Even een vraagje: Is het noro-virus gevaarlijk voor een zwangere vrouw? Het is nl zo dat mijn vader, moeder en mijn peetoom de afgelopen week veel voor een zieke tante hebben gezorgd. Zij heeft een week in het ziekenhuis gelegen vanwege borstkanker, en in het ziekenhuis heerste het Noro-virus. Mijn ouders moesten dus dagelijks een mondkapje op, een schort en handschoenen aan. Nu had die tante het zelf niet maar het heerste dus wel op die afdeling. Morgen vieren we de verjaardag van mijn man. Mijn peetoom heeft dus net afgebeld, die heeft dus echt het noro-virus te pakken (hebben ze in het ziekenhuis ook gezegd) en wil mij niet besmetten. Mijn ouders hebben (nog) nergens last van. En zijn dus morgen ook de hele dag hier. Ik heb gelezen dat er niet echt iets tegen te doen is en kan weinig info vinden over zwangerschap in combinatie met het virus. Het schijnt dat je echt gewoon heel veel spuugt en ernstige diarree kunt krijgen. Voor oudere mensen kan het gevaarlijk zijn, omdat zij snel uitdrogen. Heeft iemand een idee of het gevaarlijk kan zijn? Ik wil gewoon voorzichtig zijn! (ik hoorde afgelopen woensdag van de kraamzorg dat een koortsblaar dus ook heel gevaarlijk kan zijn, en dat wist ik ook niet!!)
Zover ik weet is het direct niet schadelijk voor je kindje, wel kun je snel uitdrogen en voedingsstoffen tekort komen bij het krijgen van een Norovirus. Mocht je het dus krijgen dan drinken en nog eens drinken..Virus duurt een dan of 3 dus daarna kun je weer "gewoon" eten..Kleintje kan die 3 dagen prima rondkomen van je reserves..
Ik heb toen ik 12 weken zwanger was het Rota virus gehad. Gekregen van mijn zoontje, maar ja je kan moeilijk wegb;ijven bij zo'n klein mannetje die doodziek in ziekenhuis ligt. Volgens de kinderarts kon het geen kwaad voor mij ivm de zwangerschap. Je moet er alleen goed opletten dat je niet uitdroogt. Dus wel steeds proberen te blijven drinken.
Het heet ook wel buikgriep. Je kan dan last hebben van braken en diarree. Het is vooral er vervelend maar volgens mij niet schadelijk voor je kindje. Het houdt meestal zo'n 1-3 dagen aan. Sterkte met je tante!
Noro virus is niet gevaarlijk maar wel heeeeel erg vervelend!! 2 keer gehad (werk in de zorg) maar het is heel heftig maar wel kort
Het is gewoon heel vervelend als je er wel mee besmet zou worden. Zwanger of niet, ik zou liever niet teveel met hen in contact komen! Pas als 1 van je familieleden 72u klachtvrij is, weet je zeker dat er geen besmetting meer mogelijk is. Voorkomen is beter dan genezen denk ik dan..! Overgeven en diarree is voor geen enkel lichaam goed, en helemaal als ik een kindje zou dragen, zou ik wat meer voorzichtig zijn!
Ik werk in een verpleeghuis waar het zo 2 keer per jaar heerst. Tijdens mijn zwangerschappen ben ik niet op de afdelingen geweest waar het heerste, maar wel op de afdelingen waar het nog niet uitgebroken was. Ik had net de periode van overgeven achter de rug, dus had weinig trek in een noro-virusje op dat moment. Het kan iig geen kwaad voor je kindje, alleen zelf word je er zo beroerd van.
Bij mij op de afdeling was het vermoeden dat het heerstte en we hebben het toen ook uitgezocht. Ik zelf was toen nog niet zwanger maar een collega van mij wel. Wat wij toen hoorde was dat het niet kwaad kan. Wel moet je natuurlijk dan extra voorzorgsmaatregelen treffen (vaker handen wassen, ontsmetten) als je met zo iemand in aanraking bent gekomen, zeker als je in aanraking komt met braaksel, diarree e.d. Maar dan zou ik zeggen probeer dat te voorkomen als het mogelijk is. Alles dus meer uit voorzorg dan dat het echt kwaad kan.