Hallo allemaal, het onderwerp zegt het eigenlijk al. Ik heb sinds een week ongeveer last van zere enkels, aan de binnenkant. Het voelt heel erg stijf aan en als ik erop druk is het pijnlijk (ook als ik er niet op druk). Het gevolg is dat ik onbewust als ik loop mijn enkels ontzie en dan krijg ik eerst last van mijn kuiten en daarna van mijn scheenbeenspieren (allebei nogal gevoelig bij mij). Ik dacht dat het waarschijnlijk wel langzaam over zou gaan, maar nu heb ik het nog steeds. Donderdag gaan we op vakantie en ik wil natuurlijk wel wat zien en doen... Maar goed, het zou natuurlijk door het weer kunnen komen, alleen mijn enkels zijn niet echt opgezet. Eigenlijk zien mijn voeten er nog best slank uit. Het is wel zo dat als ik erin druk, er even een soort kuiltje in blijft staan, dus dat zou toch een beetje vocht kunnen zijn. En mijn enkels lijken ook wel een beetje 'aderig', alsof ik meer rode adertjes zie lopen, maar ik weet niet zeker of ik dat al had. Ik probeer veel met mijn benen omhoog te zitten en rondjes te draaien, maar ik moet zeggen dat dat ook nogal pijnlijk is. Herkent iemand dit? Zou het toch door het weer kunnen komen of is het misschien iets anders? En hebben jullie misschien tips? Alvast bedankt! Lindangel P.S. 's Ochtends direct na het opstaan zijn mijn voetzolen trouwens ook heel erg pijnlijk, maar of dat er iets mee te maken heeft, geen idee...
Yep, dat klinkt toch gewoon als vocht en die rode voetzolen (en kijk ook eens naar de binnenkant van je handen) komt omdat je zo lekker veel extra bloed rondpompt. In principe niets aan de hand dus maar wel stierlijk vervelend. Gelukkig loop je (nog) niet helemaal voor paal met van die worstenpootjes want dan doe ik wel...grrrrr... Voetjes omhoog (vooral ook 'snachts), wisselbaden willen wel wat helpen tegen de pijn, vraag om een dagelijkse voetmassage van je vent (wordt hier gedaan en dat is erg prettig en goed voor de intimiteit), vochtafdrijvend eten wil soms helpen (bijvoorbeeld tomaten of selderij). Kijk goed uit dat je geen hoge bloeddruk hebt (hoeft niet hoor maar moet er niet bij komen!). En ondanks het feit dat het lijkt erger te worden: bewegen! Hou die doorbloeding gaande. Als het héél, héél erg pijnlijk wordt kan je natuurlijk altijd even contact zoeken met je huisarts of vk. Oh wacht even.. ik zie dat je op vakantie gaat. In dat geval zou ik toch even langs de huisarts gaan. Misschien dat hij je iets kan geven zodat je er (tijdelijk) minder last van hebt en het is altijd fijner om er hier even naar gekeken te hebben dan in het buitenland. Veel sterkte!
Hoi, Ik heb bijna het zelfde als wat jij beschrijft alleen geen adertjes, ik heb er gister de vk voor gebeld en die vroeg me of ik adertjes had ( kunnen spataderen zijn ) en hoe pijnlijk het was ( behoorlijk) omdat de praktijk vol zat ben ik naar de huisarts gegaan, die zag idd ook de verdikking aan kuit en enkel, mij werd geadviseerd het rustig aan te doen en zo weinig mogelijk te lopen en als ik het over 7 dgn nog heb moet ik nogmaals langs komen. Ik zou als ik jouw was toch ook even de vk of huisarts bellen want het kan ook wat anders zijn. succes
Bedankt voor jullie snelle reactie! Ik denk dat ik morgen de dokter maar even bel. Ik hoop maar dat ik terecht kan, want ik weet nu even niet wat ik moet doen: bewegen of juist niet? Het lijken me trouwens geen spataderen, want ik zie geen blauwe aders, misschien een heel klein beetje rozige. Ik heb trouwens (tot nu toe) geen hoge bloeddruk. Heb dat ook nooit gehad, dus daar ben ik ook niet zo bang voor. Trouwens, over die voetjes omhoog: ik heb dat een paar nachten geprobeerd met een kussen eronder (we hebben niet zo'n verstelbaar bed), maar dat kussen ligt natuurlijk binnen no time op de grond. Hebben jullie daar een tip voor? Oja, masseren zou wel leuk zijn, maar mijn vriend kan dat op de een of andere manier niet zonder klagen en hij stopt ook altijd tussendoor. Dan krijg je druk-druk-druk- ruuust - druk - rust - druk - ga je nog masseren? Oja - druk, etctera. Om gek van te worden! Maar goed, bedankt voor de tips! Ik zal morgen even bellen... Lindangel
ik heb 2 oude hoofdkussens op elkaar liggen. ik leg ze niet in de breedte maarin de lengte. op zich blijven ze bij mij wel liggen. in de lengte vind ik ook lekkerder liggen omdat er dan een groter deel van je benen op rust.
Leg het kussen onder je matras! Dat helpt enorm. Zeg, leg je vriend eens uit dat hij ook mee moet doen in deze zwangerschap! hihi... Ik heb ook een tijdje moeten 'vechten' voor mijn massage (maar toen mijn voeten echt maat HULK hadden gekregen, zag manlief het licht... maar zolang moet het bij jou niet duren hoor!) Probeer hem uit te leggen dat hij je enorm kan helpen als hij elke avond even (5 min per voet) aan je pootjes wil trekken (met een beetje lotion, erg lekker). De meeste mannen willen graag iets doen (ja, dit niet natuurlijk maar gebruik anders mij maar als voorbeeld!) Sterkte