Hoi Allemaal, Ik heb vermoedelijk een hoge vliesscheur omdat waarschijnlijk kleine beetjes (druppeltjes) vruchtwater verlies. Ik heb wat kunnen opvangen afgelopen zondag en de vk heeft het getest met een soort speciaal maandverbandje. Hij kleurde blauw en dus zeer waarschijnlijk vruchtwater. Voor de rest heb ik nog wel genoeg vruchtwater en doet de kleine het goed, ik ben nu 32 weken zwanger. Ik moet nu denken om infectiegevaar en bellen als ik meer vocht verlies of me niet lekker voel. Ik ben best wel een piekeraar en zoek me vanaf zondag al suf op internet hierover.... Heeft er hier iemand ervaring mee? Ik vraag me dus erg af hoe groot de kans is dat ik nu ook eerder ga bevallen. Ik merk wel dat mijn lijf wat rommelt.... Ik heb meer harde buiken en regelmatig hele felle steken helemaal onderin mijn buik, dan moet ik echt even krom staan. Ook voelen mijn borsten soms vreemd, net of ik toeschietreflexen krijg (gevoel ken ik van mijn eerste) Ook maak ineens sinds gister melk aan. En wat ik verder heel vreemd vind is dat de bewegingen van mijn kindje anders aanvoelen. Ze kan me ontzettend pijn doen, maar dat echt heel erg pijn! Alsof ze door mijn buik heen gaat komen. Vanacht werd ik zelfs wakker van de pijn.
Kun je je niet laten doorverwijzen naar het ziekenhuis? Ik zou er ook niet gerust op zijn. Is er een echo gemaakt bij de vk? Sterkte ermee. En laat je niet afschepen hoor. Luister naar je gevoel.
@miepje, Afgelopen zondag ben ik dus ook doorverwezen naar het ziekenhuis en daar is nogmaals een echo gemaakt. Hierop was te zien dat het kindje genoeg vruchtwater had en dat ze goed was gegroeid. Ook het hartfilmpje was goed. Ze wilden in het ziekenhuis nog wat vocht opvangen maar dit lukte niet. Door dit alles dacht de gyn dat het niet om vruchtwater ging. Mijn vk denkt echter dat het wel om vruchtwater gaat omdat de test positief was... Tis een beetje vaag allemaal.
Jeetje wat vervelend die onzekerheid. Heeft de vk de test niet met de gyn besproken/ laten zien? Moet je wel terugkomen in het zkh?
Nou ben net weer terug uit het ziekenhuis... Moest er vannacht blijven. Ik kreeg koorts en harde buiken. Gelukkig is alles nu weer rustig en mocht ik naar huis. Met de kleine gaat alles nog steeds heel goed en ze heeft nog steeds goed vruchtwater. De gyn heeft nog steeds zijn twijfels of ik een vliesscheur heb maar de vk vertelde dat ze het wel bijna zeker weet. Ach in ieder geval doen we maar alsof het wel zo is, dat is wel zo veilig. Pff, wel erg vermoeiend al die onzekerheid hoor. Mocht ik nu weeen krijgen dan gaan ze remmen tot 34 weken en daarna zou het dan gewoon geboren worden. Ik moet me nu vooral heeeel erg rustig houden en mezelf goed in de gaten houden.
Jeetje, wat een schrik en wat vervelend dat je nu zo in onzekerheid zit. Toen ik 25 weken zwanger was scheurde een vlies. Daar was geen twijfel over mogelijk, want het vruchtwater gutste eruit. Dat was dus geen hoge vliesscheur, zoals bij jou waarschijnlijk het geval is. Wel ben ik toen meteen opgenomen in het ziekenhuis en kreeg ik volledige bedrust. Helaas heb ik ze daarna nog maar een weekje in mijn buik kunnen houden, maar in het ziekenhuis hoorde ik al verhalen dat er vrouwen zijn die het nog weken zo volhouden. Er is dus niet zoveel over te zeggen vrees ik. Wel raad ik je aan om echt bij alles wat je niet vertrouwd aan de bel te trekken en jezelf zo rustig mogelijk te houden. Heel veel sterkte!!
Goh heftig hoor. Moeilijk die onzekerheid he? Het loopt ineens anders dan je vooraf had kunnen bedenken. Goed je rust houden en aan jezelf en je kleintje denken. Iedere dag/week die voorbij gaat, is weer wat verder in je zwangerschap. Sterkte ermee.
Bij mij braken mijn vliezen ook hoog en verloor gedurende de dag redelijke plenzen, maar ik was al bijna 38 weken. Dus toen het wel rommelde (regelmatige weeën), maar die weeën niks deden hebben ze besloten om me te gaan inleiden. Ook doordat het vruchtwater niet helemaal helder was. Hou goed in de gaten hoe je je voelt, hoe je je kindje voelt en heel veel sterkte de komende tijd!
Hoi Demi, Ik kreeg doordat ik al met 28 weken ontsluiting had ook met 31 weken een vliesscheurtje. Verloor 1 keer een plensje, maar daarna alleen nog maar druppels. Een scheurtje kan met voldoende rust ook weer dichtslibben. Mits het om een klein scheurtje gaat natuurlijk. Mij gaven ze wel direct antibiotoca vanwege het infectiegevaar. Maar weet niet of dat met een hoge ook zo is? Hoe weten ze uberhaupt waar de vliezen gescheurd zijn Ik ken iemand die d'r vliezen braken ook al met 32 weken, maar haar meisje kwam pas met ruim 36. Met volledige bedrust hebben ze het nog lang kunnen rekken. Helaas kwamen bij mij wel de weeën en waren die niet meer te remmen, dus is mijn meisje alsnog geboren met 32 weken exact. Maar dat hoeft dus niet. Knuffel voor jou. Raar dat ze je geen absoltute bedrust hebben gegeven trouwens. Extreem rustig aan doen helpt nl. echt. Liefs Elea
Ze denken aan een hoge vliesscheur omdat de kleine nog genoeg vruchtwater heeft en er ook om haar hoofdje heen genoeg vruchtwater zit. Maar ja ze weten het ook niet zeker omdat er alleen zondag een positieve test voor vruchtwater is gedaan. Hierna is het niet meer gelukt om wat op te vangen. Toen ik was woensdag op donderdag in het ziekenhuis lag ben ik eigenlijk geen vocht verloren. Gisteravond wel weer ineens wat, maar ja thuis ben je ook veel meer in beweging natuurlijk. Mijn buik is wel gevoelig, als ik wat ga doen krijg ik steken ter hoogte van mijn schaambot, menstuatiepijn in mijn buik en rug en ik krijg ook wat meer harde buiken. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik die teststaafjes of testmaandverbandjes wel ergens kon kopen dan kon ik het thuis ook in de gaten houden maar ja die worden volgens mij alleen verkocht aan artsen. Ach ja ik kan het alleen maar afwachten vrees ik, en das niks voor mij... Ben nogal een ongeduldig typje Wil eigenlijk gewoon zeker weten wat er aan de hand is maar dat kan nou net niet helaas. Wel fijn om al jullie positieve verhalen te horen!
hi mijn zoontje is 3 weken geleden geboren met 25 wk en 4dagen. Hij was 885 gr en nu 977 gram maar hij heeft veel abc's hadden jouw zoons dat ook? liefs liza
Hi ik verloor ook kleine beetjes vruchtwater. maar ik was 25 wk en 4dg zwanger. ik kreeg echo en daar zagen we dat er wel wat vruchtwater was maar niet zo veel meer. Ik ben gelijk opgenomen in het ziekenhuis. moest bedrust houden maar ik had geen ontsluiting en geen weeen. Ik voelde me prima. kreeg wel gelijk long rijping prikken. kon goed slapen en dacht dit hou ik wel 10 weken vol. alleen miste ik mijn andere kids wel (4 & 1,5 jaar) Ze kwamen vaak langs na 1 week kreeg ik ineens weeen en die volgende ochtend moest ik plassen en is mijn zoontje geboren op de wc in het LUMC had al weeen remmers gekregen maar die sloegen niet aan. Hij doet het redelijk goed hij is nu 3 weken oud dus voel je je onzeker praat erover met de vk. liefs liza en suc 6
Hoi hoi, Ik had met 34,3 een lage vliesscheur. Het gutste er hier ook gelijk uit. In principe werd ik toen gelijk naar het ziekenhuis doorwerwezen en ik moest maar plat gaan liggen. Je maakt nog wel vruchtwater aan, maar het loopt er wel uit, dus plat liggen maar! Mijn weeën kwamen echter ook gelijk op gang en omdat ik over de 34 weken was kreeg ik geen remmers. Binnen 7 uur werd ons meisje geboren. Hopelijk blijft jouw kleintje nog een beetje langer zitten. Zal duimen voor je!
Jeetje meis, wat spannend dat jouw zoontje zo vroeg is geboren. Hoe gaat het nu met hem? En met jou? In welk ziekenhuis ligt hij? Ik weet niet zo goed aan wie je berichtje is gericht, maar omdat het over 'jouw zoons' gaat voelde ik me aangesproken. Als dat ook de bedoeling was wil je graag antwoord geven, maar ik weet niet goed wat je bedoelt met 'abc's'.
@lililipstick, Jeetje wat een heftig verhaal zeg! Gelukkig gaat het goed met je zoontje! Hier gaat het redelijk. Donderdag wel vochtverlies gehad, gister volgens mij niet en vandaag weer wel wat. Het lijkt wel om de dag zo'n beetje te gebeuren. Wel heb ik nog steeds veel last van felle steken bij mijn schaambot en regelmatig mentruatiekramp in mijn rug en buik. Ik merk wel heel duidelijk dat dit gebeurt als ik teveel aan het doen ben, probeer me dus wel echt rustig te houden. Met deze warmte kun je ook niet zoveel anders eigenlijk. Gisterochtend ben ik nog wel bij de vk geweest voor controle en alles was goed! Kindje mooi gegroeid en bewegelijk, bloedruk goed dus over 2 weken weer heen zolang alles rustig blijft.
Ik ben op 30 maart met precies 32 weken bevallen. In en half uur. Dwars door de weeenremmers heen...... Ik was opgenomen met een verstrijkende baarmoedermond (slijmprop verloren, veel slijmverlies). uit de echo bleek die mond maar 1.9 cm ipv meer dan 2.5 cm. Ook bleek dat slijm wel erg veel en uit microscopisch onderzoek bleek dit vruchtwater door een hoge vliesscheur. Ik mocht hier NIET mee naar huis............ wel hebben ze me verteld dat ze me daar weken mee konden laten liggen. Zolang er maar niet getoucheerd werd ivm infectiegevaar. Ik vind het zeer bijzonder dat jij niet onder medisch toezicht bedrust moet houden. En als ik naar de razende snelheid kijk waarbij ik met hetzelfde verhaal in een half uur mama werd van een mannetje van 32 weken........ (mijn vliezen braken die nacht in het ziekenhuis met omdraaien helemaal) ik snap het niet. (is na 5 weken ziekenhuis thuis gekomen en doet het inmiddels fantatsich daar niet van, de weg daar naar toe was traumatisch en je kindje aan slangen snoertjes en stekkertjes terwijl je tussen huis en couveuse pendelt zijn niet mis) Asjeblieft doe rustig aan...... Ik heb zoveel spijt en zoveel schuldgevoel dat ik niet naar mn lichaam heb geluisterd!....... Ik wil je niet bang maken, maar ik wil je wel min verhaal besparen!
Je maakt me ook niet bang hoor , Ik vind het erg fijn om verhalen van andere ervaringsdeskundigen te horen zodat ik me een klein beetje kan voorbereiden op wat misschien komen gaat. Gisteren heb ik weer bijna geen vochtverlies gehad alleen slijm (dat heb ik ook veel meer sinds de vermoedelijke vliesbreuk). Waarschijnlijk zal ik vandaag dan weer vochtverlies hebben tenminste als het net zo blijft gaan als de afgelopen dagen. Ik voelde me gister wel heel slecht maar dat komt vast ook door het warme weer... Erg duizelig, met vlagen misselijk en veel buikpijn en rugpijn, ook harde buiken. Moet zeggen ben wel heel erg blij dat het weer een beetje koeler word... Wel weer een keer goed geslapen gelukkig. @Lady K, Hoe is het nu met jou en je kleintje?
Hi Demi, Ik had gebroken vliezen, ook hoge vliesscheur , bij 34,0 wkn. Ik heb de vk gebeld, en die is meteen gekomen en met ons mee naar het ziekenhuis gegaan. Ik verloor steeds kleine scheutjes vruchtwater. Ik kreeg echo´s en een ctg scan. Ik mocht onder geen beding meer naar huis en werd opgenomen totdat ik ging bevallen. Ze remmen het inderdaad tot de 34 weken omdat weeenremmers daarna geen effect meer hebben. De gyn zei dat de meeste vrouwen na een vliesscheur binnen 72 uur gaan bevallen, maar het kon ook gerust nog een week of 3 duren! Uiteindelijk ben ik diezelfde nacht bevallen. Ons meiske wilde er gewoon uit! Ze heeft een paar dagen in de couveuse gelegen, maar moest wel tot de 36e zwangerschapsweek blijven. Toen mocht ze meteen mee naar huis en ze is kerngezond. Ik leef met je mee hoor meid! Doe het vooral heel rustig aan, en als je t niet vertrouwd, altijd de vk of gyn bellen! Het gaat wel om jouw gezondheid en jouw kindje. Ik weet nog dat toen mijn vlies brak, ik ook een hele gevoelige buik had, de kleine zakte meteen verder mijn bekken in, waardoor het hoofdje voorkwam dat ik heel veel vruchtwater verloor. Dat kan bij jou ook gebeurd zijn. Maar je niet druk, neem je rust meid! Iedere dag in de buik erbij is weer mooi meegenomen!
Bedankt voor al jullie reacties, erg fijn om te lezen! Ik kom weer even met een update. De afgelopen week begon aardig goed, ik kom mijn zinnen wat verzetten en begon me er wat bij neer te leggen. Buik was de ene dag rustig de andere dag niet. Afgelopen vrijdag toch nog wat vocht kunnen opvangen, de vk heeft dit naar het z'huis gebracht om te laten nakijken op varens. Dit was niet het geval, ze konden er dus geen vruchtwater van maken. Toch raar want het was ook echt geen urine en ik kon het er gewoon uitpersen zeg maar... Maar goed dat was dat. 's Avonds voelde ik me niet lekker, kreeg ik koorts en ik heb de rest van de nacht boven de pot gehangen. Ik was natuurlijk erg bang voor een infectie totdat mijn vriend 's ochtends precies hetzelfde kreeg, dus toch een buikgriep waarschijnlijk. Gelukkig zakte de koorts de volgende dag ook. Toch de vk maar even gebeld omdat ik ook buikpijn en harde buiken had. Nu blijk ik ook nog een blaasontsteking te hebben. Ze hebben me een lange heftige antibioticakuur meegegeven en verder is het afwachten. Nu hopen dat de infectie goed tegengehouden kan worden en niet bij de kleine terecht komt. Ik moet veranderingen of koorts meteen doorbellen. Nu voel ik me wel redelijk. Ik ben weer aardig opgeknapt van de buikgriep maar ben steeds een beetje misselijk van de ab-kuur. De kleine beweegt gelukkig goed en mijn buik is redelijk rustig. Tot zover de update, ik hou jullie op de hoogte.
Jeetje, het zit je ook niet mee zeg!! Hopelijk gaat het snel weer wat beter en kun je toch nog een beetje genieten van de laatste loodjes van je zwangerschap. Sterkte!!