Iemand ervaring met ontwikkelingsonderzoek?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Caruli, 2 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden.

Ik ben op zoek naar ervaringen van moeder waarvan het kindje ook een algeheel ontwikkelingsonderzoek heeft gehad.
    Wij moeten voor Ziva in Januari een afspraak maken op de ontwikkelingspoli en krijgt ze zo'n onderzoek ivm motorische achterstand.
    En ben nu benieuwd wat ze dan allemaal gaan doen.
    Dus wie heeft er ervaring mee en kan er wat over vertellen?

Groetjes Caruli ;)

2. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    mag ik vragen waarom jullie dochter zon onderzoek krijgt?

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Vanwege haar motorische achterstand, mondmotoriek. Met deze leeftijd zit er een sprong in de ontwikkeling en als ze die niet maakt zoals het er nu naar uit ziet dan gaat ze nog meer achter lopen.
    Fysio had ze af en toe al omdat mijn zoontje er wekelijks naartoe gaat, maar dat is nu wekelijks geworden en nu maar hopen dat ze vooruit gaat al is het maar haar eigen lijntje volgen.
    Dus de kinderarts/neuroloog en de zh fysio willen haar de kans geven tot 1 jaar en dan dat onderzoek doen en kijken hoe ze vooruit gegaan is.

4. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hoi Caruli,
    Wij hebben wel ivm de extreme prematuriteit van onze kinderen regelmatig een uitgebreid onderzoek gehad van onze kinderen dat de KA en fysio samen doen - maar weet niet of dat is wat je bedoelt?
    Ze worden dan helemaal gecheckt lichamelijk, daarnaast wordt er door de fysio gekeken naar grove motoriek en fijne motoriek (spelletjes) en er wordt gekeken naar reactie en hoeveel woordjes ze kennen/kunnen, etc.
    Daarnaast vragen aan ons hoe ze slapen, hoeveel en wat en in welke vorm ze eten, etc.

Onze meiden zijn nu met 20m zover dat ze eigenlijk alle ontwikkelings- en groeiachterstand hebben ingehaald en hoeven dus niet terug, maar R blijft voorlopig nog onder controle en heeft binnenkort een hele dag met onderzoeken (kinderarts metabole ziekten, orthopedagoog, fysio, MRI, etc), maar dat is weer een stap verder omdat hij zo achterblifjt in ontwikkeling en er een syndroom vermoedt wordt.

Mijn neefje heeft laatst ook een onderzoek gehad nav zijn achterblijvende ontwikkeling en ik begreep dat dat ongeveer gelijk was aan wat onze kinderen ook altijd kregen. Hij is naar aanleiding hiervan doorgestuurd naar de KNOarts en logopediste en krijgt nu fysio.

Heel veel succes, hopelijk maakt Ziva snel een sprongetje en blijken je zorgen onterecht!

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Miepie80: ah oke, ja de arts doet het samen met de fysio en hij had er ook over dat ze dan ook kijken naar de taal/spraak ontwikkeling. Dus misschien is het dan idd wat jij omschrijft.
    Ze zijn bij ons wat alerter omdat ik een zoontje heb met een syndroom en hij loopt achter. En onze eerste dochter was juist heel vlug ;)
    Maar ach ik heb liever dat ze het optijd ontdekken dan kun je er sneller wat mee doen he.

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Iemand anders nog ervaring met het onderzoek?
    En wat ze dan gaan doen?

7. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Jeempie, meid...
    Heb er geen ervaring mee, maar wil je wel sterkte en succes wensen met je zorgenkindjes... :(

Deel Deze Pagina