big fat gypsy wedding!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MHMW, 15 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik kijk het ook elke week, en probeer elke keer weer begrip voor andermans regels en cultuur op te brengen, maar ik snap het elke keer weer niet! Die meiden worden eigenlijk alleen geboren om schoon te maken, te pronken met hun lichaam, te trouwen en als slaaf gebruikt te worden.
    Je kan jezelf helemaal niet ontwikkelen als individu, ik kan me niet voorstellen dat er bijna niemand is die zich hiertegen afzet.

2. Sasya

Sasya Fanatiek lid

26 jul 2011
    1.217
    0
    0
    Noord-Holland
    Ja ik verwonder me er ook zo over.
    OOk het feit dat de meisje zo jong zijn en van school gehaald worden als hun oudere zusje gaat trouwen.
    Deze week was het meisje zelfs een oude bruid met haar 18 jaar.

3. adi

adi Niet meer actief

Het is tegenwoordig ook vreemd voor ons, maar de helft van de wereldbevolking leeft nog steeds zo.
    En wat jij beschrijft: leefden onze oma's nou heel anders? In nederland werken de vrouwen pas sinds kort massaal, daarin lopen wij ook enorm achter op andere landen. In de jaren 60 waren de vrouwen ook nauwelijks geschoold, en deden ze ook niks anders dan koken, poetsen en kinderen baren.

Ik vind het huiselijk geweld en de manier hoe ze jonge meiden gebruiken ook niet normaal, maar met de rest lopen ze gewoon een paar decennia achter op de rest van europa.

4. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Nee in dat opzicht geef ik je gelijk, maar het is de hele rambam bij elkaar, meisjes van 9 met van die pakjes aan, pronken met je lichaam, gegrepen worden, trouwen en dan dat erbij.

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Nou niet allemaal hoor, ik heb al veel clientes gesproken (oudere dames leeftijd tussen de 70 en 90) en zij werkten veelal vanaf hun 12 of 14e als ze van de lagere school kwamen, vaak in het huishouden en dan tot ze getrouwd waren dan was het wel koken,poetsen en voor de kids zorgen. Of ze gingen nog naar de huishoudschool toe, maar daar was ook alles mee gezegd, dus zoals bij die travellers klopt ook niet helemaal:) die worden met 14 van school gehaald en thuis gehouden en mogen niet werken, vroeger werd er wel gewoon gewerkt.

Ik lees ook veel mensen van het kamp die hier mee schrijven en die voelen zich volgens mij aangevallen/aangesproken door hoe het er daar aan toe gaat, maar meiden, niemand valt jullie aan of de kampen in NL. Niemand zegt dat jullie ook zo leven he, probeer je er niet op aangevallen te voelen of te denken dat het over jullie gaat.
    Als je je niet aangesproken voelt hoef je het namelijk ook niet zo te verdedigen:).
    Ik denk dat het merendeel echt wel weet dat kampers in NL helemaal niet zo zijn, althans ik heb het hier echt nog nooit zo extreem gezien zoals in UK of Ierland.
    (bovenstaand is dus goed bedoeld he;))

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou, dat is niet helemaal waar... in de jaren 60 had het overgrote deel van de meisjes de middelbare school gewoon afgerond (we hebben het dan wel over de mulo) en was het analfabetisme onder meisjes in Nederland zeer laag. Onder Travellers en gypsy meisjes / vrouwen is dit zeer hoog. Daarbij werd er door de meeste vrouwen in de jaren 60 gewoon gewerkt TOT het huwelijk en met werken bedoel ik dan buitenshuis.

De situatie van de Travellers is veel meer vergelijkbaar met de vrouwen in Europa voor het passieve en actieve stemrecht (1917-1919). Het nut voor meisjes om te leren lezen en schrijven werd toen als nihiel ingeschat en dus gingen meisjes niet of nauwelijks naar school (wel verplicht tot 12 jaar maar dat werd massaal geschonden). Dochters werden ingezet voor het huiselijk werk of werden in de dienst gedaan (bij een ander het huishouden doen).
    Na de oorlog gingen een heel groot deel van de Nederlandse meisjes naar de middelbare school (leerplicht 6 jaar, later 9 jaar en nog later 10 jaar)

Na de tweede wereldoorlog verandert het gedrag massaal. Vrouwen zijn veel beter geschoold en dit leidt uiteindelijk tot de emancipatiegolf in de jaren 60 (en die ging niet om onderwijs maar om gelijke verloning)

De reden waarom het bij Travellers enzo in stand blijft is omdat er één groep is die hier veel baat bij heeft: de mannen. De groepen vrouwen zijn te klein om zich te verenigingen en als er problemen ontstaan, gaat men gewoon uit elkaar en reist men verder

7. Bri

Bri Niet meer actief

@adi: mijn oma's zijn geboren in 1899 en 1908 en hun leven leek in niets op dat van de travellers uit het programma. Ze trouwden wel vrij jong (maar na hun 18e), maar hebben wel een middelbare school afgerond. Ze behoorden niet echt tot de arbeidersklasse, maar tot 'middenklasse', als je daarvan kunt spreken. De een trouwde met een tabaksplanter (en werkte dus mee), de ander met een politieman en gaf zelf les op school.
    Hun dochters, uit de jaren 30 en 40, zijn ook gewoon naar school geweest en hebben een diploma gehaald. Sommige daarvan zijn gestopt met werken toen zij kinderen kregen, anderen niet. De ene volgde de regels van de kerk t.a.v. kindertal, de andere niet.
    Maar het allerbelangrijkste: ze hebben altijd de keuze gehad om hun leven te leiden zoals zij dat wilden. Met wie trouw je, en wanneer, wat doe je (huisvrouw of buitenshuis werken), waar woon je.

Dat de helft van de wereldbevolking onder ongeveer vergelijkbare omstandigheden leeft als de travellers vind ik erg, maar van deze meiden vind ik het nog schrijnender omdat ze zó dichtbij een samenleving leven waarin zij wel zouden kunnen kiezen. Maar door de manier van leven van hun families zullen zij nooit echt deel uit kunnen maken van die samenleving. 'uitstappen' kan dus feitelijk niet, ze kunnen geen kant op.

Het mishandelen maakt het allemaal alleen maar nog erger. Dat zou overal bestreden moeten worden. Blijkbaar moeten we het als een lichtpuntje zien dat ongeveer de helft van de mannen zijn vrouw niet slaat.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Ik heb ook weer gekeken afgelopen vrijdag en ik vond het zo zielig voor dat meisje van 13, zo van school gerukt omdat haar 18 jarige zus ging trouwen en dan moest ze maar zien hoe ze het allemaal ging overnemen. En hoe ze aan het worstelen was met al die meters stof van de trouwjurk van haar zus die weer in een tas moest.

En dan dat ene meisje dat bij het paintballen alle formulieren van haar vrienden in moest vullen omdat ze enige was die kon lezen en schrijven :$
    Ondanks dat ze niet zullen gaan werken lijkt me het toch in het huishouden ook wel makkelijk dat je kunt lezen (al was het alleen maar voor de gebruiksaanwijzingen).

Wat betreft het feit dat het hier vroeger ook zo ging, ja waarschijnlijk wel maar ik kom schijnbaar af van een paar oma's die toen ook al modern waren.

De oma van mijn moeder is na de oorlog gescheiden (wat toen een grote schande was) en is zelf gaan werken voor de kost.
    De oma van mijn vader heeft altijd gewerkt op het vliegveld (twente) ondanks dat ze ook nog een boerderij hadden (en dat was ook vlak na de oorlog)

9. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Keer op keer blijft het me verbazen..

Meisjes die daar op nu 18e trouwen zijn al 'oud!'
    Ook dat grabbing van de jongens verbaasd me zo, dat is gewoon aanranding/verkrachting..
    Soms hoorde je de meisjes echt gillen en huilen dat ze niet wilde en toch werden ze nog meegesleept.

En idd dat het meisje van 18 (wat wel werkte bij de bakker, nog niet getrouwd was en kon lezen en schrijven) die formulieren in moest vullen voor haar vrienden.. mn mond viel gewoon open.
    Ze worden gewoon dom gehouden lijkt het wel. Ze mogen ook niet eens lezen en schrijven want dat heb je niet nodig voor het huishouden, ehhh boodschappenlijstjes?? moet je toch lezen en schrijven haha.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Ik snap de ouders ook niet helemaal.

Als een jongen mijn dochter zou "grabben" en ik zou haar zo in paniek en angst horen huilen en schreeuwen, ben bang dat die jongen niet veel later in paniek zou zijn.

11. Ik vraag me ook af wat moeders doet, aangezien de oudste dochter dus op een gegeven moment schijnbaar alles over neemt.
    Huishouden, kinderen wakker maken, naar school brengen.

Heel apart.. Die doen gewoon niks dan lijkt wel, want werken mogen ze niet.

En dat je het als moeder zijnde goed vind dat er zo met je dochter wordt om gegaan.
    Als vader zijnde ook.. Maar die hebben waarschijnlijk moeders zelf ook.zo veroverd!

12. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vroeg me bij dat éne meisje wat ging trouwen ook af waar de moeder was. Het riep bij mij alleen maar vragen op. Als moeder en dochter hun leven lang het huishouden moeten doen hoe lang doe je met twee personen over 1 caravan? Als je met zijn tweeën de hele dag poetst ben je toch al snel door alle lagen heen gepoetst?

Ik denk bovendien dat de jongens ook gevangen zitten in hun cultuur. We vinden het als kijker vaak zielig voor de meisjes maar volgens mij hebben de jongens dezelfde problemen. Natuurlijk ze mogen wel meer, maar ze moeten toch ¨man¨ zijn.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik denk ook dat het niet per definitie een leuk leven is voor een jongen / man in die cultuur.
    Stel je nou toch eens voor dat je als homo geboren wordt, of dat je het verschrikkelijk vindt om een meisje te moeten grabben, of dat je eigenlijk graag zou doorleren ipv schroothandelaar te worden... Ook de jongens hebben weinig keuzevrijheid. Alleen lijken zij niet bang te hoeven zijn dat ze worden geslagen in hun relatie, en mogen zij overdag rondhangen en zwemmen, terwijl hun zusjes aan het poetsen zijn.

14. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Precies, Bri! Zoals die ene jongen bij dat paintballen......die zei tegen dat meisje dat al die formulieren moest invullen: ik ben niet dom hoor, ik kan alleen niet zo goed lezen schrijven!
    Ook de jongens gaan vaak na de basisschool van school en moeten dan werken om geld in het laatje te brengen...

15. Bri

Bri Niet meer actief

Trouwens wel shocking dat kinderen die van de basisschool komen nog niet goed kunnen lezen en schrijven....

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja dat begreep ik dus ook niet.

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat verbaasd mij eigenlijk ook wel...lijkt mij dat je dat toch echt wel leert op een basisschool?

18. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik heb het helaas niet gezien zou ik bijna zeggen aan de hand van de reacties.

19. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ff advocaat van de duivel hoor.... Maar is onze visie op vrouwen en gezin perse beter? Veel vrouwen zijn overwerkt doordat ze én werken én het gros van het huishouden doen. We zijn zogenaamd gelijk, maar verdienen nog steeds minder dan mannen voor hetzelfde werk en waarom hebben vrouwen 4 mndn verlof waar een man maar 2 dgn heeft? Is het kind meer van ons dan van hem? De seksuele verhoudingen zijn zoek, het gezin als hoeksteen van de samenleving verwatert.... Doen wij het met onze visie wel zo goed?

nb, ik ben zelf feministe, hoog opgeleid, werk fulltime, enz. Ik vraag het me gewoon wel eens af. Er is veel te zeggen voor de moderne rolverdeling en verworven vrijheden van westerse vrouwen, maar er zit ook wijsheid in de traditionele rollen. Mijn overbuuf is zwaar gelovig en heeft een traditionele relatie. Ik zou niet kunnen ruilen, maar zie wel dat haar huishouden veel rustiger en schoner en regelmatiger verloopt dan dat van mij. Ze hebben bepaalde zekerheden over wie wat doet, wie welke rol heeft, wat wel en niet kan. Wij moeten elke keer opnieuw het wiel uitvinden.

Ff voor de duidelijkheid, ik walg ook van het grabbingverhaal, hoor, en de gebrekkige scholing en de slaafrol van de meisjes. Maar volgens mij wordt het verhaal ook wel aangedikt.... Niet lezen als je met 11 van school gehaald wordt? Hele dagen bezig zijn met een caravan schoonmaken? Geen broers of papa die ingrijpen bij grabbing?

20. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Ik denk dat het vooral belangrijk is, te kunnen doen wat je gelukkig maakt. En hier ook een partner in te vinden die op 1 lijn zit.

En als je beide een ander beeld hebt, van de rolverdeling. Proberen samen wat water bij de wijn te doen, om tot een compromis te komen.

Het blijft toch lastig over elkaar te oordelen of uberhaupt iets te vinden, want wat voor de een normaal is en fijn is het voor de ander niet.

Deel Deze Pagina