Ik heb op dit moment nog niet een gesprek lopen hoor... ik ben alleen nieuwsgierig omdat ik wel naar vacatures aan het kijken ben, want ik wil een nieuwe baan. Er komt alleen weinig leuks voorbij in mijn richting. Ik was alleen wel nieuwsgierig hoe anderen erover denken.
Als je in de 'luxe' positie zit dat je een baan hebt en rondkijkt, zou ik wachten tot je bevallen bent. Je wordt nu misschien niet aangenomen op een functie waar je anders meer kans op zou maken. Ik zou me de moeite besparen en alleen zwanger solliciteren als het niet anders kan.. Maar goed, das persoonlijk he?
zou ook even wachten tot na de bevalling enz. kan je lkkr tijdens je verlof nog even rondkijken, enne eerlijk duurt het langst he...voel je je waarschijnlijk zelf toch ook het lekkerste bij.
Ja ik heb nog steeds een baan en ook met een vast contract. In dat geval zou ik het dus wel zeggen bij een sollicitatie. Maar ik ga niet wachten tot na mijn verlof hoor. Als ik een leuke vacature tegen kom dan ga ik er wel voor.
Ik was 16 weken bij mijn sollicitatiegesprek, en had de baan echt wel nodig! Ik wilde het bij het eventuele tweede gesprek vertellen, maar werd na een uur al gebeld dat ik de baan had. Een paar dagen later bij mijn eerste werkbespreking (ik moest een week later al beginnen, ze zaten erg verlegen om een nieuwe collega!) heb ik het mijn baas meteen verteld. Hij was er erg nuchter onder gelukkig. Misschien een voordeel dat ik in het onderwijs werk met veel jonge (zwangere) vrouwen. Ik heb er toen ook erg lang over nagedacht of ik het in het eerste gesprek gelijk moest vertellen, maar ben toch blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik zou het de volgende keer weer zo doen, en als ik minder dan 12 weken zou zijn helemaal!
Dan zou ik het toch wel gelijk vertellen als je uitgenodigd wordt op gesprek. Want als je het niet doet en ze ontslaan je in de proeftijd (omdat ze erachter kwamen dat je zwanger bent alleen zullen ze jou wel wat anders vertellen) dan sta je werkloos en vermoedelijk inmiddels wel zichtbaar zwanger op straat. Dan kun je het wel shaken, want de kans dat je ergens nog aan genomen wordt voor je bevallen bent is heel erg klein. In de ww raken als je zwanger bent is echt niet leuk kan ik je vertellen. Het UWV laat nl. echt niet de sollicitatieplicht vervallen. Hoe kort of lang je ook zwanger bent, 4 sollicitaties per 4 weken. Been there done that! Ben zelf in de ww beland met 25 weken zwangerschap. Niemand die me nog wilde hebben hoor. Zelfs een uitzendbureau weigerde een intakegesprek. :x Maar dat kan het UWV niet schelen, solliciteren MOET. Op zich snap ik het met 25 weken wel dat je dan misschien nog zegt probeer t toch maar, maar het is zooooo zinloos. Vriendinnetje van mij heeft het nog veel erger mee gemaakt. Die kwam met 31 weken in de ww en lag met 32 weken met gebroken vliezen in het ziekenhuis en had totale bedrust voorgeschreven gekregen tot aan de bevalling. Wat zegt het UWV doodleuk toen ze belde met de mededeling dat ze voorlopig d'r bed niet uitmocht? "U bent nog steeds verplicht om te solliciteren. Wij verwachten van u dat u tot u met zwangerschapsverlof bent gemiddeld 1 brief per week schrijft." Uhm... hoe dan? En wat als je door een 'foutje' van de werkgever uitgenodigd wordt voor een gesprek? Moet je dan met gebroken vliezen en een kind wat er elk moment uit kan floepen op sollicitatiegesprek gaan
Hoewel ik de eerste zin heel goed snap is de rest van dit verhaal een beetje vreemd: - je vriendin had zich netjes ziek moeten melden bij het UWV. Tijdens ziekte kun je vaak gewoon solliciteren maar natuurlijk niet optimaal. Daar houdt het UWV rekening mee. Heeft ze zich wel zie gemeld dan heeft het uwv gewoon een fout gemaakt en dat kan gebeuren. Het is tenslotte mensenwerk. - je kunt prima een brief schrijven tijdens je bedrust en je kunt ook prima in de brief aangeven dat je beschikbaar bent voor een telefonisch interview of dat je na verwachting na datum X weer beschikbaar bent voor een persoonlijk gesprek. Oftewel.. je kunt pissig worden op de regeltjes of de regeltjes gewoon netjes toepassen.. niemand die je dan wat kunt maken.
Ik moet er 6 per 4 weken.. tja ik snap wel dat ik sollicitatieplicht heb, ik ben immers nog niet eens halverwege. Maar het is wel erg moeilijk ja, want niemand die me aanneemt nu.. en ik wil ook niet zomaar solliciteren om maar aan die plicht te voldoen. Maar ja vind maar eens passende vacatures.. Komt nog bij dat ik per 1 januari geen kinderopvang meer heb.. behoorlijk kansloos dus allemaal Dus tegen TS zou ik willen zeggen: blijf lekker zitten waar je zit tot na je verlof! Rondkijken kan altijd, maar in deze tijd zou ik echt voor zekerheid gaan!