het valt me op dat de "regeltjes" die er zijn tijdens de zwangerschap wel snel veranderen. wie heeft er nog meer voorbeelden. mijne is al van een tijdje terug: mijn schoonzus was in juni 2010 uitgerekend en die moest veel vis eten, ook uit pot, makreel enzo. ik was in februari 2011 uitgerekend maar mocht belsist geen vis uit pot, alleen verse vis wie volgt
Ik heb er nog nooit van gehoord dat vis uit pot niet mag! Verse vis is natuurlijk wel heel goed voor je.
Mijn oma, ja dan hebben we het over een hele tijd terug haha, mocht roken/drinken en biefstuk werd aangeraden :/
Ok, maar het is algemeen bekend dat men toen nog niet wist hoe slecht sigaretten waren. Laat staan voor een ongeboren baby.
Toen mijn ma zwanger was van mij moes je juist voor je lage ijzer veel vit.a hebben dus leverproducten enzo eten
mijn moeder stond raar te kijken dat toen ik zei dat de sauna niet meer mag. ik ben geen sauna mens, misschien 5 keer in mijn leven gedaan. nou daar had ze nog nooit van gehoord. ze kwam toch ook uit een warm land, jajaja moeke maar dat is wel even iets anders. ook mocht ze met bv alles eten. dus ik heb vanaf mijn geboorte heeeel pittig gegeten. doe ik nu nog, maar bij bv laat ik alle peper staan. zelfs sambal is dan not done
haha ik hoor zelfs van jullie dingen dat ik denk van nah.... Ik eet ook gewoon vis uit pot, en ook zeker nog pikant/peper sambal enz. Geen probleem hoor. Sauna mag in princiepe als je het gewend bent ook gewoon nog steeds. Ik ging sowieso al nooit dus nu ook niet. Ik merk zelf helemaal geen verschil tussen toen ik zwanger was van mijn eerste (2007) of nu.
Toen mijn moeder zwanger was van mij(37 jaar geleden)werd rood vlees geadviseerd bij een laag ijzer en ook werd er gewoon lever gegeten.Overigens was de schadelijkheid van roken toen allang bekend.Ik heb namelijk een boekje liggen van Beginnend moederschap en dat is een druk van eind jaren 60,toen was mijn moeder in verwachting van mijn oudere broers en daar staat duidelijk een hoofdstuk mbt de schadelijkheid van nicotine.
Ik ben en echte vleeseter en ik mag van mijn vk geen medium vlees meer eten, het moet echt doorbakken zijn. Ik mag de kattenbak ook niet meer verschonen. Dat laatste vind ik niet zo erg.
Volgens mij zijn de ´regeltjes´ nog steeds hetzelfde als tijdens mijn 1e zwangerschap 15 jaar geleden hoor. Niet roken, niet drinken. Geen rauw vlees of vacuum verpakte vis. Geen rauwmelkse kaas. Opletten met lever ivm vitamine a. Dat was toen al zo en dat is nu nog zo. Of heb ik wat gemist?
Waarom laat je bij borstvoeding alle pepers staan en sambal? Of begrijp ik dat verkeerd? Je mag dan ook gewoon alles eten hoor.
Bij mijn eerste zwangerschap drie jaar geleden had niemand het over vacuüm verpakte vis.. Nu is het 'ineens' verboden?
Vind ook dat er wel erg veel niet mag, omdat er steeds meer risicos bekend worden hoe klein ze ook zijn mag er vanalles niet meer. Tuurlijk moet je oppassen, maar doe veilig wat voor jou goed voelt! Bv, de kattenbak, met handschoenen aan en handenwassen geen probleem. De tuin idem ditto. Als je je idd aan de logische dingen houd is er niets aan de hand. Vind het jammer dat veel (jonge) moeders zo ontzettend onzeker worden. Gaan zich bij alles afvragen of ze het wel mogen hebben en als ze een keer iets hebben binnen gekregen is het gelijk grote stress, terwijl dat veel erger is vaak dan wat ze binnen hebben gekregen. Vind vooral in de baby verzorging dat er veel veranderd en dat er zo lekker gezegd kan worden, ja maar dat is verboden! haha, t is echt mijn kind hoor!
Tja ik weet niet anders dan dat het toen ook al niet mocht. Maar goed, ik eet sowieso niet veel vis en als ik al eet, dan gewoon vers.
Ongestolde eierdooier werd bij mijn eerste (2008) afgeraden en nu mag het wel. Gelukkig maar, want ik ben dol op spiegeleieren!
Hmmm heerlijk, een lekkere haring uit pot. Mag gewoon hoor.... Wat betreft de ongestolde eierdooier, mij hebben ze dan juist wel weer geadviseerd de eieren helemaal hard te bakken, omdat het anders nog gedeeltelijk rauw is en met de kans op salmonellabesmetting tijdens de zwangerschap geen zachte eitjes te eten. Na mijn zwangerschap zal ik ook weer eens lekker gaan genieten van een heerlijk spiegelei.e
kruiden geef je wel af in mm. en de pepers die ik normaal eet (madam chanet) zijn echt heel pittig. dat merk je er wel in terug dat de kleine krampen krijgt. net als met teveel chocolde
Mijn oudste is van 2007 en toen was het ook al, hoor? Misschien dat het niet opvalt als je het niet vaak eet, maar ik heb vacuumverpakte zalm bijvoorbeeld altijd gekookt of vers gekocht bij de visboer...
oh ik doe nog gezellig met van alles mee en trek me er weinig van aan. kattebak verschoon ik ook gewoon nog, bij alle 3 de zwangerschappen gedaan. daarna even goed handen wassen. ik zit er toch niet aan, bakje open. boven de prul even op kloppen en klaar..... eet voor de rest ook weinig tot geen rauw vlees dus dat is niet anders. vis eet ik normaal bijna nooit, alleen tijdens zwangerschap haal ik iets vaker een kibbelingetje. het enige waar ik op let is dus de peper en chocolade met BV, daar ben ik bij de eerste keer bv hard op afgestraft na dat ik dat had gegeten. topic is ook meer voor de tegenstrijdigheden. heb er wel eens discussies over met bijvoorbeeld schoonzus. ook mijn moeder kan er wat van, maar dat komt omdat ze zelf uit suriname komt, dus daar gaat alles gewoon anders