Hallo dames, Ik hoop dat jullie mij hier in kunnen adviseren. Ik ben vandaag bij het cb geweest en weet het nu even niet meer. Mijn zoontje heeft een heel nieuw (advies) schema meegekregen. Het cb raad het volgende aan: 8.00 180/6+ 2 eetlepels pap 12.00 boterham + 90/3 fles 16.30 200 gram groente + 90/3 fles 20.30 180/6 fles + 2 eetlepels pap En fruit moest ik maar kijken wanneer ik dat gaf, was haar advies. Nou, vind ik zelf dit niet echt een geweldig schema. Mijn gevoel zegt dat er best een fles afkan. Dus van 4 naar 3 flessen ipv 2 kleine flesjes. Ik zou liever het volgende schema aanhouden: 8.00 180/6 + 2 eetlepels pap 10.00 fruit 12.00 boterham + thee 16.00 fles 180/6 18.00 200 gram groente + yogurt 20.00 fles 180/6 + 2 eetlepels pap De tijden zijn natuurlijk bij benadering... Kan er bij 6 maanden uberhaupt een fles vanaf of is dat niet aan te raden? Welk schema zou ik beter kunnen aanhouden, mijn eigen of die van het CB? Graag hoor ik jullie mening
Jouw schema lijkt me helemaal geweldig! Oftewel, ik had met 6 maanden eenzelfde schema. De fles van 16:00 ging er wel heel snel af omdat meneertje al snel heel goed at en dus die fles ging er als tussendoorjte snel uit. Met 7 maanden zat ik op 2 flessen (ochtend (bambix fijne granen) en 's avonds met rijstebloem) Na 6 maanden mag het vaste voeding + flessen worden. De flessen hoeven niet meer het belangrijkste deel van de voeding te zijn. Zo te zien eet je kindje goed vaste voeding en dat is prima. PS: wat een suf schema van het CB.. die tijden zijn toch niets? Moet je straks weer naar normale tijden toe gaan werken.. schiet niet op.
Bedankt voor je reactie Zwaantje!! Ik ga dus lekker met mijn eigen schema werken. Ik heb ook aangegeven dat ik graag het groentjehapje (dus feitelijk het avondeten) rond 18.00 uur wil doen als wij zelf ook eten, zodat als hij straks met de pot gaat mee eten gewend is aan dat tijdstip, maar dat leek niet helemaal tot haar door te dringen... Wat gaf jij jouw zoontje als tussendoortje toen de fles van 16.00 eraf ging? Maar goed, ik hou lekker mijn eigen schema aan.
Ik zou ook je eigen schema passen. Ziet er erg uit als ons schema rond de 6,5 maand.. Wij gaven alleen 's ochtends wat dikkere pap, en 's avonds puur melk.. Met 7,5 maand hebben we die fles van 16.00 eraf gehaald, en een 120/4 fles bij de boterham gedaan. (dus eigenlijk nog 2,5 fles toen). En dan thee/sap met een rijstewafel/babyliga om 15/16 uur.
bij marinte is het ( ook een beetje puzzelen op moment) maar heb het nu zo: 7:00 180/6. en dan doe ik 120 melk en bambix, de overige 80 cc drinkt ze gewoon uit de fles. een heel bord pap van 200cc krijgt ze echt niet op. 10:30 fruit. 1 stuk vers ( of soms een frutapura) 12:00 fles 180/6 en sinds eergister een paar dobbeltjes brood 15:30 fles 90cc en dan de rest thee 17:30 groente en aardappel ongeveer 150 gram vers (potje bruinen bonen met appel en rundvlees eet ze wel 200 gram) 19:00 fles 180/6 de fles van 15;00 ben ik aan het afbouwen maar omdat ze s'ochtends meestal niet alle pap en melk opeet ben ik bang dat ze anders niet genoeg vocht binnenkrijgt (melk) en verder blijft het elke dag wat want normaal slaapt ze na het ontbijt weer van half 9 tot half 11 en gaat ze rond 1 uur weer naar bed. maar nu vandaag heeft ze maar van 8 tot 9 geslapen en ligt nu volop te sporten boven. dus ik haal ze er zo maar uit. maar ja dan zal ze wel weer eerder moe zijn als 13:00. poeh! BABY'S!!!!
oh ja over die rijstwafels he? marinte heeft nog geen tanden. krijgen ze dat dan wel weg? niet dat ik dat elke dag ga geven maar zo es af en toe misschien
(baby)Rijstewafels worden al snel week door het speeksel. Hier ging dat goed bij 6,5 maand en 2 tanden.. Maar die kalen kaakjes kunnen ook best nog wel wat pletten als het nodig is..
Wij zijn heel snel van 4 flessen naar 2 flessen gegaan omdat het mannetje heel snel heel goed ging eten. Toen het ontbijt en de lunch goed gingen en het avondeten ook (ook om 18:00) ging heel snel de fles van 15:00 eraf. We hebben deze afgebouwd en vervangen door drinken (sap, water of thee) en een rijstwafel en soms een koekje. Een rijstwafel kunnen ze zonder tanden ook eten, dan gaan ze er een beetje op lopen sabbelen.. erg schattig om te zien. Wij geven eigenlijk weinig koekjes (nijntje biscuit of liga) omdat dit zo'n troep geeft en omdat we het graag een beetje bijzonder willen houden. Ons schema nu (bijna 1) 8:00 - 8:30 ontbijt: pap of boterham met beker melk 10:00 tussendoortje: water of sap en soms ontbijtkoek of fruit 13:00 lunch: 1,5 boterham + fruit + thee 15:00 tussendoortje: sap + af en toe een rijstwafel of koekje 18:00 warm eten 200 gram + 100ml zuivel (yoghurt of kwark) 19:30 soms een flesje Goedenacht 120ml/4 (om het pak op te maken...) Dit schema hebben we al sinds dat hij 7 maanden is en het werkt dus prima! Oja, er staat altijd een rietjesbeker met water en die pakt hij wanneer hij wil.
Bedankt voor de reacties. Het is me dus wel duidelijk dat ik lekker mij eigen schema aan ga houden. Ik ben heel benieuwd hoe hij op een boterham reageert! Het is wel zo dat ik vooral 's ochtends met de tijden nogal snel in de knel kom. Rond 8.00 uur maak ik hem wakker voor zijn fles en rond 9.00 uur gaat hij weer naar bed en wordt vaak pas wakker om 11.30 en dan zou hij dus nog zijn fruit moeten en bijna direct daar achteraan zijn brood, want vaak is het zo als hij 1,5 wakker is geweest wil hij weer graag naar bed. Pfff, babies het is inderdaad wat..., maar ook weer heel erg leuk!
Dit probleem hadden wij ook. Wij hebben ons zoontje geleerd om tijdens de lunch fruit + brood te eten. Dat betekent wel dat hij niet snel naar 2 boterhammen zal gaan maar het gaat prima
Ja, dat is natuurlijk ook een idee! Maar het lijkt mij wel dat het dan misschien een beetje veel wordt of had jouw zoontje daar geen moeite mee? Gaf je hem 1 stuk fruit?
Het is maar wat ze aanleren hè? Wij gaven gewoon 200 gram fruit. Dat werd naar verloop van tijd wel minder (zeker toen hij stukjes ging eten) en nu geven we dus fruit bij de lunch en in de loop van de middag als tussendoortje. Dat is ook veel gezonder dan koek ofzo
Als je eigen schema goed gaat, dan dat doen! Ikzelf zou denk ik alleen die fles van 16.00 uur, naar 15.00 uur doen . Anders zou ik denken dat je kindje nog zo vol zit voor het avondeten. Later kun je dat flesje langzaam afbouwen naar 120 + koekje (of whatever) en dan naar sap + koekje.
@Athina, ja dat is ook een goed idee! Anders zit het wel erg dicht op elkaar. Bedankt voor de tip. Die 16.00 uur is meer gewoonte. Hij krijgt nu namelijk rond 12.00 uur een fles en dan weer rond 16.00
Ik ben net terug van het bureau en kreeg te horen dat die fles van 16 uur er eigenlijk al wel af moet. Vervangen door water/thee/sap en liga/rijstewafel/ontbijtkoek. Dan komen wij ook op 3 flessen. Zoiets zal het dan worden hier: 07.00 / 07.30 papfles 180/6 + graanontbijt 08-09.30 slapen 10.00 fruit (zoveel als ze wil) (evt. slapen) 11.45 / 12.00 brood met margarine en beleg + 90 cc/3 melk 12.30-15.00 slapen 15.00 tussendoortje + drinken 17-18.00 slapen 18.00 warm eten 19.30 / 20.00 fles 180/6 + rijstebloem slapen Succes! Wij gaan er morgen mee beginnen.... Groetjes Annelies.
kwam dit topic tegen en was ook wel benieuwd, wij zitten nu op dit schema. 7.00 uur smorgens de eerste fles van 210/7. dan weer op bed tot uiterlijk 9 uur. als martijn van bed komt krijgt ie wat te drinken. om 11/11.30 uur krijgt hij een bord pap. 210/7 voeding en 7 schepjes bambix ontbijt. dit lepelen we op, en hierna gaat hij zijn middagslaapje doen. om 15.00 wordt ie wakker en krijgt hij zijn fruithapje. soms slaapt hij van 4-5 nog eventjes en krijgt om 5 uur zijn groente hap. en om 7 uur zijn laatste fles van 210/7 en 2 scheppen nutrix. wij geven martijn nutrilon AR voeding omdat hij veel spuugt, meestal spuugt ie ook zijn diksap uit, maar en blijft altijd wel wat binnen zitten. ook het fruit spuugt ie wel eens wat van uit en potjes groenten ook. hij krijgt verse groenten en dat gaat prima. willen hem nu brood gaan introduceren, korstjes sabbelt ie wel lekker op,maar nu nog stukjes, wil beginnen met het binnenste en een beetje boter erop. doen we morgen voor de eerste keer. en dan na het brood nog pap aanbieden. wij geven smorgens nu nog geen pap want hij vind het zuigen nog erg lekker, net als zijn zus, een erg zuigbehoefte, die heeft ook tot 9 maanden smorgens een fles gehad, en vanaf 9 maanden kreeg ze smorgens ook een bord pap. succes met jullie schema's. en indd je eigen gevoel doen. anita