Bieden op huis, tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chai, 18 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Gek dat het allemaal zo verschilt, dit hadden wij ook maar wij moesten het voor een jaar aan kunnen tonen!
     
  2. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113

    Wil je niet ontmoedigen maar volgens mij is het huis te duur voor jullie. Je hebt een overwaarde van €70.000. Huis is al €49.000,- duurder qua vraagprijs, dan €20.000 overbieden en 10% kostenkoper van €359.000,- ( betaalde prijs) is €35.900,-
    Dan die je dus €104.900,- aan eigen geld en overwaarde in te leggen en zit je vast aan je maximale hypotheek op 2 inkomens wat mijn inziens altijd onverstandig is.
     
  3. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Ik heb een overwaarde van minimaal 70.000 (80-90 zou ook echt niet gek zijn, want 70.000 is de overwaarde gebaseerd op WOZ, dus niet kijkend naar de markt op het moment), ons huidige huis kostte 140.000 en staat nu op 130.000. Dit betekent dat als we ons huis zoals verwacht verkopen voor minimaal 210.000 er 80.000 overblijft. Hiernaast kunnen we samen een hypotheek krijgen van 290.000. Dat is bij elkaar dus ruim boven de vraagprijs van 340.000, ook als we er nog boven bieden.

    Of heb ik het mis?
     
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Je moet je 10% kosten koper ook nog betalen. Dus weet niet of je 30.000 euro op je spaarrekening hebt staan?
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  5. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Nee, niet op een spaarrekening. Dat red ik wel met de overwaarde, maar ik denk inderdaad niet dat ik dan veel boven de vraagprijs kan bieden. Misschien max 10.000
     
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.639
    10.538
    113
    De WOZ komt bij ons niet in de buurt van de verkoopprijs. Ik zou echt even met makelaars en hypotheekadviseurs in gesprek gaan.

    Overigens is kosten koper volgens mij geen 10%, maar 2% overdrachtsbelasting en de notariskosten.
     
  7. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    We hebben maandag een gesprek met de makelaar, woensdag met de hypotheekadviseur.. maar de inschrijving sluit maandag dus al. Ik ga gewoon een gok wagen, misschien kiezen ze mijn bod niet eens. Ik dacht trouwens ook dat kosten koper niet zoveel was.. maar oke.
     
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Het is ongeveer 6 - 8 %. Dus 20.000 tot 25.000 euro zou ik wel rekening mee houden. En je wilt waarschijnlijk ook nog wel een verfje. Bij mijn eerste appartement was ik al 6.000 euro verder met alleen stucen, verven en nieuwe vloeren.

    Maar ik hoop echt dat het lukt voor je!
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  9. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier geloof ik ook heilig in. Ons droomhuis liepen we mis drie jaar terug, was er kapot van! Dag later kwam een huis op de markt dat veel beter bleek. En daar wonen we nu.
     
    Chai, Bailey07 en DQueen vinden dit leuk.
  10. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Als ik het goed heb berekend, en ik 6.000 boven de vraagprijs bied, dan red ik het wat betreft notariskosten en kosten koper. Dan doe ik het wel met een overbrugginshypotheek, wat al wat minder is dan de WOZ waarde, maar dat betekent wel dat ik ons huidige huis rustig kan verkopen. Ik denk dat we daar veel meer voor krijgen dan hij waard is, dus het plan is om die echte overwaarde helenaal in het huis te stoppen :) Ik probeer het gewoon. Ik begin bij een god bod. Als dat niet word geaccepteerd, dan is dat jammer genoeg zo. Meer kan ik er ook niet aan doen.

    Als iemand nog tips heeft voor het bezichtigen, hoe kan ik mijn interesse goed laten overkomen, waarmee kan ik de makelaar eventueel overtuigen om mijn bod te kiezen etc :rolleyes: alle tips worden gewaardeerd. Als het toch niet lukt, dan kijken we gewoon rustig verder.
     
  11. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Hier kan ik je wel een antwoord op geven. De makelaar beloven dat hij jouw huis mag verkopen. Mijn broer is zo een huis misgelopen, Makelaar wilde alleen accoord gaan met hun bod als hij ook hun eigen huis mocht verkopen.
     
    Bailey07 en Chai vinden dit leuk.
  12. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    He? De makelaar kiest toch niet met welk bod de verkopers akkoord gaan? Onze verkoopmakelaar adviseerde wel maar wij bepaalden.
     
  13. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Dat ging inderdaad heel raar maar de Makelaar regelde alles en broer kreeg niet de kans met de verkopers te praten erover dus het was dat accepteren of niets en toen heeft hij gekozen voor niets.
     
  14. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Echt??? Dit wil ik best afspreken hoor..
     
    DQueen vindt dit leuk.
  15. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Bedoel je dit eigenlijk omdat de makelaar van het huis waar ik een bod op ga doen niet voor de verkopers kan beslissen of mijn bod gekozen word? Want zo kan het ook gelezen worden. Ik dacht eerst dat je het over haar broer had
     
  16. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Zo krijg je in ieder geval een streepje voor bij de makelaar en wie weet neemt hij dat mee in het advies naar de verkopende partij.
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Inderdaad, dit wordt hier ontzettend veel gedaan. Of het helemaal zuiver is, is de vraag... sommige makelaars doen dit bewust juist níet, omdat ze dan enorm handelen in eigen belang ipv het belang van de verkopende partij.
     
    DQueen en Chai vinden dit leuk.
  18. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Ik denk dat ik gewoon de situatie uitleg en ook zeg dat 'we nog geen makelaar hebben gevonden om het huis te verkopen, maar daar goed naar gaan kijken omdat we veel overwaarde verwachten en dus een goede keus willen maken wat makelaars betreft, u kent niet toevallig een goede makelaar die bekend is met (onze buurt)?' ;):D
    Dan maar peilen hoe hij daarop reageert! Als hij het meteen negeert en zegt dat ik bv op funda of een andere website kan kijken weet ik genoeg denk ik.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  19. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ik hoop vooral voor je dat het huis niet tegen valt nu en je je niet druk hebt gemaakt om niks... ;)
     
  20. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Ik ook inmiddels :D Het gaat mij vooal om de locatie van het huis ook, want we zijn van plan elk huis wel te gaan verbouwen uiteindelijk. Fundering, erfpacht, mankementen etc. ga ik wel nog kritisch naar kijken.
     

Deel Deze Pagina