Heel vaak lees ik hier op het topic dat kinderen na maanden doorslapen ineens weer nachten achter elkaar huilend wakker worden. Allerlei oplossingen worden er dan aangedragen en vooral oorzaken worden benoemd. (sprongetje, tandjes, verlatingsangst, nachtmerries). Vaak wordt dan gezegd dat het geven van een flesje niet goed zou zijn, omdat het kindje daar aan kan gaan wennen. Maar ik vraag me af hoeveel mensen dit misschien toch wel doen. Hoe weet je nou namelijk dat het kindje niet gewoon echt honger heeft, door een groeispurtje bijvoorbeeld. Of doordat het meer gaat bewegen en spelen en dus meer energie verbruikt. En wat doe je als wiegen, tussen je in leggen, troosten, speentje en alle andere zaken niet helpen en een flesje wel? Dan nog stug volhouden dat dit niet goed is? Ik ben gewoon erg benieuwd.
Als ik ze anders niet rustig krijg krijgen ze hier gewoon een flesje 's nachts. Soms ben ik geneigd om die meteen te geven in de hoop dat ze weer gaan doorslapen, maar ze worden niet altijd van honger wakker helaas. Soms willen ze gewoon spelen om 3 uur 's nachts Heb trouwens voor de tweede optie gekozen, maar ik laat ze niet huilen.. wel kletsen in bed midden in de nacht in de hoop dat ze vanzelf in slaap vallen weer
En natuurlijk even mijn stem en toelichting: Je snapt dat ik op dit moment midden in een soortgelijke situatie zit. Mijn dochter is bijna 10 maanden (5 weken te vroeg geboren, dus nu 8,5 maand) en sliep altijd gewoon door, tot enkele weken geleden. Hier verlopen de nachten wisselend. Ene keer helpt troosten, andere keer helpt negeren, soms helpt de speen, maar het komt toch ook echt wel voor dat we een flesje maken. Die gaat ook echt altijd leeg en daarna valt ze als een blok in slaap. Moeten we dan echt die fles niet geven, omdat dat beter zou zijn? Ook als dat betekent dat ze niet kalmeert? En met flesje wel en dan de hele nacht verder doorslaapt? Heb dus gekozen voor optie 1. En tja.....de oorzaak van het wakker worden en huilen is nog steeds onbekend.....
hier helpt optie 3 altijd, dus is geen honger volgens mij. Als hij blijft huilen weet ik dat het honger is dan krijgt hij dus de fles, maar dat is pas 1 x voorgekomen. Moeten nu proberen hem in bed te laten zodat hij niet meer elke morgen om 5.oo tussen ons in slaapt. Kijken of dat lukt..
Als ik hem echt ECHT niet rustig krijg mag hij een flesje! dat is nu 1 keer voorgekomen. Hij zat hij midden in het krijgen van tanden en was ie zo overstuur...na een half flesje was ie weer rustig! Maar ik probeer het wel echt zoveel mogelijk te vermijden omdat ik niet wil dat hij eraan gaat wennen. Als hij wakker wordt is hij gelukkig heel tevreden met even knuffelen op zijn kamer!
Hier wordt onze dame ook wel 4 a5 x wakker per nacht en ik vind dat we het hier duidelijk kunnen horen en voelen of er alleen even getroost moet worden, of alleen het speentje geven of dat er echt honger is! Ik was eerst altijd heel streng met nachtvoeding had absoluut geen zin in weer die gebroken nachten! Maar na eens dit forum door te hebben gelezen slaat het echt nergens op dat ik zo streng ben,..ze is nog eigenlijk gewoon een babytje en als ze honger heeft dan sta ik gewoon ontspannen beneden een flesje te maken, ik geef het in bed bij me in het donker, hierna een boertje en terug in bed,...als ik dan later op mijn wekker kijk ben ik altijd nog geen 8 minuten bezig geweest hihi... Gekozen voor optie 2 dus! Groetjes
Om eerlijk te zijn.. Hier gebeurt het bijna nooit dat ze 's nachts wakker wordt.. *afkloppen*. Maar als ze ooit wakker wordt ga ik haar knuffelen, wiegen, aai over de bol geven, laten huilen.. Ik doe vanalles, maar ik geef geen flesje en leg haar niet bij ons in bed. Ben door verhalen uit mijn omgeving bang om haar te (ver)wennen hiermee. Maar ja, ik heb makkelijk praten, ze wordt de laatste maanden dus bijna nooit wakker, of valt heel makkelijk zelf in slaap.. Ik zou zelf trouwens sneller voor een flesje kiezen, dan om haar bij ons in bed te leggen..
ik koos ook voor optie 2...en e geef dus pas een flesje als niks anders werkt.. alleen ik geef dan gewoon warm water ipv een melkvoeding. Ook vanuit t idee dat ze niet moet wennen aan nachtvoedingen..misschien een vreemde kronkel in mijn hoofd..maar goed..warm water is t dus..ipv melk
Ik heb gestemd op dat we hem bij ons in bed in slaap laten vallen. Maar ik moet dit wel nuanceren. In de periodes dat ie 's nachts weer wakker werd, werd ie namelijk niet huilend wakker. Maar zeurend. En eigenlijk heb ik vrijwel altijd een oorzaak kunnen aanwijzen als wat ziekig zijn of een irritante kies. Dus dan was het een kwestie van een paar nachten. Hij heeft ook een periode gehad dat ie opeens erg vroeg wakker werd en toen heb ik wel 1 a 2 keer een fles geprobeerd. Punt was alleen dat het geen drol uitmaakte, want hij sliep daarna niet makkelijker verder. En bovendien huilde hij dus nog steeds niet.
hier ook optie 2. Ik merkte dit geregeld ná ziekzijn. Alsof ze dan een spurtje moest maken weer. Maar ik had altijd wel als grens, dat ik dit maar een paar dagen deed en dan weer af ging wennen, want het moet geen gewoonte worden. En ik moet bekennen: Als ik erg moe was, was ik dus wel gemakkelijk met dat flesje snachts. Maar zoals gezegd: Na een dag of 3, ging ik hier wel snel mee afbouwen als ze dat zelf niet deed. Door minderen en door verdunnen...
Nu is het nog niet aan de oorde maar als ze.Weer s nachts zou komen zou ik toch zeker een flesje proberen. Troosten of wat dan ook. Ze zullen het wel nodig hebben soms. En het gaat van zelf weer over, Meestal dan,. Maar hoop dat ze voor lopig nog door slaapt maar weet dat de tijd komt dat ze s nachts weer gaat komen. Dat zullen we dan wel weer zien.
Ik heb gekozen voor tussen ons in, in slaap laten vallen. Heb Milan nog nooit snachts een flesje gegeven. (hij heeft 2 wkn bv gehad snachts, daarna nooit meer snachts) Daarbij moet ik ook wel zeggen dat als Milan snachts overstuur is hij eigenlijk altijd wel in slaap valt als ik heb tegen me aan in ons bed leg. Als dat niet zou werken weet ik niet wat ik zou doen, misschien dan toch een fles. Tot nu toe gewoon nog nooit nodig geweest.
Charlotte heeft met tijden huilerige nachten. Tandjes, kiesjes, ziek, noem maar op. Troosten helpt vaak en dan gaat ze weer slapen, als dat echt niet helpt leg ik haar tussen ons in. Dat duurt dan een nacht of 2-3 en dan slaapt ze weer de hele nacht door in haar eigen bed. Een fles heb ik hier nog nooit gegeven (sliep met 7 weken door), daar had ze volgens mij daana ook nooit behoefte aan.
het is pas 1 of 2 keer voorgekomen dat ik een halve nacht met haar op heb gezeten. Dan was er dus ook echt iets, pijn ofzo en geen honger. Hier geen fles s nachts. Ik heb voor de laatste optie gekozen.
Ik heb voor optie 2 gekozen, alleen is die hier een beetje afwijkend. Laten huilen doen wij eigenlijk niet, dit omdat als hij huilend wakker wordt er altijd wel iets is. Wij troosten, geven speen en als dat niet helpt, tussen ons in. Blijft hij dan nog huilen, dan weten we dat hij honger heeft en krijgt hij gewoon een fles. Het is al eens voorgekomen dat dit een aantal nachten achter elkaar zo was. Bv toen hij tandjes kreeg en overdags slecht at. Ik ben van mening als hij honger heeft, heeft hij honger en als hij er aan went, is het ook zo afgeleerd hoor.
Ik heb ook voor optie 2 gekozen. Ik laat hem alleen niet lang huilen, want daar wordt ie alleen maar wakkerder van. Maar ik leg hem zeker niet tussen ons in, heb dat wel gedaan toen ie een half jaar was en een terugval kreeg. Maar daar ging hij veel meer aan wennen, dan aan een flesje 's nachts. Nu geef ik het nog wel ooit en hij is bijna 17 maanden. Heb niet het idee dat hij er aan went, want als hij 1x een flesje heeft gehad 's nachts, slaapt hij de volgende nachten gewoon weer door. Hij wordt er gewoon lekker slaperig van en weet ook dat niets anders dan helpt. Maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet willen.
hier ook optie 2. Vaak ben ik zo moe, en als troosten niet werkt dan gewoon een klein flesje en daarna slaapt hij vaak weer rustig verder. En slaapt dan nog uit ook tot een uur of half 10 Maar het komt maar zelden voor, vaak met tandjes of een hele drukke dag.
Wat grappig om te lezen dat er dus toch heel vaak voor optie 2 wordt gekozen. En wat sterk dat veel kleintjes dus vaak pas echt kalmeren als ze even wat hebben gedronken, wanneer ze last hebben van tandjes, ziekjes zijn of sprongetje hebben. Hebben ze het dan dus toch gewoon nodig??