Bij borstvoeding advies met 4 maanden beginnen met hapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door prettymum, 25 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, dat kan ik me voorstellen! Lastig hoor. Hier is ook geen zin ECHT geen zin.... Kan proberen wat ik wil maar mevrouw drinkt dan niet...
    Hier gelukkig geen allergie of wat dan ook dus dat maakt het allemaal wel makkelijker.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Fijn dat je kindje er van geniet,maar nog 1 keer ter info (het komt veel langs de laatste tijd), het sabbelen op de handjes en kijken als jij eet zijn geen tekenen dat een kindje per se aan bijvoeding toe is.Het hoort bij de ontwikkeling op deze leeftijd

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
  4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Beste moeders,

Een paar punten:

1. Met reflux kan je met 4 mnd bijvoeden. Vaster voedsel komt nl niet zo snel omhoog
    2. 4 of 6 mnd maakt niet uit als ze maar volledig/genoeg bv of fv krijgen, de rest is BIJ.
    3. Gemiddeld met 8 a 9 mnd gaan de flessen eraf en wordt vast voedsel meer van waarde ivm ijzervoorraad van de baby
    4. Een baby "is er niet aan toe" wbt hapjes, ik lees het vaak maar baby's kijken geen eten uit je mond !!!!!!!!!!!!!!! Is nieuwsgierigheid......

En als laatst: ik lees ook dat de moeders het leuk vinden om zsm hapjes te geven. In mijn geval NIET waar. Na 8 weken begon mijn kleine eindelijk goed te drinken (lees: meer dan 90cc per voeding) door verborgen reflux en toen il met 4 mnd met hapjes startte was het voor haar zo'n verbetering!

Zo een fijne dag toegewenst :)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Júist bij reflux is het verstandiger om te wachten met bijvoeding tot 6 maanden. VASTE zure brei die 2x langs de slokdarmwand komt doet nl. 2x zoveel zeer als vloeibaar voedsel dat immers sneller weer weg zakt. Als het slokdarmklepje niet werkt, werkt ie niet en vast of vloeibaar voedsel zal omhoog komen.
    Aldus mijn borstvoedingsvriendelijke kinderarts, die mijn zoontje zag toen hij met 4,5 maand opgenomen was ivm een slokdarmontsteking nav verborgen reflux.

Hij kreeg stukken te eten bij 6 maanden en dat waren geen hele maaltijden. Hij dronk toen juist des te meer en zeker tot 12 maanden was borstvoeding de hoofdvoeding.

Handjes sabbelen en 'eten uit je mond kijken' is een ontwikkelingssprong. De baby zou als het de kans kijkt ook je peuk of je stinksok naar zijn mond brengen. Koop een lekkere houten bijtring zou ik zeggen!

Al dat 'gemoet'. Je kind heeft nog helemaal geen bijvoeding nodig bij 4 maanden.

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik begon met 4 maanden, juist op advies ivm reflux. Je geeft toch geen zure producten? Worteltjes, appel, peer, ed zijn toch niet zuur?

En nee je kind moet niet,het KAN en het MAG.

7. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat is het nou net. Je HOEFT niet met 4 maanden te beginnen, je MAG met 4 maanden beginnen. Je MAG ook wachten tot 6 maanden, je MAG ook eerder beginnen. Voor 4 maanden is echt af te raden.

MEt de oudste dus echt met 6 mnd begonnen, de jongste met 5 mnd.

Handjes sabbelen, eten af kijken etc zijn inderdaad geen tekenen van 'er aan toe zijn' maar een kindje kan er wel degelijk 'aan toe zijn' en dat op andere manieren laten merken. Ineens veeeeel meer willen drinken, onverzadigbaar zijn, niet meer willen slapen, want honger waren hier wel tekenen. En ja, ik had er voor kunnen kiezen om nog een maandje elk uur te borstvoeden maar ik koos voor vast voedsel wat in 1 keer goed ging zodat ze niet elk uur hoefde te drinken en daardoor beter en langer slaapt.

8. zogelukkig

Ten eerste is appel en peer heel zuur, maar daar gaat het niet om.
    Bij reflux is namelijk al het eten dat omhoog komt zuur en dat komt doordat het vermengd is met het maagZUUR.

Een dikke zure brei die omhoog komt is veel pijnlijker en kan heel nare gevogen hebben.

9. tuc

tuc Niet meer actief

zogelukkig, fijn om te lezen dat jouw zoontje ook meer ging drinken. Nu kreeg die wel bv natuurlijk en de mijne fles, maar hij heeft zn flesjes nooit helemaal opgedronken tot ik ging bijvoeden en nu helemaal leeg en lijkt hij constant honger te hebben??

10. zogelukkig

Ja, apart hè! Ik weet ook niet hoe het kwam.
    Wel weet ik dat we na 6 maanden huilbaby eindelijk een heel blij mannetje kregen.;)

11. tuc

tuc Niet meer actief

ja heel bijzonder, een maand geleden moest ik er om de 5 uur echt een fles in proberen te krijgen en nu roept tie na 3 uur al weer. Terwijl hij dus fruit tussendoor krijgt en s avonds knabbelt tie heel wat groente weg. Binnenkort maar eens een bammetje proberen....hopelijk krijgt tie daar niet nog meer honger van:p

12. zogelukkig

6,5 maand: ja, ik zou er een lekker bammetje instoppen!:)

13. Nita22

Nita22 Lid

9 apr 2012
    30
    0
    0
    Lactatiekundige
    WHO en lactatiekundigen adviseren bij voeden van af 6 maanden en met allergenen beginnen als je kind nog borstvoeding krijgt.
    Consultatiebureau en de nederlandse zorg adviseren nu weer met 4 maanden beginnen dit op basis van een onvolledig onderzoek.

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Daar weten ze het natuurlijk beter dan de WHO!;)

Deel Deze Pagina