelaar is) jouw huis bekijken om daar later een goed onderbouwde waarde over af te geven. Ook zal de makelaar aangeven wat hij/zij allemaal doet om de woning goed in de markt te zetten en wat de kosten zijn die daar aan verbonden zijn. (en als er geen kosten genoemd worden moet je er echt naar vragen! en een beetje onderhandelen mag best ;)).
    Een makelaar die meteen tijdens de eerste afspraak een waarde afgeeft heeft dit vaak niet goed onderbouwd (dmv vergelijking met andere vergelijkbare woningen in de buurt), beter is dus als de makelaar hier later op terug komt.
    Als het goed is zet de makelaar vervolgens alle afspraken op papier zodat je alles nog eens even rustig kan nalezen.

Probeer nuchter naar de verhalen te luisteren en laat je vooral niet afleiden door een makelaar die een heel hoge prijs afgeeft voor jullie woning. (hoe verleidelijk het ook is...:D)
    Het is vaak zo dat als je de woning scherp in de markt zet (maw goedkoper) dat er meer bezichtigingen zijn en dat er daardoor ook minder over de prijs onderhandeld wordt, wat vaak leidt tot een verkoopprijs die dicht bij de vraagprijs ligt.
    Als je de woning wel duurder in de verkoop zet zie je vaak dat er minder bezichtigingen zijn en dat er daardoor meer onderhandeld wordt en dat je met een veel groter verschil zit tussen vraagprijs en koopprijs.
    Kortom, vaak kan je woning sneller en voor een betere prijs verkopen als je iets lager in de prijs gaat zitten.

Vervolgens moet je ook goed naar je gevoel luisteren, kies een makelaar die goed bij je past en waar je een goed gevoel bij hebt. Als het goed is werken jullie een poosje samen en er komen ook vaak een hoop emoties bij kijken dus dan is het wel fijn als je je op je gemak voelt.

Nou het is een heel verhaal geworden, sorry :) (was niet helemaal de bedoeling). Als je nog vragen hebt mag je altijd pb-en. Succes met het kiezen van jullie makelaar en met de verkoop van jullie woning!

Oh ja, nog wel belangrijk is: er zijn veel instanties waar een makelaar bij aangesloten kan zijn en de NVM hoeft niet perse de beste te zijn maar een NVM makelaar kan de woning wel het mooiste/beste op funda krijgen.

9. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    Zo mamavanthom dat is helemaal duidelijk! Heel erg bedankt, hier kan ik wel wat mee! Ik hoop vanavond weer even verder te kunnen gaan met zoeken. Als ik er niet uit kom zal ik even pb-en! Dank je!

10. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Dit hoeft niet per se zo te zijn denk ik. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij van tevoren al bij het kadaster verkoopprijzen en gegevens van andere woningen heeft opgevraagd. Dat had onze makelaar iig wel.

11. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Klopt hoor.

Ik werk zelf bij een makelaarskantoor en wij vragen van tevoren al deze gegevens op zodat ze voor het gesprek al weten hoe of wat.

12. 79mama79

79mama79 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.459
    0
    0
    De eerste makelaar heeft al teruggebeld en komen eind volgende week langs als mijn man vrij kan krijgen tenminste....

Deel Deze Pagina