Mijn zoontje moet voor het slapen gaan 13 gram maizena, ongekookt, krijgen. Dit is zodat zijn suiker langzamer zakt tijdens de nacht. Echter weigerde hij dit gister. Ik had het door de yoghurt gedaan en er maar flink siroop bij. 13 gram is veel. Ik heb zelf geproefd en snap dat hij het niet eet. Iemand tips om het anders aan te pakken of weet iemand iets anders wat ervoor zorgt dat zijn suiker langzaam zakt? Ik had al gedacht aan wakker maken, maar geen idee na hoeveel uur het zakt, of dat al na 2 uur is of pas na 5. Maandag belt de ka en zal ik haar vragen.
Hij wordt 3 deze maand. Het komt van de metabole arts af. Voor vanavond is het gelukt. Ik heb het verdeeld over 2 kommetjes yoghurt en nu at hij het. Krijgt nu alleen meer diksap binnen dan ik zou willen, maar liever dit dan de gevolgen wat de lage suikers kan veroorzaken. Hopelijk werkt deze truc dagelijks!
Inderdaad erg vreemd advies, maar misschien ook niet want heb hier verder geen ervaring mee.... Klinkt in ieder geval niet lekker en niet fijn om je zoontje te laten eten! Neem aan dat hij problemen heeft met zijn suiker, anders loopt je niet bij de metabole arts met hem en krijg je niet dit advies...
Ze vermoeden een stofwisselingsziekte in de vetzuuroxidatie, bij deze ziektes mis je een enzym die je vetreserves aanspreekt tijdens vasten (niet eten) Daardoor ontstaat te laag suiker. Glucosetest heeft uitgewezen dat zijn suikers ' s nachts te laag zijn. Overdags waren ze goed, maar in periodes van ziek zijn en slecht eten zullen ze overdags ook wel laag zijn. Maizena zorgt ervoor dat het suiker langzamer zakt en zo moet lage suikers voorkomen moeten worden. Zodra ze zeker weten of het idd een stofwisselingsziekte is en welke het is, zal hij een speciaal dieet moeten volgen.
Het advies klinkt ook raar, vond ik ook. Maar eigenlijk is het niet gek als daarmee zijn suiker goed blijft. De te lage suikers kan schade veroorzaken aan organen, hersenen, coma en acuut overlijden. De waardes lagen tussen 2 en 3.9. 3.5 is de grens wat het mag zijn. Tijdens de test heeft hij goed gegeten, dus waarschijnlijk zijn de waardes tijdens slecht tot niet eten nog veel lager. Sinds een aantal dagen praat hij soms onduidelijker. Sommige woorden die hij eerst goed uit sprak, zegt hij nu anders. Dus wel heel belangrijk dat hij het binnen krijgt of iets anders wat zijn suiker op peil houdt. Vanavond is het gelukkig gelukt.
oh dat is idd een goede reden dan. wat een vervelende situatie! Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid!
Weet inderdaad de gevolgen van een lage bloedsuiker... Wel spannend om midden in zo'n onderzoeken te zitten en te weten dat die bloedsuiker zo zakt tijdens de nacht. En inderdaad wat je zegt: je hebt ook dagen dat hij sowieso slechter eet! Hopelijk helpt het inderdaad en blijft hij het 'lekker' eten totdat jullie een definitieve diagnose hebben... Zijn er dan misschien andere oplossingen hiervoor???
Geen idee of er andere oplossingen zijn. Kreeg dit gister van de ka te horen en dat het belangrijk was dat hij het at. Ik heb nog gezegd, maar wat als hij niet wil. Ik moest het ergens doorheen doen wat hij lekker vindt. Dat is yogurt. Het moet ongeveer half uur voor slapen. Nu heb ik het maar opgesplitst, 1 na het eten en het andere kommetje dan half uur voor het slapen. Geen idee of het op die manier mag, maar beter dan niet denk ik dan, want sinds zondagavond is het eten weer bagger. Weet ook niet of het dagelijks lukt. Nu eet hij ' s avonds zowat niks, maar kan voorstellen dat na een flinke portie maaltijd, 2 keer yoghurt veel is. We krijgen komende week een oproep voor de metabole arts en die kan hopelijk al onze vragen beantwoorden. Tot nu toe hadden we alleen afspraak met de ka en neuroloog en adviseerde de metabole arts de ka mbt onderzoeken.