hallo Dames, ik ben 6 jaar geleden bevallen van mijn eerste, zij was klein 2750 gram en had een hele kleine hoofdje, nu ben ik hartstikke bang voor de tweede bevalling omdat hij nu normale geboorte gewicht zou hebben met een grote hoofdt. mijn moeder was bij de eerste bevalling bij, en achteraf zei ze als ze groter was kon je niet zelf persen.ik was 1,45 uur bezig met persen. zijn er nog meer moeders die eerste kindje heel kleiner was dan de tweede? zo ja hoe ging de bevalling? groetjes Sarahay
Niet te druk maken om de grote van je kindje hoor. De doorgang voor de 2e is al gemaakt door de eerste en daardoor gaat de 2e meestal makkelijker, zelfs al dit kindje groter is. Ons eerste kindje was 3770 gram, de 2e was 4340 gram. Ook een behoorlijk verschil dus. Bij de eerste heb ik 33 minuten geperst, maar bij de 2e maar 2 minuten en die had zelfs nog het handje naast het hoofd ook. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje gerust heb gesteld.
Het is heel normaal om er bij de eerste bevalling lang(er) over te doen met persen. Bij een tweede gaat het vaak wat sneller omdat de weg al eens is vrijgemaakt. Het komt heel weinig voor dat een kindje niet via de normale weg geboren kan worden. Een vriendin van mij heeft bij de bevalling van de eerste 1 uur en 45 minuten geperst voor haar dochter van 8 pond geboren werd. Ze is 11 mei bevallen van de 2e. Een zoontje van 4780 gram, gelanceerd in 10 minuten en 3x persen. Ik zou me er dus maar geen zorgen om maken. En voor wat betreft de opmerking van je moeder: eerlijk gezegd een beetje vreemd dat ze dat zegt. Het voegt niks toe, behalve dat ze jou angstig maakt. Bovendien...als het écht zo zou zijn dat een groter kindje niet zou passen had je vk dit vast ook wel opgemerkt en er allang met je overgesproken. Over je vk gesproken: bespreek je angst voor de bevalling met haar. Zij kan je vast prima geruststellen en het is belangrijk dat zij op de hoogte is van eventuele angsten die je hebt over de aanstaande bevalling.
De eerste was 2650 gr. De tweede 3750. Ik heb het niet als moeilijker ervaren en hij was er ook sneller.
bedankt voor de positieve reacties, wat betreft mijn moeder had ze 6 jaar geleden gezegt, nu zegt ze je kan makkelijk bevallen omdat opzich alles snel gebeurde behalve persen, maar eerste opmerking gelijk na mijn bevalling zit nog in me hoofd.
1e was 3980 gram, 2e 4170 gram. Beide bevallingen gingen snel, maar bij de eerste heb ik wel 75 minuten moeten persen. 2e was er met 5 minuutjes persen al uit.
hier de eerste 2875 en de tweede 3680 de eerste ingeknipt, tweede was er in twee persweeen zonder enige schade
Beide kindjes ongeveer even groot hier (3800 vs 3720 gram). Bij de eerste heb ik ruim anderhalf uur geperst voor hij er was, bij de tweede heb ik nog geen tien minuten geperst en daar was ze al. De weg is gebaand door de eerste, dus de uitdrijving gaat meestal sneller dan bij het eerste kindje. Ik zou me niet te druk maken om die opmerking van je moeder. Als je eerste kindje er op de natuurlijke weg uit is gekomen, is de kans groot dat het met je tweede ook wel gaat lukken!