bij aangifte van baby naam verkeerd geschreven

Discussie in 'De lounge' gestart door denise89, 23 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Vandaar dat ik ook zeker zou zeggen dat het de schuld van de gemeente zelf is als ik dat vermoeden zou hebben zoals hier omschreven. Dan zou ik het niet in het midden laten of dat nou eerlijk is of niet. Amahoela hoor....
     
  2. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Mijn eigen naam staat ook verkeerd genoteerd.. op mijn geboorte kaartje staat als doopnaam Dominique.. mijn vader echter heeft t verkeerd doorgegeven..(eigen schuld dus) en nu heet ik dominic.. jammer....

    Nu is het voor mij geen probleem..hooguit jammer.. maar toen ik vroeg hoe ik dit kon laten wijzigen was het antwoord dat dit via een advocaat moest worden geregeld.. schijnt een heel juridisch gedoe te zijn.. onzinnig dus.. kennelijk hebben ze daar geen delete knop op de pc zitten.. even backspace en opnieuw invoeren is kennelijk ook geen optie.. Ik vind t stom...maar als t nu om mijn kind zou gaan zou ik wel de juridische stappen ondernemen en als het ook nog eens niet mijn fout zou zijn zou ik er zker achteraan gaan..
     
  3. horselover

    horselover Fanatiek lid

    24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Wow dit is ook niet een kleine fout, kan me voorstellen dat ze hier enorm van balen.
    Bij mij was het alleen maar een 2e naam die verkeerd is geschreven Jannie ipv Janny. Maar ja de uitspraak blijft hetzelfde dus so what.
    Maar hier zou ik ook echt van over de zeik zijn! Ben benieuwd of haar man het echt zo over het hoofd heeft gezien?
     
  4. pink99

    pink99 Actief lid

    2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    Bij mijn vriend is het ook verkeerd gegaan, z`n naam was eigenlijk marjo maar z`n vader had mario ingevuld. dat hebben ze maar zo gelaten.

    maar hoop dat het opgelost kan worden
     
  5. Simba

    Simba Fanatiek lid

    21 jun 2006
    1.127
    19
    38
    Nee, natuurlijk moet het niet in het midden worden gelaten. Het formulier dat papa ondertekend heeft moet erbij gepakt worden. Stond het daar wel goed op, dan is het gewoon de fout van de gemeente. En ben je ook in de positie om een klacht in te dienen... Staat het echter wel fout op dat formulier, dan heb je gewoon geen poot om op te staan. Papa heeft dan zelf niet goed gecontroleerd en is ermee akkoord gegaan.

    TO: ik hoop echt dat het snel wordt opgelost. Lijkt me echt niet leuk om mee te maken!
     
  6. emje

    emje Niet meer actief

    mijn vader was vergeten mijn roepnaam op te schrijven. hij heeft alleen mijn doopnamen opgeschreven. daardoor staat bij mij op diploma's enzo Adriana terwijl mijn roepnaam Adriënne is.

    ze hebben het wel zo gelaten. dus officieel heet ik Adriana maar ik werd (en word nog steeds) Adriënne genoemd
     
  7. ella27

    ella27 VIP lid

    22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    zo wat is dat lastig zeg om dat weer te wijzigen in de juiste spelling!
     
  8. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    TS weet helemaal nog niet wiens fout het is!
     
  9. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Bij een pasgeboren baby vraag ik me persoonlijk ook af hoe moeilijk het nou is om dat even te wijzigen in de computer.
    Maar als je al volwassen bent, sta je inmiddels op ongelovelijk veel plekken geregistreerd en moet dat dus overal doorgegeven en gewijzigd worden en worden volgens mij ook deels bestaande documenten die in dossiers zitten, gewijzigd.
    Logisch dus dat dat een leuk bedragje kost!
     
  10. tulip

    tulip Niet meer actief

    idd, op volwassen leeftijd kan ik er nog wel inkomen, maar ook al zou dit de fout van de kersverse vader zijn, dan is het toch een kleine moeite om het even te veranderen.
     
  11. Zonnebeertje

    Zonnebeertje Fanatiek lid

    1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    bij mijn oma is het ook fout gegaan, gemeente had het verkeerd ingevord, kon niet meer veranderd worden. bij mij opa is de datum verkeerd, is ook zo gebleven. maar goed, dat is bijna 100 jaar geleden gebeurd.

    wel heel vervelend zeg!! hoop dat het veranderd kan worden!
     
  12. wonderbaby1

    wonderbaby1 VIP lid

    9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Ik ben nu wel benieuwd hoe het op het formulier stond :p
     
  13. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik ben ook benieuwd hoe dit verder gaat...
     
  14. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb laatst ergens gelezen dat je 1 keer in je leven een naamswijziging mag doorvoeren en dat kost je 450 euro. Maar waar ik dat las moet ik even opzoeken.

    Eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon de fout van de vader is, dat ie het op het controleformulier over het hoofd heeft gezien.
    Ook al geef je een papiertje met de juiste gegevens aan de ambtenaar, dan moet je het nog zelf controleren.
     
  15. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Natuuuuuuuuuuuuuuuurlijk is het de fout van de vader. Die zit natuurlijk helemaaaaaaaaaal niet op een roze wolk na de geboorte van zijn zoon of dochter... ;)

    En natuuuuuuuuuuuuuuurlijk hoeft de ambtenaar van de gemeente zijn eigen verstand niet te gebruiken. Gewoon verstand op nul en alles klakkeloos overnemen. Daar zijn ze toch voor aangenomen? In ieder geval niet voor meedenken, want daar heb ik er nog nooit eentje op kunnen betrappen. ;)
     
  16. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ik vond dit op de site van de rijksoverheid:

    Kan een spelfout in de geboorteakte worden verbeterd?

    Als blijkt dat er een spelfout of schrijffout in de geboorteakte staat, kunt u deze laten verbeteren door de ambtenaar van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand is alleen bevoegd voor het wijzigen van spelfouten of schrijffouten. Alle overige wijzigingen in uw voornaam verlopen via de rechter.

    Onjuist gespelde voornaam in geboorteakte
    Als blijkt dat de voornaam onjuist in de geboorteakte vermeld staat, kunt u de rechter verzoeken de voornaam te verbeteren. Voor het indienen van het verzoek heeft u een advocaat nodig.

    Controle geboorteakte
    Bij de geboorteaangifte van uw kind maakt de ambtenaar van de burgerlijke stand een geboorteakte op. In de akte worden de voornamen van uw kind opgenomen. Controleert u voordat u de geboorteakte ondertekent of de voornaam juist gespeld is en geen typefouten bevat. Let ook op het gebruik van de juiste leestekens.


    Dus ze moeten een spelfout gewoon kunnen wijzigen op het gemeentehuis ;) Het is immers geen naamsverandering, dus hoef je niet naar de rechter via een advocaat. Scheelt weer :D
     
  17. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
  18. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    ja, dat snap ik heus wel....maar nogmaals 'amahoela als het om mijn kind zou gaan', dan zou ik echt niet gaan denken 'ooo, jaaaaa, misschien was het wel onze eigen fout', dan denk ik 'jaaaa daaaahaaaag, redden wat er te redden valt het liefste zonder zo'n juridisch gezeik' dan weet ik er hoe dan ook wel een flinke klacht van te maken. Het is lullig, maar een grote mond heeft de halve wereld en soms is zo'n mond dan handig...
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Tja, ik vind toch echt dat degene die de fout maakt, zelf maar op de blaren moet zitten. Iedereen WEET per slot van rekening toch dat je op moet letten hiermee? En de ambtenaar zegt altijd dat je het echt heel goed moet controleren.
    Maar goed, hopelijk voor TS d'r familie is dit toch een fout van de ambtenaar ;)

    Ik moet trouwens wel zeggen dat sommige namen er om SCHREEUWEN om verkeerd opgenomen te worden.... en dit vind ik er wel eentje van. Froy, ik vind het niks.... ligt mij te dicht bij Frog.
     
  20. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Klopt. Hoe rot ook, ik ben toch bang dat je zus en zwager
    minimaal Eur 500,- armer zullen zijn straks. :(
     

Deel Deze Pagina