Welke kv naast bv en andere vraagjes?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mikki80, 12 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mikki80

mikki80 Lid

25 jan 2008
    78
    0
    0
    Zwolle
    Morgen moet ik weer aan het werk (geen zin...).
    Ik ga kolven om bv te blijven geven maar ik weet niet of het me gaat lukken om voldoende te kolven. Stel dat dit niet lukt, wil ik vast goed voorbereid zijn om kv te geven. Er zijn echter zo veel soorten (Friso, Nutricia, Nestle). Welke is de beste? Op de site van het consultatiebureau bevelen ze Nestle aan.

Tot op dit moment weigert baby ook nog de fles. Vind het vreselijk spannend hoe dit morgen gaat als mijn moeder op haar past. Stel dat ze nou echt niet uit de fles wil drinken? En moet ik dan direct naar huis komen of toch maar even volhouden. Zal ze als ze echt honger heeft uit de fles gaan drinken?

En hoe introduceer je eventueel kv? Ik neem aan dat je dit niet direct volop kan geven maar moet beginnen met 1 fles per dag en zo langzaam opbouwen? Op de dagen dat ik thuis ben, wil ik wel het liefst volledig bv geven. Kan dit?

En daarnaast: ik voel me zo slecht dat ik de bv misschien niet volhoud tot een half jaar... :(. Het liefste blijf ik gewoon thuis en ga ik pas weer aan het werk als ze een half jaar oud is. Maar financieel zal dit heel moeilijk worden. En ik weet ook wel dat kinderen ook groot worden met kv, het is geen vergif ofzo. Pfff. Kan wel janken maar dan voel ik me ook weer een aansteller...

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waarom ga je niet kolven dan? Doe ik hier al 7 maanden en is mij behoorlijk meegevallen qua energie enzo. En bijkomend voordeel dat ik dan zonder gevaar voor mijn productie de dagen dat ik thuis ben idd gewoon normaal borstvoeding heb kunnen blijven geven...
    Op dit moment zal je productie waarschijnlijk (behoorlijk) inzakken als je op je werkdagen niet kolft en je kindje KV krijgt.
    Als ik zo je verhaal begrijp, heb je ook nog helemaal niet afgebouwd? Dan ga je namelijk ook ws last krijgen van enorme stuwing (en mogelijk lekkende borsten) op je werkdagen...
    Weet niet wat je werktijden zijn en hoe lang je van huis bent. En hoe ver je van KDV/gastouder/oppas werkt? Is het mogelijk om gebruik te maken van je voed- en kolfrecht en voor de voedingen even naar KDV/gastouder/oppas te gaan?

Over KV: volgens mij maakt het niet echt uit welk merk je gebruikt, als het maar een hypoallergene versie is, (die koemelkallergie helpt voorkomen).

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

O, oeps. helemaal overheen gelezen. Je gaat kolven ;)

Hier hadden we ook een flesweigeraar. Bij de gastouder kwam dat helemaal goed, bij papa thuis niet. Als je kleintje bij je moeder de fles niet wil pakken, is het misschien een idee dat je moeder bij haar thuis oppast? Kan zijn dat in een 'vreemde' omgeving de fles wel gaat namelijk...

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kunt een aantal dingen doen:

*Als je op werkdagen te weinig kolft zou je op de niet werk dagen ook een extra kolfsessie kunnen inlassen om zo een voorraad op te bouwen. De eerste paar keer zul je mischien niet zoveel kolven. Maar als je dat blijft doen weten je borsten dat ze meer melk moeten aanmaken en gaan ze om die tijd meer melk produceren. Zo kun je toch weer een aantal voedingen op voorraad krijgen.
    *Of voor dat je gaat werken al een flinke voorraad opbouwen (in jouw geval gaat dat niet meer lukken)
    *Je mag ook later beginnen en eerder stoppen met werken zodat je je kindje live kunt voeden ipv te kolven.
    * Je mag je kindje ook laten brengen op je werk of jij naar je kindje toe om te voeden. Hoef je ook niet/minder te kolven.

Op het bvforum staat een hele lijst met tips voor flesweigeraars. Daar zou je eens kunnen kijken.

Kv is dus niet nodig !

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Gekopieerd van bvforum

Flesweigeren
    Probeer alleen datgene uit waar je zelf iets in ziet!

Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de vriezer kan vreemd smaken. En soms uit de koelkast ook al. Je kan dus een half uurtje voor je hem verwacht zo'n 20 ml afkolven en daarmee oefenen.

Alles wat je probeert moet je een paar dagen volhouden. Een nieuw tijdstip, nieuwe speen, ander persoon.

- Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Al is het maar 20 cc.
    - Als hij honger heeft, als hij 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als hij geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend?
    - Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer?
    - Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een (zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen.
    - Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn.
    - Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of -doek.
    - Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen.
    - Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
    - de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha.
    - het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren.
    - beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
    - eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen.
    - kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.
    - de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren.

Meer verhalen lezen:
    Eigen ervaringen VBN-pagina

Maar als het drinken uit de fles nog steeds niet lukt, zijn er andere mogelijkheden:
    - geven met een lepeltje (evt. iets dikker maken)
    - met een spuitje (vingervoeden)
    - uit een bekertje laten drinken (cupfeeding)
    - de softcup
    - de Habermanfles

En voor als je werkt:
    - baby meenemen naar je werk
    - tussen werk en kind reizen zodat je live kan voeden
    - kind op het werk laten brengen door de oppas
    - langer verlof opnemen of ziektewet; overleg met de bedrijfsarts!
    - ouderschapsverlof
    - onbetaald verlof

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou die kunstvoeding pas gaan aanschaffen als het echt niet anders kan.

Voor die eerste dagen dat je kolft:
    -neem meer kolfpauzes dan je later van plan bent te nemen. Juist die eerste 2 a 3 weken op werk is het lastiger, kolven is iets waar je borsten aan moeten wennen. Liever een beetje te vaak kolven in die periode dan te weinig!
    -overleg met je werkgever of je een deel van je voedrecht kunt gebruiken om later te beginnen en eerder weg te gaan, zodat je meer voedingen live kunt geven en je kind minder tijd hoeft te overbruggen met de fles.
    -je mag ook onder werktijd naar je kind toe om te gaan voeden, en je mag je kind ook naar je toe laten brengen om het te voeden. Zelf weet je waarschijnlijk het beste of dat in jouw werkomgeving practisch haalbaar is. Het is in elk geval het proberen waard!

Als het echt niet anders kan: er bestaat geen beste merk kunstvoeding! De eisen die er aan gesteld worden in Nederland zijn zo hoog dat er tussen de merken geen kwaliteitsverschil is, hooguit een smaak- geur- en prijsverschil. Duurder is absoluut niet beter! Wel is het bij borstvoeding vaak aan te raden om voor een hypoallergene variant te kiezen, maar die hebben de huismerken tegenwoordig ook.

Je CB gaat danig buiten zijn boekje (overtreedt zelfs de regel) met het aanprijzen van Nestle!

7. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Hier ook een flesweigeraar in het begin. Maar toen op advies een Tommy Tippee gekocht en die accepteerde hij gelijk!
    Ik geef zelf kv bij de bv (omdat mijn bv terug gelopen is) en ik geef Friso comfort (groen pak). Om mijn bv weer op te krikken moet ik dus voldoende rust nemen (wat niet mogelijk is omdat ik alleenstaande mama ben) voldoende eten/drinken (dat lukt wel;)) en proberen zoveel mogelijk aan te leggen en of te kolven (bijv elk uur of elk 2 uur, al is het maar ff). Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt.

Succes!

8. Tink

Tink Niet meer actief

Heb je al een klein voorraadje gekolfde melk in je vriezer? Dan zit je op je werk ook wat meer ontspannen te kolven.
    Verder kun je het kolven iets makkelijker maken dmv. Syntocinon neusspray (kun je krijgen op recept), dat bevordert een snelle toeschietreflex. Ik vond dat voor het kolven op mijn werk erg prettig.

De kans bestaat dat je kind wel een flesje wil als het maar door iemand anders wordt gegeven dan jijzelf. Mijn kinderen wilden ook alleen maar een fles als ik niet in de buurt was.
    Er zijn ook babies die bij de oppas of op het kdv bijna niks drinken en dan de schade inhalen als hun moeder weer thuis is.
    Een kind hongert zichzelf echt niet zomaar uit.

Op de dagen dat je thuis bent kun je natuurlijk gewoon volledig BV geven, maar dan is het dus wel zaak dat je op de werkdagen de productie op peil houdt door te kolven.
    De weekends zijn handig voor als het toch wat terug blijkt te lopen: lekker een dag in bed, baby bij de hand en zo vaak aanleggen als ie maar wil. Dat krikt de boel vaak weer lekker op!

Een 'beste' merk FV is er volgens mij niet. Toen ik moest stoppen met BV gebruikte ik Similac, is niet duur, en het beviel mijn dochtertje het best. Het is helaas alleen niet overal verkrijgbaar.

Kan me je tranen trouwens heel goed indenken. Ik moest bij mijn jongste na ongeveer 12 weken noodgedwongen stoppen met BV (door medicijnen die ik moest gaan slikken), en ik heb meer dan een week niet anders gedaan dan janken toen het eenmaal echt zo ver was, ik vond het vreselijk.
    Tuurlijk is FV geen vergif maar je wilt het zo graag zelf doen en je kind het allerbeste geven.
    En ook mijn baby accepteerde in het begin geen fles (van niemand, en wat er ook in zat) dus dat maakte me behoorlijk wanhopig. Toch kwam het goed, met heel veel geduld en liefde.

Gelukkig is in jouw geval de mogelijkheid er ook om zelf te blijven voeden, tot je kind 9 maanden is heb je sowieso recht op zelf voeden van je kind (een kwart van je werktijd mag je daaraan besteden als ik het goed heb onthouden). Ik hoop dat het je lukt en dat je kleine de fles snel gaat accepteren. Heel veel succes!

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hoe is je eerste werkdag gegaan ?

10. mikki80

mikki80 Lid

25 jan 2008
    78
    0
    0
    Zwolle
    Hallo allemaal!

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties.
    De 1e werkdag is goed gegaan. Het kolven is goed gelukt: 'smorgens 150 cc en 's middags weer 150 cc. Met neusspray.

Ik hoor de kleine dus ik reageer een andere keer ff weer.

11. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

gaat het nog steeds lekker?

schandalig trouwens dat het cb een merk aanbeveelt. zullen ze leuk voor betaald krijgen ws!

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

Helemaal goed joh !

13. mikki80

mikki80 Lid

25 jan 2008
    78
    0
    0
    Zwolle
    Zo, ben ik weer.
    De 1e werkdag heeft de baby niets gedronken. De 2e werkdag had ze aan het einde van de dag 30cc uit de fles gedronken. Ik had inmiddels contact gehad met lactatiekundige en die heeft wat tips gegeven. Zij gaf aan dat een kindje best een hele tijd zonder voeding/melk kan en dat ik, als ik dat zou kunnen, gewoon vooral rustig moest blijven en er nuchter tegenaan moest kijken. Dat heb ik gedaan en ik ben niet eerder naar huis gegaan om de baby de tijd te 'gunnen' om uit de fles te drinken. 's Avonds heb ik nog gevoed met een tepelhoedje om het plastic speenachtig gevoel te geven. En op de 3e dag heeft ze redelijk uit de fles gedronken. En nu gaat dat in ieder geval goed.

Helaas moet ik wel ook nog iedere morgen vroeg opstaan om te kolven. Anders heb ik niet genoeg voeding voor de werkdagen.
    Ik heb geen voorraad op kunnen bouwen wegens spruw...
    En een uurtje later kan ik haar nog 1 keer voeden voordat ik weg ga.

Het is wel een hele vermoeiende toestand. Maar het is het waard!

Op mijn werk ben ik 's morgens en 's middags ongeveer een uurtje kwijt met kolven. Dat is precies de kwart die je er aan mag besteden. Ik werk op een uur afstand van mijn werk dus kan ik niet live voeden o.i.d.

Het is ook best lastig voor de oppas om te bepalen wanneer de baby honger heeft en hoeveel ze per keer wil drinken. ik wil natuurlijk niet dat er te veel wordt opgewarmd omdat ik al aan de krappe kant zit.
    Dus het is allemaal nog even wat uitvogelen en proberen.
    Ik heb er wat meer vertrouwen in dat het me gaat lukken om volledige bv te blijven geven tot ze een half jaar oud is!

O ja, mijn cb heb ik niets gevraagd. Die info kwam van het online consultatiebureau.

Deel Deze Pagina