Iemand ervaring met een guo?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door marleen4683, 11 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    Hallo!

Ik ben ondertussen ruim 9 weken zwanger van de 1e, en heb mijn intake bij de vk al gehad.
    Omdat mijn zusje geboren is met spinabifida (open rugje), heb ik waarschijnlijk recht op een guo, dat schijnt een uitgebreide echo te zijn, waarbij ze gaan kijken of het ruggetje helemaal gesloten is.
    Ik ben er niet zo bang voor, maar een extra echo kan geen kwaad!

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n guo?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat is gewoon een SEO, een structureel echoscopisch onderzoek. De medische 20 weken echo. Bijna iedereen doet geloof ik die echo, ik heb em 16 mei. Ze gaan dan alles tellen, hele ruggegraat, tenen, vingers, ze kijken naar de hartkleppen, hersens etc etc en ze meten alles. :)

3. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Friesland
    mijn vk had het erover dat ik dan een extra echo zou krijgen tussen de temijnecho en de 20 wekenecho.

Ga over 2 weken weer naar de vk, zal het dan nog eens vragen!

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, ik krijg 'm ook. Ik krijg 'm gewoon met 20-weken (heb nu al 4 echo's gehad in het ziekenhuis) en deze echo is normaal al behoorlijk uitgebreid. Maar bij ons gaan ze 'm dus nog uitgebreider doen. Om dezelfde reden als bij jou. Alleen hebben wij zelf een kindje gekregen met een open schedeltje, dus vandaar. Maar we weten al dat het hier helemaal goed zit, gelukkig! Toch kan een keer extra kijken helemaal geen kwaad voor mijn gemoedsrust. Heb jij ook extra foliumzuur moeten slikken of niet? Ik zit namelijk een beetje met mijn eigen zusjes en (toekomstige) kinderen in de maag. In hoeverre zij kans hebben op een kind met een neurale buisdefect. Maar dat zien we dan wel weer, tegen die tijd zal alles weer verandert zijn he. Ik hoop dat je een supermooie echo krijgt, met daarop een kerngezond kindje!

5. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Friesland
    @vlinder, ik hoefde geen extra foliumzuur te nemen,
    mijn ouders hebben een erfelijkheidsonderzoek laten doen (inmiddels 22 jaar geleden) dus misschien is dat ook al weer achterhaald. Maar daar kwam uit dat ik weinig verhoogde kans had op een kindje met 'zo'n aandoening. maar toch, een extra onderzoek ;)
    Met mijn zusje gaat het prima trouwens, ze heeft een 'milde' vorm en kan lopen en gewoon functioneren.
    Jou dochter is overleden begrijp ik?
    Hebben jullie geen erfelijkheidsonderzoek laten doen?

6. Vlinder84

Nee, wij hebben geen erfelijkheidsonderzoek gehad. Ze weten nu dat erfelijkheid eigenlijk geen rol speelt (tenzij het bij meerdere mensen in de familie voorkomt). Onze dochter is inderdaad overleden en haar DNA is na haar geboorte wel onderzocht. Volkomen normaal DNA, dus daar schiet je weinig mee op (al is dat ook weer een opluchting voor de volgende natuurlijk!). Super dat je zusje gewoon kan functioneren! De kans dat het jou overkomt, is net zo klein als voor ieder ander. Tenminste, dat is me door mijn gyn verteld en die kan het weten toch! Dus geen zorgen maken hoor, de kans dat alles goed is, is vele malen groter!

7. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    bij mij was het gewoon met de 20 weken echo

ik heb een broertje gehad met open ruggetje helaas is het een engeltje geworden

8. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Friesland
    Ja, als ik dan jullie verhalen hoor dan besef je dat mijn zusje echt wel geluk heeft gehad, ook al heeft ze er soms best last van.
    Ik ben benieuwd of mijn vk die extra echo erdoor kan krijgen, en anders laten we gewoon een pretecho doen!

9. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    met sie structurele 20 weken echo kijken ze daar ook erg naar hoor kijken op hun gemak alles na en als ze twijfelen mag je vaak terug komen atans dat mocht ik wel

10. Vlinder84

Wat erg mvjason! Ja, ze houden je dan wat beter in de gaten. Ook voor je gemoedsrust natuurlijk. En Marleen, je zusje heeft geluk gehad, maar het is haar ook overkomen, dus ze is ook een hele grote pechvogel wat dat betreft. Een pretecho is zowieso aan te raden, dat is echt heel leuk en uitgebreid. We hebben het afgelopen zaterdag met 16 weken en 4 dagen laten doen. Ze heeft ons alle orgaantjes en lichaamsdelen laten zien. Zo mooi!

11. fluffy

fluffy Actief lid

6 mrt 2008
    197
    0
    0
    verzorgende B
    zaandam
    ik heb ook een hele uit gebreide 20 weken echo gehad omdat er bij mijn moeder er een erfelijkheid factoor mee speelt in de familie.
    hier bij zouden alleen de jongetjes geboren worden met een waterhoofd en een open rug. vandaar dat ik dus die hele uitgebreide echo heb gehad met 20 weken ze heeft alles na gekeken en ik heb daar alleen maar met liefde naar het scherm liggen kijken.
    en JA alles is goed en gezond gelukig maar.
    en we weten nu ook wat het word al houden we dat nog even voor ons zelf.

12. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Friesland
    @ vlinder, Tuurlijk is mijn zusje alsnog een pechvogel, maar ze had ook in een rolstoel kunnen zitten met een luier om. Gelukkig niet dus!

@ fluffy, fijn dat alles goed is met jullie kleine!
    Lijkt me fijn om te weten in jullie situatie!

13. Yvonne02

Yvonne02 Actief lid

19 feb 2008
    332
    0
    0
    Ik heb een echo gehad in het ziekenhuis in Zwolle i.v.m de hartafwijking van mijn broertje. Deze echo duurde zo'n 3 kwartier. Heb je geen medische indicatie dan krijg je ook een echo maar deze is dan wel wat minder uitgebreid volgens mij.

Deel Deze Pagina