welke antidepressiva tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sorien, 15 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sorien

sorien Actief lid

3 apr 2012
    432
    1
    0
    NULL
    NULL
    hoi meiden
    Ik heb al een hele tijd last van een depressie en gebruik hiervoor fenlafaxine 150mg.
    Ik heb geen idee welke antidepressiva ik nu moet gaan gebruiken :(

2. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    even gaan navragen bij je huisarts of de arts die je dit voorschrijft... want er zijn wel medicijnen die wel in de zwangerschap kunnen worden gebruikt

3. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik gebruikte amitriptyline, dit is een TCA en mocht ik van de gynaecoloog in lagere dosering (50 ipv 100) blijven gebruiken. Ondanks dat het heel moeilijk was af te bouwen (na 10 jaar), is het mij gelukt. Was het niet mogelijk geweest te stoppen, was ik de amitriptyline blijven gebruiken.
    Heb je al contact gehad met de voorschrijver?

4. Misschien handig om hier op te kijken:
    Medicatie tijdens de zwangerschap en borstvoeding - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis
    Zij verzamelen onderzoek naar diverse medicatie voor psychiatrische problematiek. Als je kijkt bij Efexor zie je staan dat er niet zo veel over bekend is, maar bij wat bekend is zijn geen afwijkingen gevonden.

Verder verstandig om met de voorschrijver te overleggen, ben er zelf voor bij de psychiater geweest.

Verder na de bevalling moet je kindje wel ontwennen van de medicijnen maar dat viel hier heel erg mee, heb er niets van gemerkt bij mijn zoon. Als je een lage dosering slikt komt er maar weinig bij je kindje terecht.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Dit lijkt me nou typisch een vraag die je veel beter aan een arts (liefst degene die je dit middel heeft voorgeschreven) kunt stellen dan op een forum.
    Morgen meteen bellen, als je dat nog niet gedaan had.

6. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Inderdaad voor de arts. Heb ik bij het nadenken over een nieuwe zwangerschap eerst gedaan. Heeft daar allerlei info over.
    Ik ben met mijn medicatie gestopt en kon evt. een andere medicatie krijgen na 3 maanden zwangerschap. Maar er zijn ook medicijnen die je wel kan blijven doorslikken. Uiteindelijk ben ik de 9 maanden zonder medicijnen doorgekomen maar direct na de bevalling ben ik op aanraden van de arts weer begonnen.

7. Snoepsel

Snoepsel Nieuw lid

16 mei 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerst en vooral ben ik het eens check bij je arts. Ik ben momenteel 19 weken en neem venlaflaxine (37,5mg) Heb zoveel mogelijk afgebouwd voor de zwangerschap en tot 3x toe proberen te stoppen, zonder succes. Mijn gyne zegt beter een stabiele mama die medicatie neemt, dan een labiele mama, want stress en paniek zijn zeker zo erg voor je baby en voor jou. Wel moeten we ze als ze geboren wordt een tijdje aan een monitor leggen tijdens het slapen. Het zou kunnen dat haar ademhalingsreflex niet optimaal werkt, wat overgens ook kan bij moeders die niets nemen. Niets om je echt zorgen over te maken zegt de dokter. Verder zou ik zeggen veel succes nog.

8. chila

chila Niet meer actief

Inderdaad even overleggen met je arts.
    Ikzelf slikte citalopram, maar ben op aanraden van de arts gestopt. Ik wil ons kindje toch zo gezond mogelijk op de wereld zetten. Nu weet ik natuurlijk niet in hoeverre jij medicijnen nodig hebt. Ik kan er gelukkig zonder al kost het me af en toe wel heel veel moeite.
    En stoppen is niet altijd beter. Ik zou dus gewoon overleggen met je arts.

9. sorien

sorien Actief lid

3 apr 2012
    432
    1
    0
    NULL
    NULL
    mijn huisarts weet het zelf niet eens ... vandaar dat ik het jullie heb gevraagd!
    Ik kan 24 mei pas naar het ziekenhuis voor een gesprek over de medicatie eerder hadden ze geen plek :(
    gelijk stoppen is zeker geen optie want dat is al een paar keer geprobeert zonder resultaaat

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.310
    2.593
    113
    dan zou ik het ziekenhuis toch maar nog een keer bellen en uitleggen dat je zwanger bent. En anders heel snel naar de huisarts, hij kan altijd overleggen met een deskundige.
    Vind het niet echt slim om nog langer te wachten.

11. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben het met Chrystel eens.

Ik zou toch nogmaals contact zoeken met je huisarts of het ziekenhuis. Vervelende situatie voor je.

Is de huisarts ook de voorschrijver geweest van je medicijnen?

12. Rustig, er is maar een hele kleine kans dat er iets gebeurt met je kleine. Efexor is als redelijk veilig medicijn bevonden tijdens de zwangerschap. Je hoeft niet 1-2-3 gelijk bij een arts te zitten. 24 mei is over een kleine week, dus al best snel. Dan gewoon bespreken. Meld het ook even bij de verloskundige.
    Direct stoppen is ook niet beter voor je kindje trouwens.

Welke dosering gebruik je nu?

13. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn reactie was ook niet bedoeld om je in de stress te helpen trouwens.

Ik kan me wel voorstellen dat het jou wat rust geeft als je hier een deskundig advies over krijgt. Heb je je situatie wel uit kunnen leggen aan bijvoorbeeld de assistent van de polikliniek waar je een afspraak hebt? Diegene kan meestal wel met betreffende arts overleggen of een eerdere afspraak noodzakelijk is of dat het kan wachten tot de 24e.

14. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Dit is wat er bekent is over venlafaxine: Beperkt onderzoek beschikbaar, echter de informatie die er is, is gunstig. Voor zo ver bekend geen verhoogd risico op aangeboren afwijkingen. Borstvoeding en medicijngebruik veilig te combineren.
    Gezien deze informatie zou ik even afwachten tot de 24e. Dat is al over een week en al zou je 1 of 2 dagen eerder terecht kunnen. Die paar dagen maken echt niet het verschil.

15. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Ik heb zelf venlafaxine gebruikt tijdens twee zwangerschappen, beide kindjes zijn kerngezond.
    Wel moet je er rekening mee houden, dat je in het ziekenhuis moet bevallen en dat je kindje 48 uur ter observatie wordt opgenomen.

16. Jovi2007

Jovi2007 Nieuw lid

16 mei 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Medicijnen zijn nooit goed voor het ongeboren kind, probeer t ff zonder te doen. Sex is werkt ook tegen depressiviteit. Grtz van een bijna voor de tweede keer vader?:)

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.310
    2.593
    113
    wat is dat nu voor reactie!!!

sex helpt ook tegen depressie. lekker kort de bocht zeg. zeker nooit een ernstige depressie gehad....

18. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Inderdaad lekker makkelijk lullen als je nooit een depressie hebt gehad. Reageer dan a.u.b. helemaal niet!! Gr. voor de derde keer moeder!

19. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Sorry als bot ga overkomen... waarom denk je daar nu pas aan?
    Heb zelf ervaring met depressie en eetstoornissen maar was me altijd bewust dat toen niet de juiste tijd was om kind te krijgen.

Bedoel niet lelijk maar depressie en zwanger zijn met alle hormonen lijkt in mij ogen geen goede combi... dus ik snap het dan niet zo goed waarom je pas over je medicatie gaat nadenken nadat je zwanger bent? had je dat voor die tijd niet moeten regelen?

20. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je zit toch al een tijd in de mmm?

Ben je nooit bij de pop poli geweest toen je de gyn vertelde medicatie te slikken toen je in de mmm zat? Dat is speciaal voor vrouwen met psychiatrische problemen tijdens de zwangerschap

Medicatie tijdens de zwangerschap en borstvoeding - Sint Lucas Andreas Ziekenhuis

Medicatie die jij slikt is een C1 klasse. Weinig over bekend, maar de info die er is, is gunstig

Pop poli is een poli van gynaecologen, kinderartsen en psychiaters en die stemmen bijv de medicatie af op de zwangerschap

Deel Deze Pagina