Bij bellen over vacature, beetje vreemde opmerking gehad.

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floorriieejj

Floorriieejj Actief lid

25 mei 2016
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp de opmerking ergens wel, zelf zijn we hier ook aan het zoeken naar een nieuwe werkkracht (ik ben verantwoordelijk voor de sollicitaties) en ik zou gek worden mocht iedereen mij bellen. Ik heb ook iemand uitgenodigd voor een gesprek terwijl die persoon geen ervaring heeft in ons werkgebied, dus het is zeker onzin dat je geen kans maakt zonder ervaring. Waar ik vooral op let is dat de persoon niet te zelfzeker en arrogant overkomt, maar juist heel vlot, spontaan en leergierig. Iemand waarvan ik denk dat die persoon nog veel in zijn mars heeft. Dus in het vervolg zou ik mij echt concentreren op jouw brief en niet meer bellen naar de mensen. Maar het is ook zeker niet negatief hoor, ik wil niet dat je jou hier nu slecht over voelt. Ik wil alleen even de andere kant uitleggen van iemand die wordt bedolven onder honderden sollicitaties.

2. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    TS, zet je over zijn opmerking heen en ga ervoor. Je kunt t hier goed uitleggen dus daar ook!

3. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Beetje gekke opmerking inderdaad. Maar om nou voor zoiets te bellen....

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Even serieus dames, het is volgens mij wel algemeen bekend dat je tegenwoordig niet zomaar meer aan een baan komt. Zeker niet als je ook nog eens helemaal geen werkervaring heb en 100 andere wel. Ik heb echt geen zin meer om zoveel moeite in een brief te stoppen en dan vrijwel direct een bericht terug te krijgen dat ik afval vanwege gebrek aan ervaring. Letterlijk alle studenten die bij mij in de klas zaten hebben GEEN baan gevonden in de branche tot heden. Daarom dat ik eerst bel voordat ik heel veel moeite ga doen voor de perfecte brief.

Bedankt voor alle andere reacties! Ik ga me er inderdaad maar overheen zetten en gewoon solliciteren 🙂

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.896
    5.152
    113
    Ik zou gewoon solliciteren hoor!

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Wat voor functie is het? Het kan ook een soort tekstje zijn om te kijken uit welk hout je gesneden bent en of je je niet snel laat afschrikken bijvoorbeeld. Zou bij ons ook best zo gedaan kunnen worden.

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Toen ik voor mijn huidige baan solliciteerde vroegen ze aan het einde van het gesprek wat ik er zelf van vond. Gaf nogmaals aan dat het mij een hele leuke baan leek waarop diegene zei: 'ja, dat je enthousiast bent dat weten we nou wel' Ben dus echt met rot gevoel weg gegaan maar uiteindelijk had ik uit 40 sollicitanten de baan wel gekregen. Dus een opmerking zegt niet alles..

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou gewoon solliciteren als het je een leuke baan lijkt. Mijn man behandelt ook sollicitaties en vindt het vaak juist een pre als mensen bellen met een concrete vraag én vervolgens ook een goede brief schijven. Zo is hij zelf trouwens ook enorm snel aan meerdere sollicitatiegesprekken en uiteindelijk ook een baan gekomen (de leidinggevende wist hem nog te herinneren n.a.v. het korte telefoongesprek), terwijl het echt een branche was waarin heel veel mensen solliciteerden in die periode in deze regio.

9. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Dit klopt helemaal. Ik ben weleens uitgefoeterd omdat ik het waagde te bellen om informatie terwijl ik niet de gevraagde vijf jaar werkervaring had. (Had ik wel, alleen iets anders dan de vacature vermeldde) De baan die ik later kreeg elders ben ik opgestapt omdat er grof misbruik werd gemaakt van werknemers. Kom over een aantal jaren dan ook niet zeuren als de vergrijzing toeslaat en je de mensen niet kunt vinden. (Sorry, oud zeer ;) )
    Succes to!

10. Cathelijne1986

Niet belangrijk? Ik ben de afgelopen jaren enkel en alleen op gebrek aan ervaring afgewezen. Tenminste, dat werd gezegd. En dat waren een hoop sollicitaties! Wel bellen, niet bellen, perfecte brief, via via, weet ik wat geprobeerd.. hbo en wo diploma, altijd bijbaantjes gehad.. maar nee niet de geëiste werkervaring dus geen baan. Ik heb nooit op wo niveau kunnen werken. Waar ze de mensen vandaan halen is mij een raadsel, want het is jarenlang zo geweest dat je met enkel diploma en goede motivatie het echt heel lastig was om iets te vinden. Ik hoor wel dat het nu iets beter is.

11. Cathelijne1986

Sorry nog meer oud zeer :D

12. rums

rums Niet meer actief

Dit inderdaad

13. LianneE

LianneE Niet meer actief

Grote kans dat hij je naam/brief niet aan gesprek koppelt. Ik ben recruiter en spreek dagelijks zoveel mensen... ik onthou niet alle namen die me bellen voor informatie, tenzij ze heel rare dingen zeggen ofzo ;)

Niet te druk over maken gewoon sollicteren!

14. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Eerste indruk hoeft ook niet altijd de juiste te zijn! Tijdens mijn sollicitatie gesprek zat mijn (huidige) baas wat mopperig te antwoorden ergens op, dus ik had mijn sollicitatie al afgeschreven. En dacht van nou hem hoef ik ook niet als baas!

Maar het tegenovergestelde is waar. Wat blijkt op mijn eerste werkdag, iedereen die hoort wie mijn leidinggevende is zegt wat voor geluk ik heb! Hij is gewoon heel erg direct, en dat kan ik nu alleen maar waarderen (zit er al 6 jaar).

Dus uit eigen ervaring zou ik zeker niet op 1 opmerking of 1 oordeel afhaken!

15. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    Mee eens. Die man zegt gewoon wat hij denkt. Het zegt helemaal niets over of je wel of niet aangenomen kan worden. Gewoon solliciteren!

16. tonkiii

tonkiii Lid

9 aug 2014
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Gewoon doen, je kan altijd nog afhaken.
    En als je het aan durft.. maak er juist je kracht van! Durf je in de opening te schrijven dat jij die 'wanhopige' bent? Dan heb jij meteen de aandacht en val je op tussen alle sollicitaties. Zelfs als hij het echt zo negatief bedoelde, zal hij waarschijnlijk verder lezen uit nieuwsgierigheid. Je toont lef en doorzettingsvermogen. Zorg vervolgens wel voor een hele frisse, positieve brief, geen wanhopige 😉. En alleen doen als je leuk kunt schrijven.

17. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Hij heeft dus een verkeerde indruk van jou.
    Misschien heb jij ook een verkeerde indruk van hem ;)

In een verdere sollicitatie kunnen jullie beiden een en ander rechtzetten en kijken of het misschien toch wel klikt. :)

18. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Rare opmerking van die man! Maar wie weet, denkt ie zelf achteraf ook wel 'oh shit wat zei ik nou?!' Gewoon solliciteren, idd wat al gezegd is wellicht heb je straks niks met hem te maken. En elke ervaring van solliciteren is er weer een.
    En stel dat je tijdens het gesprek een slechte indruk krijgt kun je er altijd nog vanaf zien.

19. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Goed dat je t gaat doen ts! Succes!

Mijn man heeft af en toe sollicitanten en hij zei dat hij bellen vooraf over vindt komen alsof je geen moeite wilt doen als je niet zeker weet dat je uitgenodigd gaat worden. Toevallig lees ik vlak daarna bovenstaand bericht van jou. Het is begrijpelijk dat je ervan baalt om voor niets te schrijven en heel rot dat je in een tijd zit waarin er weinig werk is en veel sollicitanten. Maar als je aan je eventuele aanstaande werkgever wilt laten zien dat je bereid bent om hard te werken voor je geld, kan dat door een brief te schrijven, ook al is je werk mogelijk voor niets. Er zit er op een dag één tussen die jou wel aanneemt!

@Catelijne: Ik snap je frustratie wel nu je verteld dat je zo vaak afgewezen bent. Lijkt me hartstikke rot. Toch moeten die mensen die ze ipv jou aan genomen hebben ook ergens hun eerste baan gehad hebben. Dus ik zou altijd ervan uitgaan dat ze je kunnen gebruiken! En niet te onzeker zijn over het (nog) geen werkervaring hebben!

20. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Als de baan je leuk lijkt dan zou ik gewoon solliciteren. Mocht je uitgenodigd worden en het zou tijdens het gesprek nog ter sprake komen dan kun je het altijd wat meer uitleggen en aangeven wat je nu ook in je berichtje aangeeft.

Lees trouwens net dat je inderdaad een brief gaat schrijven, succes!

Deel Deze Pagina