Goedemorgen Dames, Ik heb een vraagje betreft een wa-verzekering. Ik ben gescheiden met de vader van mijn kids. Kinderen wonen bij mij en zijn eens in de 2 weken een weekend bij hun vader. Nu heeft hij afgesproken met de kids dat ze in zijn deel van de vakantie een weekje op kinderkamp gaan. Gisteren kreeg ik de vraag waar ik wa verzekerd ben en het polisnummer. Dit heb ik doorgegeven. Pas daarna vroeg ik me eigen af , of dit wel zo werkt. Uiteraard beweerd hij van wel. Zelf heeft hij geen wa verzekering en hij zegt dat ze niet "dubbel" verzekerd kunnen worden. Stel , ze maken op het kamp iets kapot of ze trappen een ruit in bij de buren van vader....Moet het via mijn verzekering geregeld worden? Wie heeft hier antwoord op? Dankjewel alvast!
Ik zou ook zeggen dat jouw verzekering voldoende zou moeten zijn. Naar mijn weten gaat het inderdaad gewoon op persoon en niet op huisadres. Enige issue lijkt mij vooral hoe om te gaan met schade bij vader. Bij de meeste verzekeringen is schade aan eigen spullen namelijk uitgesloten en dan zou ik me kunnen voorstellen dat dit ook geldt als ze bij hun vader zijn. Als hij dus graag een verzekering wil voor schade bij hem thuis, dan moet hij waarschijnlijk zelf aan de bak. Maar standaard dubbel verzekeren lijkt mij niet juist.
Ik zou je verzekering deze vraag stellen. Je kunt ze gewoon een mailtje sturen en ze de situatie voorleggen. Daarin kun je dan ook dieper ingaan op de omgangsregeling die je met hun vader hebt, want ik vermoed dat dat ook nog meespeelt.
Ik neem aan dat je aansprakelijkheid bedoelt in plaats van WA. Maar op Google vind je al snel informatie. Bv hier; Bekijk bijlage 753543
Je doelt op een aansprakelijkheidsverzekering particulieren. Oftewel een avp. Bij het afsluiten moet je aangeven of je een alleenstaande dekking of een gezinsdekking wilt. Bij een gezinsdekking zijn de kinderen meeverzekerd. Als de kinderen het meest bij jou verblijven is het logisch dat jij ze meeverzekerd op de avp en dus een gezinsdekking hebt. Dan is inderdaad schade die ze veroorzaken aan anderen wanneer ze bij vader zijn gedekt op jouw avp. Vaak zelfs de schade die ze veroorzaken bij vader thuis. Schade onderling is uitgesloten maar de vader is in deze situatie gewoon een derde en dus komt deze schade die jouw kinderen veroorzaken aan spullen van vader wel voor vergoeding in aanmerking. Of het moet specifiek uitgesloten worden in de voorwaarden maar dat is bij de meeste verzekeraars niet het geval.
Ik heb ooit toen ik al op kamers zat en 19 was per ongeluk een ruit ingetrapt Dat viel gelukkig nog alonder de aansprakelijkheids verzekering van mijn ouders. Ik zou zeggen dat het dus klopt als je kinderen op kamp zijn.
Het klopt wat je ex-man aangeeft. De kinderen zijn doorgaans verzekerd bij 1 van de ouders. Het mee handige is dat dit bij de ouder is waar de kinderen het meest zijn. Er zijn uitzonderingen dat kinderen bij allebei de ouders op de polis staan. Wanneer de communicatie weinig soepel verloopt kan de keuze om ieder de kinderen op een eigen polis bij te schrijven een verstandige zijn.