even voor de zekerheid

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ireen, 29 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hallo dames,

Mijn zoontje is 5 maanden en groeit als kool op mama's melk.

Ik ben heel flexibel met het borstvoedingsbeleid.

Er is geen sprake van te veel of te weinig melk.

Ik heb nooit geprobeerd voedingstijden te rekken.

Hij laat echter eerder minder dan meer tijd tussen de voedingen. Ik heb zitten rommelen met zijn 'slaaptijden'. Dit zijn geen vaste tijden maar volgens een schema.
    Ik deed: slapen voeden spelen slapen

En doe: Slapen voeden spelen voeden slapen.

Dit omdat hij steeds korte slaapjes deed. Nu is ie dus twee uurtjes wakker en krijgt in die twee uur 2 voedingen. Daarna gaat ie slapen en wil weer de borst na twee uur slaap.

Vinden jullie dit erg? Het is niet zo dat ie aan het huilen is van de honger, maar als ik aanbied drinkt hij zowiezo 1 borst leeg en die andere vaak nog als toetje. Het is voor mij niet echt een moeite om hem te voeden en ik ben altijd heel makkelijk geweest, hij mag drinken wanneer hij wil...

Voed ik te vaak? Dit kan toch niet? Ik ben een beetje onzeker geloof ik?

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Te vaak voeden kan inderdaad niet, maar ik heb zelf ook net zitten klooien met tijden, en dat helpt hier inderdaad ook niet. Ik dacht (tsja, forums..) dat het handig zou zijn als ze 's avonds rond 8 uur naar bed zou gaan (deed ze al) en dan om 23 uur nog een keer wakker zou worden, voordat ze de nacht in ging. Ik maakte haar dus 's avonds laat dus wakker, maar ze wordt nu alleen steeds nog maar vroeger wakker 's ochtends (of eigenlijk meer en meer 's nachts): eerst 5/6 uur, nu 3/4 uur...

Ik zou zeggen, als je nergens last van hebt, laat hem het dan lekker zelf bepalen. Honger is eten, moe is slapen, en verder zoektie het maar uit :D Nou ja, een beetje dan. Ik heb hier wel soms extra gevoed omdat ze niet zo goed groeide, maar verder laat ik haar het meestal zelf bepalen. Dan blijft het bij haar en bij mij het rustigst ;)

3. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi,

Volgens mij doe je het prima. Wat ik begrijp is dat je nooit teveel bv kan geven. Je kindje zal waarschijnlijk minder grote beetjes per keer drinken. En dat is ook prima. En wanneer jij je hier goed bij voelt dat moet je zeker zo door gaan. Dus niets om je zorgen over te maken. Zoals jij het doet, doe ik het ook soms. Vooral wanneer ik het idee heb dat hij na het slapen niet heel goed gedronken heeft, leg ik Nathan nog even aan voor het slapen gaan. En dan wil hij eigenlijk ook altijd wel drinken. Ik zou dus zeggen, niets om je onzeker over te voelen. Hoewel dat wel heel herkenbaar is!;)

Groetjes Mariska

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vind jij het erg?
    Vind je zoon het erg?

Eigenlijk vind ik zelf dat je niet teveel naar schema's en patronen moet kijken, maar vooral naar je kind. Je kind weet namelijk zelf heel goed wanneer ie honger of slaap heeft, en als jij die signalen maar oppakt en er op ingaat bied je je kind voorspelbaarheid. En dat vind ik persoonlijk belangrijker voor een kind dan rust of regelmaat.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier hadden we dat rond die tijd ook en ik ben toen met 5,5 maand begonnen met bijvoeden, omdat Thirza op dat moment overdag niet langer dan 3 kwartier meer sliep, elke anderhalf uur wilde drinken en 's nachts niet meer dan 2 uur tussen de voedingen liet.
    Toen ik met bijvoeden begon, ging dat heel snel beter, ging ze overdag weer langer slapen en 's nachts ook beter...

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Dirksmama: Ik ben het met je eens, maar mijn zoontje doet het daar niet goed op. Vandaar dus het schema. Ik hou geen strak schema aan, en al helemaal geen tijden, maar mijn kind is snel overprikkeld en kan niet altijd goede vermoeidheidssignalen geven. Daarbij heeft ie het Kiss-syndroom en dat helpt natuurlijk niet.

Rozemarijke: Wij twijfelen ook over het starten met bijvoeding. Ik heb het gevoel dat hij er behoefte aan heeft maar we hebben allergiën in de familie. Ik probeer dus nog twee weekjes te wachten dan is ie 5,5 maand en dan zal het allemaal zo'n vaart wel niet meer lopen. Grappig dat je dit herkent, ik heb ook gedacht dat het daaraan lag en misschien is dat ook wel zo. 's nachts slaapt hij de laatste nachten weer redelijk (1 of 2 keer voeden en keer of 5 tot 15 een speentje).

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Af en toe heb ik een beetje bevestiging nodig (helemaal met zo'n schoonmoeder die zegt dat ik hem volprop en bla bla bla :x)

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Ireen: hier heeft Thirza KMA en daar kwamen we pas met 9 mnd achter. Desondanks kun je prima wat eerder starten, het gaat erom dat je de signalen van je kind gewoon goed in de gaten houdt. Het ene kind ontwikkelt wat sneller dan het andere, die 6 mnd zijn natuurlijk maar een gemiddelde, en als jij de indruk hebt dat je kind het niet meer goed doet op BV alleen, is ie er blijkbaar aan toe.
    Daarbij is het dan wel belangrijk, gezien de allergieen, om met 'veilige' dingen te beginnen, geen dingen te mengen en 2-3 dagen hetzelfde te geven, voordat je begint met iets anders, (omdat je na 3 dagen toch echt een allergische reactie gehad zou moeten hebben, als je kind ergens niet tegen kan).
    Veilige groenten zijn iig sperciebonen, broccoli, courgette, wortel. Veilig fruit is iig appel, peer, banaan (kan wel verstopping geven), mango.
    Citrusvruchten worden bij allergie pas aangeraden na het eerste jaar en verder kunnen bonen (zoals bruine bonen) en koolsoorten bij allergie nogal heftig vallen...

Succes iig met de afweging!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor je gaat bijvoeden, dit is ook weer een leeftijd waarop je regeldagen kunt verwachten!

Deel Deze Pagina