ik word hier zo ongerust van pfff! mijn dochter is 11 maanden en kan alleen rollen en zitten als ik haar neer zet. tijgeren lukt een klein beetje maar met veel moeite ze rolt er liever naar toe. sinds 2 maanden heeft ze fysio omdat ze hypermobiel is. maar het helpt echt niks! fysio zegt het komt wel maar ik maak mij dan zo druk. ik word er heel onzeker van wie heeft er ervaring met kindjes die laat in hun ontwikkeling zijn of waren en is het goed gekomen?
Ik snap je onzekerheid. Je kijkt toch een beetje naar t gemiddelde waarop een baby 'iets moet kunnen'. Ik doe dat ook een beetje met mij n zoontje. Hij loopt bijv heel erg vooruit met zijn ontwikkeling. Hij is nu 9 mnd en loopt al aan de hand en bijna los...ik maak me dan bijv zorgen of dat dit niet te vroeg is ook ivm zijn heupjes. Zo ontwikkelt elke kind op zn eigen manier. Ik liep ook pas met 18 mnd zei mijn moeder..die maakte zich ook zo ongerust over mij. En met mij is t ook helemaal goed gekomen. Ik denk echt dat je het de tijd moet geven als er medisch gezien geen reden is voor ongerustheid. Dikke knuf
Ik zou vertrouwen hebben in de fysio, en je zorgen eerlijk met haar bespreken. Vraag hoe zij je dochter ziet, en wat ze jullie adviseert om haar motorische ontwikkeling te stimuleren. Wij hebben ook fysio gehad voor de kinderen, en ik heb er onwijs veel van geleerd. Op zich is ze maar 11 maanden, kruipen, optrekken en lopen zijn de volgende fases en die kunnen prima ná 1 jaar starten. Is echt niet zorgwekkend als er verder niks aan de hand is. Ik zou haar alleen zo min mogelijk [eigenlijk niet] op haar billen neerzetten, behalve om te eten. Want deze houding belemmert haar ontwikkeling alleen maar. Laat haar lekker rollen, en laat haar enkel en alleen op haar buik spelen. Vanuit die houding wordt ze het beste gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen en voort te bewegen.