Hallo allemaal, Eigenlijk ben ik op zoek naar dames die ervaring hebben met een keizersnede. Ik weet wel dat veel dingen gemiddeld genomen zijn, en je precieze informatie nog krijgt over wat wel en niet mag na een keizersnede. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig en benieuwd, vooral naar het herstel.. - Hoe lang moest je in het ziekenhuis blijven? - Eenmaal thuis, mocht je dan af en toe uit bed of moest je blijven liggen? - Hoe lang duurde het voordat je hersteld was? Het enige wat ik overal hoor is: Niet stofzuigen, niet autorijden enz.. Nogmaals, ik weet dat het ook te maken heeft met het helen van de wond en dat dit per persoon verschilt..maar ben benieuwd naar jullie ervaringen
Ik woon in Spanje en dat gaat misschien wel anders als in Nederland, maar ik ben maandagavond bevallen met een keizersnede en mocht vrijdagochtend weer naar huis. Dinsdag de eerste dag, mocht ik lekker blijven liggen maar de volgende dag moest ik uit bed en mocht ik douchen. Op vrijdagmiddag ben ik thuisgekomen en heb vrijwel meteen de draad weer opgepakt, we hebben hier geen kraamhulp. Dat zelfde weekend ook een stukje met de kinderwagen erop uit geweest en dat ging allemaal prima. Vond het herstel reuze meevallen, het is natuurlijk gevoelig en het litteken trekt een beetje maar verder is het goed te doen, ook zonder pijnstilling. Borstvoeding kwam ook netjes op gang. Van dat stofzuigen dat wist ik niet, gewoon gedaan... Autorijden mag volgens mij niet van je verzekering en heb ik om die reden ook niet gedaan. Denk toch wel dat ik binnen twee a drie weken weer goed hersteld was afgezien van het ontzwangeren.
Bij de eerste keizersnede en tweede zat al heel veel verschil.. Maargoed de geboorte van de eerste is sowieso wat anders verlopen omdat mijn zoontje 2 keer een hersenbloeding heeft gehad. Ik had toen ook veel meer pijn maar moest wel een aantal keer per dag naar de NICU dus kon daar ook niet zo goed aan toegeven. Maar over de tweede: Ze is zaterdagochtend geboren en maandagochtend mochten we naar huis. Ik heb eigenlijk helemaal niet meer op bed gelegen vanaf het moment dat we thuis waren. Ik voelde me goed en zat liever beneden. Ik heb met de kraamverzorgster boodschappen gedaan en dat ging me goed af. Had natuurlijk al een kindje rondlopen die verzorgd moest worden dus ben eigenlijk ook vrij snel weer gaan tillen. Als je daarmee kan wachten zou ik je dat wel aanraden Het herstel an sich ging vrij snel. Je voelt zelf wel aan wat je wel of niet kunten je moet gewoon je rust pakken als het nodig is. Stofzuigen heb ik wel een tijd mee gewacht omdat ik dat wel echt pijn vond doen. De bewegingen die je maakt. Maar de rest van het huishouden heb ik toen de kraamverzorgster weg was ook gelijk opgepakt. Autorijden ben ik na 2 weken weer gaan doen omdat mijn dochtertje toen opgenomen werd in het ziekenhuis en ik daar naar toe moest. Dit mag volgens mij niet van de verzekering. Heeft ermee te maken dat je niet verzekerd bent wanneer je een ongeluk krijgt.
Op ma zh in met gebroken vliezen. Op di de ks en vrijdag naar huis. In zh op de dag na de ks bed uit en zelf douchen. Verder in zh wel veel op bed gelegen maar thuis niet veel. Weekend na de ks ook gaan wandelen met beeb en de kraamverpleegkundige. Herstel ging snel en deed al snel veel zelf weer (op tillen enz na dan).
Ik denk niet dat je aan mij een hele goede hebt, wat ik zo om me heen hoor ben ik eerder een uitzondering als een 'gemiddelde' Mijn dochter is de 27e geboren, de 30e mochten we naar huis. De 31e rende ik thuis de trap alweer op. Toen onze dochter weer op haar geboorte gewicht zat ben ik, samen met de kraamzorg, gaan wandelen, en na 2 weken reed ik alweer in de auto(ik had daar weinig andere keuze in). En deed ik zelf het huishouden weer, maar wel op mijn tempo, en luisterend naar mijn lichaam Ik voelde me ontzettend goed na de keizersnede Na mijn gewone bevalling voelde ik me slechter, en herstelde ik minder snel Wat ik om me heen hoor zijn er ontzettend veel die echt 10 dagen in bed hebben gelegen omdat ze zich niet goed voelden, en daarna nog 4 tot 6 weken moesten herstellen
Mijn zus heeft twee keer een ks gehad en was beide keren al binnen een dag of 2 weer gewoon op de been. Stofzuigen, maxi cosi tillen en zware boodschappen dragen heeft ze 2 weken niet gedaan, daarna gewoon wel weer en ze heeft nergens last van gehad. Geen eens pijnstilling nodig gehad.
Hier 3 keizersneden gehad. Ik zal je de eerste besparen want die was niet representatief omdat ik enorm ziek was door hellp. Bij de laatste twee was ik met 2 dagen thuis. Ik mocht wel uit bed thuis, kon dat ook wel, maar ik raad je aan om in ieder geval de eerste paar dagen te blijven liggen en kraambezoek boven te ontvangen. Als je je goed voelt kun je dan vanaf dag 5 of 6 wel weer gaan 'activeren'. Ik voelde me direct weer heel goed, kon ook de trap op en af, maar rustig aan doen is beter voor de wond, en ook wel lekker Ik ben nu 3,5 week verder en kan voor mijn gevoel alles weer. Ik hou alleen wel rekening met de voorschriften, dus niet stofzuigen, was ophangen, niet zwaar tillen etc. Maar ik draai de rest van het huishouden weer, zit in de auto, zorg voor mijn andere 2 kinderen etc. Je bent alleen even een beetje eerder moe, doordat je aan hetende van de zwangerschap minder kan en je conditie dus achteruit gaat. Ook de operatie zelf zorgt even voor een teruggang in je conditie. Dus probeer af en toe een beetje te rusten, maar ook niet te veel. Moe worden vanaf ongeveer week 3 is niet erg, zo lang het maar geen pijn doet
ik heb een spoedkeizersnede gehad.. mijn herstel duurde wel lang moet ik zeggen.. ik heb echt de 6 weken rust genomen mijn wond ging ook ontsteken, en niet omdat ik teveel deed...dus iedereen zei wel tegen me ooh heerlijk een keizersnede..nou die vlieger ging voor mij écht niet op...ben er heel lang mee aan het sukkelen geweest..
Ik ben vrijdag bevallen en mocht maandagochtend naar huis. Had veel pijn en moest om de zoveel uur paracetemols. (spoedkeizersnede) op de laatste dag van de kraamhulp die bleef 10 dagen ben ik een stukje gaan wandelen. AUW AUW AUW.. heb echt wel 3 weken heel erg veel pijn gehad. De tweede word een geplande keizersnede en kijk er erg tegenop maarja. het is beter voor de kleine. hopelijk gaat het herstel deze keer sneller heb het echt als negatief ervaren. Als zat ik liever op de bank dan in bed.
Ik heb dinsdagmorgen een keizersnede gehad en vrijdagmorgen mocht ik naar huis. Ik moest van mijn kraamverzorgster minimaal minstens een uurtje op bed liggen, maar dat heb ik 3 dagen volgehouden. En een paar dagen nadat de kraamverzorgster weg was werd mijn meisje opgenomen in het ziekenhuis en was er zowiezo geen rustig aandoen mee bij omdat ik steeds op en neer wou rijden om bij haar te zijn. pijn heb ik bijna niet gehad, maar snel moe en duizelig wel
1e spoedkeizersnee was donderdag nacht en ik mocht toen de zondag naar huis. 2e ks op vrijdagmiddag en maandag weer naar huis. Ik ben van beide ks goed en snel hersteld. Vanaf thuiskomst ook niet meer in bed gelegen, wel rustig aanop de bank. Het huishouden pak ik nu na 2 weken langzaam weer op. Voor iedereen zal het herstel anders lopen, je moet denk ik goed luisteren naar je lichaam.
Vrijdagavond keizersnede gehad. Zaterdag moest ik hele dag in bed blijven (had katheter). Zondag katheter eruit en me hele kleine stapjes naar de wc. Douchen ging wel moeizaam en deed ik zittend. Maandagmorgen mocht ik naar huis. Thuis zo min mogelijk trap lopen en bukken. Ik kon zelf douchen en uit bed komen (wel erg moeizaam maar toch). Ik ben na thuiskomst nog 4 dagen weer opgenomen geweest ivm kraamkoorts/baarmoederontsteking dus ik heb de eerste week veel bedrust gehad. Na 1,5 week kon ik een wandelingetje maken van zo'n 15 minuten. Momenteel (3 weken na ks) ben ik alweer goed op de been. Ik voel het litteken af en toe nog wel pijn doen/trekken als ik teveel gedaan heb. Ik ben ook nog best wel snel vermoeid dus probeer wel zoveel mogelijk mijn rust te pakken. Niet tillen en zo min mogelijk bukken scheelt ook veel. Over het algemeen is het me reuze meegevallen. Echt pijn heb ik nooit gehad (had wel pijnstillers). Maar na een week kon ik ook al zonder paracetamol.
Ik heb van de eerste een kz gehad en was ook heel snel weer op de been. Dinsdag kz gehad en vrijdagochtend was ik thuis. Woensdag moest ik van bed af de eerste x doet dat echt wel ff zeer maar als je dan vaker een beetje heen en weer gaat lopen gaat het beter. Donderdag stond ik alleen te douchen en liep ik alweer in de ronte en vrijdagochtend mocht ik dus na huis. Wat ik wel zwaar vond was me kindje in bad doen omdat je dan zo staat dus dat deed ik heel ff en dan nam de kraamhulp het over. Ik ben na 3wkn weer gaan auto rijden vind 6 wkn ook wel erg overdreven. Nu ben ik gewoon bevallen en dat is me zo tegen gevallen iedereen zei wat fijn he gewoon bevallen nou.... niet dus. Ben nu nog niet zo goed te been als toen van een kz ben van de binnenkant helemaal uit gescheurd en me catheter is er vandaag pas uit gegaan maar me blaas werkt nog steeds niet zoals het maken moet dus moet nog nu thuis worden gecatheterseert 2x per dag. Heb 4 uur met 10cm ontsluiting gelegen en me dochter was helemaal blauw van het persen en dat het zolang duurde. Het is dat ik 2 kinderen genoeg vind maar mocht ik toch nog zwanger raken dan wil ik gewoon een kz ga echt niet nog een x bevallen zo.
ik heb een spoedkeizersnee gehad en was er dus helemaal niet op voorbereid. Vrijdags geopereerd mocht ip zondag naar huis maar is uiteindelijk dinsdag geworden. Door het verkeerd prikken van de ruggeprik heb ik de eerste 2 week alleen maar plat kunnen liggen van de hoofdpijn, vreselijk! Daarna voelde ik me elke dag wat beter. Eerste keer naar buiten (heel klein stukje) viel erg tegen, moest steeds zitten van de pijn. Nu 6 week verder kan ik bijna alles weer
Ik heb een spoedkeizersnede gehad, ivm stuitligging. 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, meer omdat m'n bekken zo scheef (daardoor kon ik mijn hele rechterbeen niet bewegen) stonden van mijn poging tot een natuurlijke bevalling dan dat ik last had van de keizersnee! Had last met lachen en niezen enzo, verder eigenlijk niet. Kon mn dochter niet meteen tillen in combinatie met lopen, maar wijt ook dat meer aan m'n bekken dan de keizersnee. Het heeft wel een jaar geduurd voordat het litteken genezen was, maar is nu wel heel mooi geworden!
Ik kreeg op donderdag een geplande keizersnede. De vrijdag mocht ik uit bed, maar dat lukte niet omdat mijn bloeddruk veel te laag was. Dag erna wel uit bed en gaan douchen, op zondag mocht ik naar huis. Het ging allemaal meteen erg goed en deed al veel zelf. De kraamverzorgster dacht toen ze me voor t eerst zag dat ik gewoon bevallen was hihi. Iedereen stond erg te kijken hoe ik me al bewoog en alles alweer deed.
Bij de eerste een spoedkeizersnede gehad en bij deze krijg ik er ook 1. Donderdag avond om kwart over 6 is mn zoontje ter wereld gekomen. Het ging me eigenlijk wel goed af. Vrijdag eigenlijk gewoon in het ziekenhuis gelegen. Zaterdag langzamerhand proberen met recht op zitten en kleine stukken lopen. Zondag ochtend mocht ik al naar huis Ik moet zeggen voor 1 of 2 dagen deed het pijn, maar daarna ging het vrij snel makkelijker. De kraamverzorgster heeft me goed geholpen die week. Ik mocht gewoon rustig aan doen, nadat de kraamverzorgster weg was. Heb ik langzamerhand de dingen weer opgepakt. Ik heb die week dat de kraamverzorgster er was eigenlijk nooit in bed gelegen. Vond dat zelf niet echt fijn en dan was ik snel uit mn ritme.
Ik heb ook een spoedkeizersnede gehad.. Op donderdag om 16 uur is ons meisje op de wereld gekomen en o zondag mocht ik naar huis. In het ziekenhuis mocht ik de dag erna al uit bed, vooor tiolet en douchen, maar mijn man of de verpleging moest met mij mee. Ivm veel bloedverlies. Eenmaal thuis nog niet fit. Tot woensdag boven geweest (in bed). Woensdag even naar beneden en de maandag erna voor het eerste een klein strukje gaan wandelen met ons meisje. Was erg fijn maar voelde wel gek.. Daarna ging het eigenlijk snel en goed met mijn herstel.
Hier tot 2 x toe ook zo gedaan/gegaan. Bij de eerste op zondag een spoedkeizersnee gehad, 's avonds al naast het bed gezeten omdat ik gewoon niet meer kon liggen. Woensdagmorgen ontslagen en lekker naar huis, daar ook gewoon heerlijk beneden gezeten (ondanks dat de kraamverzorgster van mening was dat je minstens 4 dagen in bed moest doorbrengen na een keizersnee). Ook meteen alles weer gedaan (behalve autorijden), zuigen deed geen pijn, dweilen wel Bij de tweede op dinsdagmorgen een keizersnee gehad, de volgende dag uit bed, douchen en rondlopen (ben gewoon geen bedligger). En op donderdagmorgen (op eigen verzoek en met toestemming van de artsen) naar huis. Ook hier niet in bed gelegen maar gewoon in huis geprutteld.
Bedankt voor jullie reacties. Wel fijn om te lezen dat t bij de meesten wel mee is gevallen. Ik zie mezelf namelijk ook geen week in bed liggen. Maar we zullen t vanzelf wel zien..Bedankt voor t delen van jullie ervaringen!!