Thuis of ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door MirandaV, 7 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirandaV

MirandaV Fanatiek lid

30 dec 2010
    2.363
    10
    38
    NULL
    NULL
    Goedemiddag dames,

Ik ben inmiddels bijna 8 maanden geleden bevallen van me zoontje,
    Ik ben nu weer gestopt met de pil en willen voor een tweede gaan als me zoontje een jaar is..

Maar wat ik me afvroeg, ik heb een snelle bevalling gehad van iets minder dan drie uurtjes, ben in het ziekenhuis bevallen maar acheraf had dat makkelijk thuis gekund.. Graag zou ik van een tweede wel thuis willen bevallen.. Loop op de feiten vooruit ik weet het haha.. Maar klopt hetbdt een tweede bevalling vaak nog sneller gaat?

En hoe gaat zo een thuis bevalling?

Zit misschien in het verkeerde gedeelte maar wist ff niet zo gauw waar ik het moest plaatsen :)

Groetjes Miranda

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kunt altijd het beste overleggen met je vk wat verstandig is voor de plaats van bevalling. Vaak gaat een tweede bevalling sneller (je lijf EN hoofd weten beter wat ze moeten doen) maar dit wordt natuurlijk volledig bepaald door de omstandigheden.
    Of je nu gelijk naar het ziekenhuis gaat of gelijk de vk belt, dat maakt natuurlijk niets uit. In beide gevallen is de kans dat ze op tijd zullen zijn, nog altijd groot.

Hoe gaat een thuisbevalling..
    Afhankelijk van welke afspraken je maakt met je vk bel je op een gegeven moment de verloskundige. Meestal heb je dan krachtige weeën maar misschien in jouw geval juist net begonnen. Je kunt gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Ik lag op bed, maar je kunt ook gaan douchen, rondlopen etc.
    Je bed is al in kraamstand (klossen, zeiltje ivm vruchtwater) en je hebt een kraampakket in huis. Vanaf het moment dat de vk er is, gaat het niet heel anders dan in het ziekenhuis, alleen nu lekker in je eigen omgeving. Jij bepaalt of het licht aan blijft (de vk heeft wel genoeg licht nodig om haar werk te kunnen doen), kaarsjes aan, een muziekje etc etc. De vk heeft in principe hulp van de kraamhulp (was bij mij niet.. ik ging ook behoorlijk vlot: 1,5 uur vanaf het moment dat de vk binnen was) en zij zorgen voor matjes en ed. Er moeten twee emmers klaar staan (vuile was en placenta) en wat vuilniszakken. Deze instructies kun je meestal terugvinden in de informatie van je vk praktijk

Ook thuis krijg je het kind gewoon op je buik (nog wel even de placenta eruit werken), kan je gehecht worden wanneer nodig etc. Het kind wordt getoetst APGAR en daarna aangelegd (wanneer gewenst) en aangekleed. Jij kan lekker douchen onder je eigen douche en ondertussen wordt je bed verschoond. De kraam of je man kan een kopje thee maken van je eigen merk of gelijk de filet americain, carpaccio en champagne open trekken!

Alles bij de hand.

Thuis bevallen vond ik heerlijk maar het moet wel kunnen. Een open mind houden is heel belangrijk. Er kunnen altijd redenen zijn om toch naar het ziekenhuis te gaan!

3. MirandaV

MirandaV Fanatiek lid

30 dec 2010
    2.363
    10
    38
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor je info!
    Achteraf heb ik spijt dt ik niet thuis bevallen ben, was half uur in ziekenhuis en me zoon was er al zonder complicaties, maar goed dat is achteraf he.. Ik hoop echt dat alles meezit zodat ik thuis kan bevallen mocht het zover zijn.. Hoe jij het zo verteld lijkt me idd zo heerlijk.. Lekker in eigen omgeving inderdaad xx

Deel Deze Pagina