Lichamelijke reacties eerste week vakantie na drukke tijd....

Discussie in 'De lounge' gestart door Leanneke, 13 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leanneke

Leanneke Actief lid

2 mrt 2019
    153
    109
    43
    Vrouw
    Afgelopen maanden heb ik het keidruk gehad met afronden studie en werk (basisonderwijs).
    Nu is een week geleden mijn zomervakantie begonnen, en de eerste dagen huppelde ik nog door. Maar nu is de man met de hamer langsgekomen... .
    Ik ben ontzettend moe, en slaap waar ik zit, maar ondertussen heb ik ook last van 'restless legs', mijn lijf is onrustig en wil in beweging blijven... zo irritant!!
    Ik benblijkbaar echt aan het afkicken!

Ik weet niet of ik nu juist moet slapen of actief moet blijven, leuke dingen doen lukt in ieder geval maar met mate.

Nog meer die dit herkennen? Tips?

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De uitputting na een tijd van overbelasting herken ik. Het eerste wat je denk ik moet doen is toegeven.... slaap... zoveel als kan en als je lichaam nodig heeft. En pas daarna kun je weer opbouwen denk ik.
    Pijnlijke benen had ik wel met liggen - maar onrustige niet. Heel vervelend lijkt me dat. Het enige wat ik kan bedenken als je lichaam zo 'druk' blijft is ontspanningsoefeningen. Waardoor je mogelijk ook weer snel in slaap valt. Via een app als insight timer - heb je allerlei oefeningen die je op je telefoon kan afspelen. Van simpelweg ontspannende muziek - tot echte geleide meditaties en bodyscans - van 3 minuten tot een uur en alles ertussen.... Dit zou misschien kunnen helpen?
    Sterkte en succes - ik ben ooit vér over mijn grenzen gegaan - en daar heb ik van geleerd - pas op jezelf!

Leanneke vindt dit leuk.
  3. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Ga vooral ontspannen, helemaal als je lijf zegt doorgaan, probeer bewust te ontspannen.

Leanneke, bluedrake en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Bij mij helpt hardlopen/fietsen/ sporten om zowel mentaal als fysiek met drukte om te gaan. Als ik niet sport ben ik moe, en rusteloos. Als ik na een drukke dag nog even kan sporten ben ik al wat rustiger. En als ik na een drukke periode waarin ook sporten niet lukte vrij heb. Ga ik toch weer wat doen, zoals hardlopen. Heerlijk.
    Verder heb ik momenteel ook veel last van vermoeidheid ik denk dat dit ook een beetje door het warme weer komt. Eerst 3 weken heet en droog, nu iedere keer 2 dagen heet, dan weer koeler. Je kan je net niet aan die temperatuur aanpassen. Blegh. Word ik lamlendig van.

Leanneke vindt dit leuk.
  5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Ik herken het wel. Afgelopen weken was het zo druk. In het weekend sliep ik in eens ruim 10.5uur! De laatste keer was denk ik voor de zwangerschap.

Verder onrustig omdat ik dingen wil doen en aan de andere kant te moe. Als ik echt te moe ben geef ik toe en slaap dan overdag als dat kan. Maar dan ben ik ook echt zo moe.

Vandaag ook zo moe, kon wel huilen zo moe. Het gevoel als of iemand me midden in de nacht wakker had gemaakt. Gelukkig geen plannen dus wat gepoetst in huis, even niks doen, boodschap, weer helemaal niks doen. Stukje gewandeld en daarna weer iets beter.

Ik ga dan vroeg slapen en ik zal het wel nodig hebben. Van het weekend mocht onze knul (9) wat later slapen en ik ben tegelijk gegaan.

Waar het kan uitslapen, kijken wat jou ontspanning geeft ( lezen, iets creatiefs, hardlopen, wandelen etc) even pas op de plaats. Dan heb je later in de vakantie weer puf om wat te ondernemen

Leanneke vindt dit leuk.
  6. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Ik werk ook in het basisonderwijs en dit is zo herkenbaar. Eerst gaat het nog wel, daarna stort ik voor een paar dagen helemaal in. Ik laat het vaak gebeuren. Het is een signaal van je lichaam, daar wil ik dan niet doorheen gaan pushen. Ik let dan goed op m'n voeding, rustmomenten pakken, relaxen waar dat kan en sporten/wandelen enz. Vaak is het dan na een paar dagen weer ok en kan ik van de vakantie genieten ;)

Dit is ook 1 van de redenen waarom we niet gelijk de eerste zaterdag weg gaan. Heb eerst een week nodig om bij te komen :o:

Leanneke vindt dit leuk.
  7. LaQueen

LaQueen Fanatiek lid

4 mei 2014
    4.329
    5.185
    113
    Vrouw
    D
    M
    Ik werk ook in het onderwijs en moet ook altijd even een paar dagen ‘bijkomen’, maar gewoon rust pakken en toegeven werkt het fijnst om vervolgens van de rest van de vakantie te genieten. Ik plan de eerste dagen ook niet veel afspraken en doe rustig bijna de hele dag (op kinderen verzorgen na) niets.

Ik moet nog een week en ben echt aan het aftellen. Mijn werk is leuk, maar in dit soort periodes heel erg hectisch, net als de start van een schooljaar en in december. Al hoef ik dat een ander in het onderwijs natuurlijk niet te vertellen!

Leanneke vindt dit leuk.
  8. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Hier ook een juf. Ook de laatste weken fulltime gewerkt (ipv normaal 3 dagen), alle gesprekken alleen gevoerd, na de zomer naar een ander lokaal dus verhuizing, etc.. Drukke weekenden, kids allerlei afsluitfeestjes etc. Ik vond mezelf er prima doorheen komen.
    Maar toen werd het vakantie.....zondag niks anders gedaan dan op de bank of buiten in de tuin met een boekje. Waarbij de ogen vaak ook nog dichtvielen. Maandag ging het wel weer om vervolgens dinsdag weer helemaal in te storten. Heb me er maar aan overgegeven.

Nu het idee dat de vakantie eindelijk aan het landen is en mn lichaam tot rust gekomen is. Maar we gaan idd nooit meteen op vakantie, dat is gewoon geen succes.

Leanneke vindt dit leuk.
  9. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Toegeven aan je vermoeidheid. T moet er echt even uit.. zijn er dingen waardoor je ontspant? Uit je ‘aan’ modus in ieder geval.

Leanneke vindt dit leuk.
  10. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Herkenbaar ja, hier altijd rennen en vliegen en tijdens vakantie moet ineens niks meer, alles mag. Geen wekkers meer zetten en Savonds lekker vrij ipv elke avond werken. Meestal word ik ziek o_O Verstopte oren en neus, keelpijn, migraine aanvallen enzo.

Leanneke vindt dit leuk.
  11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Herkenbaar, mijn verlof gaat voornamelijk op aan zieken. De dagen die ik dan wel heb zijn ook niet echt ontspannend, maar allicht is dat ook door de leeftijd van de kinderen.

Heel eerlijk, ik blijf t liefst gewoon thuis ipv dat ik "op vakantie ga".

Scheelt zoooo veel gestess, inpakken, gevlieg, omgeving opnieuw afbakenen enzo. Ook voordat de kinderen er waren was ik degene die de boel inpakte. Ik ben dan eigenlijk alweer genezen voordat ik uberhaupt weg ben.

Die "aan" knop gaat prima, maar die "uit" knop is defect geloof ik.

Als je veel stress op je dak hebt verbruikt je lijf ontzettend veel magnesium. Voor nu zal een multivitamine / aangepaste voeding met wat extra magnesium niet direct t probleem tackelen maar het is allicht wel iets waar je wat in kan verdiepen en overwegen.

T grote voordeel aan t continue rennen en vliegen is dat je die ontstress dreun niet krijgt. Die heeft mn man dan weer wel zodra de rust invalt (ook onderwijs).

Leanneke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina