Ik zou dan eerder gaan om je te richten op een perfecte brief die opvalt ten opzichte van andere in de branche en er vervolgens na 2-3 dagen achteraan bellen. Of als je binnen die dagen een afwijzing binnen hebt vragen waar je precies op bent afgewezen met de opmerking dat je dit dan mee kan nemen in andere sollicitaties. Overigens als puur op ervaring is de afwijzing wil het ook nog wel eens helpen om hierop te reageren dat als je steeds afgewezen word vanwege gebrek aan ervaring je nooit ervaring kan opdoen. (al een aantal succes verhalen over gehoord en zelf ook zo ervaren)
Als het bij wijze van een baantje in de supermarkt is dan kan ik mij wel voorstellen dat die man het wanhopig over vind komen. Dus baantjes die al als startbaantjes worden gezien zou ik persoonlijk niet eens bellen om uit te leggen dat ik geen ervaring heb. Je zet jezelf namelijk al op 1-0 achter op die manier.
Dat ben ik met je eens. Ik heb zelf ook een aantal keer aan de andere kant van de tafel gezeten bij een sollicitatieproces, inclusief de keuze maken wie we uitnodigen voor een gesprek. Het hangt natuurlijk van het type functie af, maar ik keek naar hoe een persoon overkomt. Is het iemand die de functie aankan? En daarbij is werkervaring niet per definitie doorslaggevend. Ik heb een aantal keer iemand uitgenodigd die geen (relevante) werkervaring had in dit gebied, maar wel via de brief wist duidelijk te maken waarom hij/zij een goede match zou zijn voor de baan. Bij ons is enthousiasme, de bereidheid om te leren en te investeren, en een zelfverzekerde houding belangrijker dan daadwerkelijke een x-aantal jaren werkervaring. Natuurlijk gaat dat op tot op zekere hoogte. Als een net afgestudeerde zonder werkervaring solliciteert op een senior functie, dan maakt die weinig kans. Maar een functie waar een beperkt aantal jaar werkervaring wordt gevraagd behoort wel tot de mogelijkheden (mits de andere zaken kloppen, zoals opleidingsniveau en karakter). Als iemand mij had gebeld met deze vraag, had ik mogelijk ook geen positieve indruk overgehouden. Waarschijnlijk had ik gedacht dat als iemand zelf al niet overtuigd is dat hij/zij geschikt is voor de baan, ik dat ook niet snel zal zijn. Het komt al snel onzeker over, of weinig gedreven (als je de baan écht wilt, solliciteer je wel en maakt het je niet uit dat het je een paar uur kost om een goede brief te schrijven). Solliciteren is voor een groot deel eerste indruk en een persoonlijke match. Ik denk dat je meer kans maakt als je een goede brief schrijft, waarin je zet waarom jij enthousiast wordt over de functie en wat je specifiek te bieden hebt.