Vraag over de mystieke meconium mythe..

Discussie in 'De bevalling' gestart door mamma maaike, 25 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dag lieve dames!

Wellicht kunnen jullie me verder helpen.

Ik begrijp níet wat de stress is rond het verhaal met: 'als je vruchtwater breekt en er zit meconium in, dan MOET je naar het ziekenhuis en MAG je NIET meer thuis bevallen!'

Waarom?

Ik bedoel, ik kan 50 scenario's bedenken, maar ik stel het even zo;
    - Wat als je kindje in het vruchtwater heeft gepoept & je vliezen breken níet tot tijdens de bevalling/uitdrijving óf zelfs als je kindje met de helm op geboren wordt?!
    Dan is het dus zo dat je daar ook pas achterkomt als je kindje al ter wereld is, oftewel dan doet de locatie van de geboorte er ook meer weinig toe, niet dan?!

Ik bedoel maar; er zijn natuurlijk super veel scenario's waarbij het kindje allang meconium-vruchtwater kan hebben binnen gekregen, wááááárom in godesnaam zou dat enig invloed hebben op de manier én plek van bevallen?!

Ik zie hier totaal geen enkele logica in, en ik hoor graag van jullie als je een goed argument hebt en/of de juiste uitleg hebt over het wáárom!

Ook: wat kunnen ze eigenlijk doen als het al gebeurd is? Moeten de longetjes worden leeg gezogen ofzo???

Alvast hartelijk dank!

hugx us

2. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Wat ik er vanaf weet, is dat als een kindje meconium houdend vruchtwater binnenkrijgt, dat inhoud dat je kindje het benauwd heeft gehad. Van "schrik" gaan ze dan poepen. Het is dan belangrijk dat je kindje extra geobserveerd wordt. Het kan gevaarlijk zijn als het kindje meconium in de longetjes krijgt, dit kan ervoor zorgen dat de longblaasjes verstopt raken en dat je kindje dus ademhalings problemen krijgt.
    Je MOET niet altijd naar het ziekenhuis, als de bevalling snel verloopt dan is het verstandiger om thuis te bevallen, een kind op de snelweg is ook niet alles. De baby wordt dan na de geboorte "uitgezogen" en wordt extra in de gaten gehouden.

Genoeg reden om in het ziekenhuis te bevallen als je het meemaakt.
    Je kan het trouwens inderdaad niet controleren als je vliezen nog niet gebroken zijn. Hoe dat zit zal ik zelf ook niet weten.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    In het ziekenhuis kan je kindje gelijk behandeld worden voor de longetjes. Die kunnen ernstig beschadigen door het meconium. Dus ALS ze het weten, dan grijpen ze gelijk in.

Overigens: Als je vliezen niet zijn gebroken voor de 4/5 cm dan worden ze meestal wel gebroken door de vlos, dus dan zullen ze het ook ontdekken en kan je alsnog met spoed naar het ziekenhuis.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Als je kindje gepoept heeft is dat een teken dat je kindje het op een moment niet fijn heeft gehad en dat is reden voor extra zorg en controlle. Verder kunnen ze door de meconium een slechtere start hebben en is het ziekenhuis de juiste plek dan.
    Verder kunnen ze ook aan het hartje vaak horen hoe het kindje het maakt, stel nou dat de vk dat niet vertrouwd dan kan ze de vliezen zelf breken en als er poep in zit heb je dus al 2 redenen waarom je niet thuis moet zijn...

de vk breekt zowieoz vaak de vliezen als het niet vanzelf gebeurt want vaak komen dan de echt goede weeën en gaat het veel sneller.

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.641
    5.954
    113
    Mijn dochtertje heeft in het vruchtwater gepoept en mij werd verteld dat ze het niet fijn heeft gehad idd. Dat kan wel kloppen aangezien ze de navelstreng 3 keer rond haar nekje gewikkeld had zitten.
    Ben dus blij dat ik op dat moment in het ziekenhuis was;)

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

een klasgenootje van mij vroeger had een broertje die was overleden door meconium in zijn longetjes.

lijkt me reden genoeg.

7. 894hi

894hi Niet meer actief

mij zeiden ze dat als het kindje gepoept heeft in het vruchtwater heeft het het niet mer fijn in de buik.
    ok moeten daarna de longen worden leeg gezogen.

8. beby2

beby2 Actief lid

1 dec 2008
    371
    0
    0
    met de helm op geboren betekend ook niet dat het hele vlies compleet met vruchtwater er nog omheen zit hoor!

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

als je kleine in het vruchtwater heeft gepoept heeft je kleine het benauwd en moet het binnen 5 uur worden geboren. er staat dat ook een kinderarts gereed mocht het niet lukken om zelf te ademen.
    mijn neefje heeft in het vruchtwater gepoept en die werd geboren met een ademstilstand die hebben ze 20 min moeten beademen waren ze thuis geweest had hij er niet geweest.

komt de vk erachter dat de kleine gepoept heeft moet je naar het ziekenhuis. word je kleine met de helm op geboren en heeft hij gepoept word en een ambu gebeld en gaat de baby naar het ziekenhuis.zelfs tijdens de uitdrijving kan de vk nog beslissen om door te gaan naar het ziekenhuis

10. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
  11. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik heb dit zelf een paar maanden geleden meegemaakt. Ik wilde graag thuis bevallen. Dit ging allemaal goed, tot de vk met 8 cm mijn vliezen brak. Daaraan kon ze zien dat Manouk in het vruchtwater had gepoept. Met inmiddels 9cm in eigen auto richting ziekenhuis, wat een drama...
    Daar aangekomen meteen gaan liggen en kreeg Manouk een draadje in haar schedel waarmee ze nauwkeurig de hartslag in de gaten kunnen houden. Op een gegeven moment kreeg ze het zo benauwd en ging haar hartslag ook tussen de weeen niet meer omhoog. Ze moest direct komen, dus snel een knip en geduw op mijn buik. Eenmaal geboren huilde ze niet goed en was ook erg slap. Mijn man kon de navelstreng niet eens doorknippen, ze moest snel naar de reanimatiekamer.
    Achteraf bleek dat ze al een lange tijd gepoept had in het vruchtwater en ook tijdens de bevalling heeft ze dat nog een keer gedaan.
    Haar apgarscore was maar 5 en de eerste nacht heeft ze in de couveuse gelegen. Daar is ze zo misselijk geweest dat ze een maagspoeling en later sondevoeding nodig had. We hebben hierdoor 3 dagen in het ziekenhuis gelegen.
    Ik moet er niet aan denken als dit thuis gebeurd was hoor...

Pffff een heel verhaal zie ik, sorry :D

12. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    En succes nog die laatste weekjes! :)

13. Dankje Meris!!

Dat was een heel helder verhaal, en een hele belevenis zo aan het begin van haar leventje, zal best stressvol voor jullie zijn geweest!

Jouw verhaal is het enige dat gedeeltelijk antwoord geeft op mijn vragen, dus het is fijn om daardoor meer inzicht te krijgen.

Verder merk ik dat veel vrouwen dus ook net zoveel onduidelijkheid hebben als ik. Maar stress & ademnood is een logische verklaring, hoewel mijn vraag iets verder rijkt dan dat.
    Ik ga dins a.s. weer eens langs de vk, en mocht ik (ditmaal wel) nuttige info meekrijgen dan zal ik het doorspelen, voor jullie info.

Iig allemaal bedankt voor de reacties!

hugx us

14. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Lonne had ook in het vruchtwater gepoept. Dit bleek toen mijn vliezen werden gebroken. Ik heb gewoon thuis mogen bevallen. Haar Apgarscore was prima.

Lonne had wel de navelstreng om haar hoofdje. Dit gebeurt echter 9 van de 10 keer zie mijn verloskundige. Waar het om gaat is of ze die er zo af kunnen wippen of dat hij vrij strak zit. Bij Lonne zat íe vrij strak en is de streng dan ook meteen doorgeknipt toen het hoofdje stond. Dit alles heel relaxt zonder paniek of stress.

Ik heb een fijne thuisbevalling gehad.

Pim

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn dochtertje had ook in het vruchtwater gepoept en ik moetst dus naar het ZH, terwijl ik thuis wilde bevallen.
    Mijn vliezen waren ergens die donderdag gescheurd, dus niet gebroken en weet ook niet precies wanneer, maar mijn dochtertje is pas vrijdagavond geboren.....na minstens 36 uur dus! Ondertussen wel continue aan het CTG gelegen om haar in de gaten te houden!
    ZIj had het niet binnengekregen, dus ook gelukkig geen problemen.

Voor zover ik weet, moet je dus naar het ZH uit voorzorg, omdat het flink mis kan zijn en idd dodelijk kan zijn!

Wat ik van jou begrijp, Ceris, is dat je ook wilt weten wat er zou gebueren als het kind in het vruchtwater gepoept heeft en je dit niet zou weten omdat je vliezen niet gebroken zijn?
    Als ik het goed begrepen heb, dan geeft het kind zelf aan eht niet naar zijn/haar zin te hebben en zet de bevalling in en breken de vliezen als 1e (ik had bijv. nog helemaal geen ontsluiting!)
    Maar vraag het maar even na.........

Succes!

16. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    Ik was ook al 9 dagen overtijd, dus het kan goed zijn dat ze het in 1 van de dagen voor haar geboorte niet meer prettig vond in mijn buik. Dat is meestal de reden die gegeven wordt. Ik ben erg benieuwd wat voor info je vk je nog meer kan geven.

Ik hou ook je andere topic bij over bevallen zonder vk, ben heel benieuwd hoe alles gaat verlopen. Ik heb er wel mijn twijfels over omdat het bij ons heel anders is gegaan dan gehoopt.

Dat ze tijdens de bevalling in het vruchtwater heeft gepoept kan ik goed verklaren. Het gaf mij veel stress om met flinke weeen nog te moeten verkassen. Eenmaal in het zh mocht ik me ook bijna niet meer verroeren omdat ik aangesloten was op allerlei apparatuur. Dat heeft zij waarschijnlijk aangevoeld. Maar ze had ook al eerder gepoept, dat was dan met een uc toch ook het geval geweest..

Altijd interessant op andermans zienswijzen te horen!

Deel Deze Pagina