Hallo, Dit is nu mijn schema van mijn mannetje: 7.00 Pap uit bord 12.00 1 1/2 broodje en 90+3 flesmelk 15.00 Soepstengel en Sapje 17.00 Klein stukje fruit 18.00 Avond eten en Yogurt 19.00 180+6 1 schep pap. Nou wil ik heel graag die laatste fles eraf hebben, hij krijgt vindt ik meer dan genoeg op een dag. Ik had gehoopt dat hij de fles gewoon zou laten staan, maar hij drinkt hem toch helemaal leeg. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Eerst pap eraf? Of steeds iets minder melk wel met pap. Of gewoon de fles helemaal weg laten en kijken wat er gebeurt? Wat is jullie ervaring? Gr, Tinkerbel
Waarom wil je de laatste fles eraf hebben, zoveel krijgt hij niet als ik dat zo lees? En krijgt hij verder niks te drinken op een dag of heb je dat niet opgeschreven (behalve het sapje om 15.00 uur)? Het is namelijk de bedoeling dat ze ongeveer een liter per dag drinken (waarvan ong. 300 melk producten) Merel krijgt nog steeds de laatste fles om 19.00 uur. En deze blijven we geven tot ze hem zelf niet meer wil. Wel drinkt ze er steeds minder van dus binnenkort zal hij vanzelf vervallen. Maar ik snap dus niet waarom je die fles eraf wilt hebben.... aangeraden wordt om zo'n 6 eet/drink momenten te hebben op een dag. En tussen 7.00 en 12.00 krijgt hij helemaal niks?
Ik vind ook niet dat ze veel krijgt, helemaal niet zelfs en zou ook gewoon de laatste fles bijven geven zolang ze daar nog behoefte aan heeft.
mijn zoontje drinkt hem ook nog, het is inmiddels wel minder geworden, zo 150-170cc. ik geef hem zolang hij hem hebben wil. eet je zoontje geen tussendoortje in de ochtend? is idd weinig tussen 7.00 en 12.00. groetjes, Miranda
Ik vind het ook helemaal niet veel! En idd tussen 7 en 12 nix? Lisa dr schema ochtend boterham + 150 fles tussendoor 1,5/2 stuks fruit middag boterham + 150 fles tussendoor koekje + sap 18.00 groente 19.30 toetje 22.00 150 fles 02.00 150 fles (en regelmatig nog een fles snachts)
Hoi, Ik vind eigenlijk ook dat jouw zoontje niet zo heel veel drinkt. Maar misschien drinkt hij tussendoor nog wel heel veel water en sap en heb je dat niet opgeschreven! Bij Fenne hebben wij met 11,5 mnd de avondfles laten vervallen. Maar dat was omdat zij 'm steeds dichter op het avondfles kreeg omdat haar 'schema' aan het veranderen was. Zo kwam het voor dat ze om 18:00 avondeten + 100 ml joghurt kreeg en dan om 18:30 naar bed ging en weer de melkfles zou krijgen. Dus hij werd steeds een beetje kleiner en uiteindelijk kreeg ze nog slokje water na het eten en voor het slapen. Even voor jouw vergelijking. Fenne eet nu met 13 mnd dit: 08:00 boterham + 200 cc volle melk & bijv. mandarijntje 09:30 fruit... bijv een hele peer of een banaan 12:30 1,5 boterham + 200 cc volle melk 14:30 nijntje koekje of ontbijtkoekje of doosje rozijntjes etc. 17:30 avondeten + 150 cc volle joghurt en dan drinkt ze over de hele dag ik denk zo'n 300 cc aan sap of water. ook hier en daar nog een hapje van wat papa en mama eten... als wij iets eten dan komt ze altijd even 'happe happe'...
Dat sapje is ongeveer 100 cc. Water of diksap. Ik heb z'n boekje van het CB en daar stond in dat je zo rond het eerste jaar de fles moet gaan afbouwen. Vandaar, maar jullie doen dat dus niet?
Hi Tinkerbel, Hier dus wel afgebouwd he, met 11.5 mnd... maar dat was meer omdat mijn dochtertje er aan toe was... ze drinkt ook nog 400 cc melk en 300 cc sap/water op een dag... dan kan het ook. Met alleen 90 cc melk en 100 cc sap zou ik het niet doen denk ik...
Hij krijgt eigelijk niks in de ochtend omdat voor mijn gevoel kreeg hij al zoveel, maar nu ik dit zo lees valt dat dus wel mee. Ik vind dat uitrekenen op een dag drinken altijd lastig. Pap telt toch ook als melk? Anders kan ik tussen de middag meer melk gaan geven en in de ochtend wel lekker een koekje anders.
Uiteraard telt pap als melk! Dus vocht krijgt hij wel binnen, alleen met de laatste fles erbij zou ik het net genoeg vinden. Als je de laatste fles eraf haalt zou ik zeker een fles van 150cc sap erbij geven.
Tinkerbel, de arts op het Cb zei hier: vanaf 1 jaar moeten ze 300cc zuivel en 200cc ander drinken. Die liter is dus flink overdreven maar een halve liter moet hij zeker krijgen op een dag. Zoals ik jou schema zie krijgt hier 4x zuivel en 1x sap, als je dit nou om zou zetten naar 3x zuivel en 2x sap en dan alles minimaal 100cc dan zit je goed volgens het cb. Thomas gaat dan vanzelf aangeven wanneer die laatste fles eraf kan en dan kun je de hoeveelheid bij de andere keren ophogen. Tygho's schema is zo: 07:00 Papfles van 210cc 09:00 Soepstengel/liga met 50cc thee 10:00 Fruit met 50cc water 12:30 1-1,5 boterham met 100 halfvolle melk 15:00 Soepstengel/liga met 50cc thee 18:00 Warm eten+yoghurt met 50cc water 19:30 papfles 180cc Tygho krijgt dus: 390cc opvolgmelk, +/-150cc zuivel en 200cc ander drinken
Okay, bedankt. Dan ga ik dat maar eens proberen. Alleen ik zie iets niet denk ik in mijn schema, jij hebt het over 4 keer zuivel nu. Maar ik lees er maar 3, of tel je de yogurt mee?
Wat een gans andere schema's dan bij ons (in België, of bij mij). Hier = 7u: borstvoeding 8u: 1 sneetje brood 11u30: groente, vis/vlees/tofu/ei met aardappel/rijst 15u15: fruit met koek (1/2 banaan, 1 appel/peer,... met 1,1/2 betterfood) 18u45: borstvoeding 19u15: half sneetje brood Ze krijgt ook wel eens een stukje groente in de hand, of een zoutloze rijstwafel tussendoor water om te drinken Ze wordt zaterdag 1 jaar. Langzamerhand gaan we nu wel ook andere dingen inlassen
Ja de yoghurt tel ik mee Volgens de arts op het cb hoeven ze namelijk vanaf 12 maanden geen opvolgmelk/groeimelk meer te hebben, alleen halfvolle melk (+vitamineD) en yoghurt etc aan zuivel. Vandaar dat ik het meetel.
Okay, alleen wat moet ik dan weghalen van zuivel? Sorry hoor, maar ik ben z'n leek met die cc. Snap er de ballen van De melk dan tussen de middag vervangen door sap? Krijgt hij dan genoeg zuivel binnen met de ochtend pap en de avondfles en klein bakje yoghurt. Ik weeg de yoghurt niet af hoor.
dan zit je zoiezo al aan de 300cc. onze arts zei dat het tussen de 300 en 500 cc aan zuivel is. ik heb dit schema 8.00 1-2 boterhammen en 100cc halvolle melk 10.00 fruit 12.00 2 boterhammen en 100cc halfvolle melk 15.00 koekje 17.00 250 gram warm eten en een bakje halfvolle yoghurt 19.30 150-170cc pyjamapapje ik zit dus rond de 400-500cc. de rest van de dag heeft mijn zoontje een tuitbeker water bij zich. gemiddeld drinkt hij 150-200cc daarvan.