Bij eerste pre-eclampsie, nu zwanger van de tweede. Ik vind het eng!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Poppy1987, 31 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Hallo!
    Op dit moment ben ik zo'n 5-6 weken zwanger van ons tweede kindje. We hebben al een dochtertje geboren in juni 2018.
    In die zwangerschap ben ik met 36 weken opgenomen in het ziekenhuis met pre-eclampsie. Ik hield verschrikkelijk veel vocht vast. Hele dikke enkels en zelfs mijn schaamlippen waren opgezet (moest de verpleegster wel om lachen, ik ook :D, zag er niet uit!)
    Ik had het maximale eiwit van het dipstickje, de 4 plusjes in mijn urine, hoge bloeddruk en mijn bloedwaarde gingen op dag 2 achteruit, waarna ze op dag 4 begonnen zijn met de inleiding met een ballon. De urine is ook 24 uur opgespaard en daar kwam hoger dan de grens van 300 mg uit. Uiteindelijk bevallen met 37+1.
    Vanaf het moment dat de ballon geplaatst was op donderdag hebben ze geen bloed meer afgenomen en zaterdags ben ik pas bevallen, ik heb geen idee dus hoezeer ik de vergiftiging had voor mijn nieren en lever.

    Ik ben ontzettend huiverig en eigenlijk wel kortweg: bang om weer zwangerschapsvergiftiging te krijgen.
    Op 19 augustus hebben we de eerste echo bij de verloskundige. Direct naar het ziekenhuis was niet nodig zei ze en krijg wel een wat strengere controle. De Gyneacoloog heeft een brief gestuurd na mijn bevalling dat ik niet direct medisch ben en onder controle mag tot op zekere hoogte bij de Verloskundige praktijk.

    Ik werd vanmorgen opeens wakker met dikke wallen, dat had ik toen ook opeens en raakte alweer bijna in paniek. Ik wil zo graag een goede zwangerschap!
    Op dit moment lukt het me eigenlijk nog niet om te genieten en dat doet zeer.
    De bevalling was door de inleiding ook echt een hel en zou zo graag willen thuisbevallen!

    Ik ben heel benieuwd of hier dames zijn die met het zelfde zitten/zaten en mij kunnen vertellen wat voor controle je hebt gehad en hoe de 2e zwangerschap en bevalling verlopen is?
     
  2. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Hee,

    Ik ga even mijn verhaal op je loslaten, ben Ong 4,5 week zwanger en heb ook pre-eclampsie gehad in vorige zwangerschap. Heb nog geen ervaring met bevalling van 2e, maar misschien heb je er wel iets aan.

    Mijn vorige zwangerschap eind 2017 eindigde niet al te vrolijk:
    Opgenomen met 33+5
    Bevalling ingeleid met 36
    Keizersnede omdat het niet lukte met 36+2

    Ik ging gewoon op controle bij verloskundige toen mijn bloeddruk 150/100 bleek te zijn... ik hield wel vocht vast en had hoofdpijnen gehad en sterretjes gezien, maar zat in laatste week voor verlof druk op werk + eind presentatie van een opleiding die ik daarnaast volgde. Dus ik dacht dat daardoor kwam...
    Had ik het even goed mis helaas... Bleek ook pre-eclampsie te hebben en veel eiwitten in urine. Gelijk aan bloeddrukverlagers etc. Ze hebben het bij mij proberen rekken tot 37 weken, maar door omstandigheden (ambulant opgevolgd, naar ander ziekenhuis, geen bekende gezichten etc) kwam de stress en bloeddruk niet onder controle. 36 weken was de max die ze konden rekken.

    Ik heb nog bijna 2 weken in ziekenhuis gelegen, mijn dochter was prematuur/dysmatuur geboren en mocht na die 2 weken gelukkig ook mee naar huis.

    Na de bevalling heb ik nog een maand of 3 bloeddrukverlagers geslikt en daarna was mijn bloeddruk gelukkig onder controle. Ze hebben nog wel onderzoeken uitgevoerd door de gyn bij mij en daar is uitgekomen dat het waarschijnlijk door bepaald anti-stoffen in mijn bloed is veroorzaakt, dat betekent dat er een “verhoogd” risico is op zwangerschapscomplicaties zoals miskramen en pre-eclampsie. De gyn heeft toen al gezegd dat ik een nieuwe zwangerschap vanaf 12 weken bloedverdunners moest nemen (kinderaspirine). En na mijn miskraam van eind mei is dit aangepast en dus zit ik al vanaf eerste positieve test aan bloedverdunners.
    Ik heb dus in tegenstelling tot jou wel al meteen contact met gyn gehad en ik zal deze zwangerschap afwisselde verloskundige en gynaecoloog zien (in ons ziekenhuis zitten die samen, er is in onze regio geen andere verloskundige praktijk).

    Ik vind het net als jou echt mega spannend en ik hoop echt niet dat ik weer in ziekenhuis beland. De vorige keer was eerste kindje, maar nu hebben we natuurlijk nog zon kleintje en zou het echt niet aankunnen om die paar weken nauwelijks te zien...
    Nu heb ik me ook aangemeld op de Facebook pagina over vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt (zowel PE als HELPP) en daar lees je zowel positieve verhalen als negatieve verhalen over een tweede zwangerschap en herhaling van pre-eclampsie. Misschien is dat ook iets voor jou?

    Ik was al heel erg bezig met bloeddruk meten iedere ochtend en avond, maar de gyn heeft gezegd dat dat echt geen nut heeft. Op deze terwijl kan je het nog helemaal niet hebben natuurlijk :o:

    Ik zou vooral zeggen: doe waar je je goed bij voelt en trek oprijd aan de bel!
    Ik heb persoonlijk net iets meer vertrouwen in de gyn als het hierover gaat, dus zou zeggen vraag misschien gewoon een gesprek aan. Dat kan je geruststellen misschien?
     
  3. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    En natuurlijk wat ik helemaal vergeet: gefeliciteerd met je zwangerschap! Het vergeten van wat je hebt meegemaakt zal moeilijk zijn, maar probeer het te benaderen als een nieuwe “kans”. Geen enkele zwangerschap is hetzelfde, dus kan net zo goed zijn dan alles nu wel goed gaat en je thuis kan bevallen :)
     
  4. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb t ook gehad en niet echt angst voir nu, maar wel aangekaart bij vk. Die zei dat ze tegenwoordig 1000mg calcium pee dag voorschrijven, wat het schijnt te voorkomen. Dat doe ik nu dus maar.
     
  5. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Ik heb bij de eerste ook een PE gehad, ingeleid met 37 weken.
    Bij de tweede vanaf 25 weken extra controles bij de vk en vanaf 36 weken ook bij de gyn. Uiteindelijk steeg met 39+5 mijn bloeddruk en ben ik toen ingeleid om herhaling te voorkomen. Bij de derde weer hetzelfde regime als bij de tweede, maar toen steeg mijn bloeddruk met 35 weken, ik ben toen opgenomen met bedrust etc en ben uiteindelijk weer met 37 weken ingeleid. Ik had toen wel eiwitten in mijn urine, maar niet zo dramatisch veel maar wel een hoge bloeddruk.
     
  6. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    @LolaLisa grappig, jij zit ook in het topic over tweede kindje ;) ik ook!
    Je verhaal is niet veel verschillend met de mijne. Ik heb alleen geen keizersnee gehad en geen na onderzoek met bloedafname. De reden dat ik het heb gehad weet ik dan ook niet.
    Ik heb ook geen medicijnen die ik al moet gaan slikken.
    Dat ga ik wel even navragen bij de verloskundige.
    Die facebook groep volg ik ook, maar ik lees daar meer :thumup:

    @sarah28, dat las ik op internet inderdaad! Staat ook op mijn lijstje om te vragen.

    @Elsss dan heb je wel de juiste begeleiding en controle gehad, super!
     
  7. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Hier bij de eerste pe gehad met 36 weken, opgenomen en ingeleid bevallen met uiteindelijk sectio bij 37 weken.
    Bij de 2e ook hoge bloeddruk en eiwitten (ook weer zonder klachten) maar toen pas bij 40+4 wkn, toen opgenomen en gelijk ballon, volgende dag bevallen.
    Nu zwanger van de 3e en gebruik op,advies van de vk vanaf het begin 1000mg calcium per dag. Bloeddruk tot nu toe (31 weken) perfect: 110/55 gemiddeld. Heb vorige zwngerschappen nooit zo laag gezeten...dus of het dan aan het calcium ligt???
     
  8. Marisje89

    Marisje89 Fanatiek lid

    10 jun 2015
    1.660
    204
    63
    Parttime logistiek
    Aller eerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

    Ik heb bij de vorige zwangerschap hellp gehad. Hier kwamen ze er pas bij 39 weken achter. Nadat ik al weken klaagde over dat ik veel vocht vast hield, het band gevoel boven op de buik en hoofdpijn. Toen ik even later ook nog is slecht ging zien hebben ze mij pas doorgestuurd. Ik was met een start gewicht begonnen met 58 kilo en was op het laatst meer dan 30+ kilo aangekomen en dan puur en alleen vocht. Ik had de hele zwangerschap een bloeddruk van 90/60 en deze schoot ook ineens heel erg omhoog.
    In het ziekenhuis hebben ze mijn bloed afgenomen en aan de bloeddruk verlagers gelegd. Wat er uit mijn bloed kwam weet ik helaas niet meer maar wat ik wel nog weet stolde mijn bloed niet meer en mocht er absoluut geen keizersnede uitgevoerd worden ivm doodbloeden. Ingeleid met ballon katheter.
    Heb nog een week in het ziekenhuis gelegen zo ook mijn zoontje ivm met alle medicatie die ik kreeg. En er werd iedere dag bloed afgenomen om naar de waardes te kijken. Wel laat ik in overleg met de huisarts ieder jaar mijn bloeddruk en waardes meten ivm kans op hart en vaatziekte.

    Nu zwanger van nummer 2 en bijna op de helft en mijn bloeddruk is nu 86/56. En dat word scherp in de gaten gehouden. Wel heb ik een medische indicatie ivm het vele bloedverlies van de vorige keer.

    Snap je dat je het eng vind dat had ik ook heel erg daarom heb ik toen via de huisarts gesprekken gehad en heb ik bij een trauma psycholoog gelopen. En natuurlijk zit er nu weer een angst maar ik heb nu een andere verloskundige praktijk en die nemen mijn angsten erover heel serieus en zijn daardoor ook echt laagdrempelig. Tot nu toe gaat het goed.

    Iedere zwangerschap is anders maar natuurlijk vergeet je zn bevalling natuurlijk nooit.
     
  9. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik lees even mee, herken je verhaal! Hier ook bij de eerste PE gehad, opgenomen met 33+0 en uiteindelijk op 37+0 een keizersnee gehad. Opzich weinig last gehad van de PE, maar het lijkt me vreselijk om nu weer voor 4 weken opgenomen te worden, met zo'n hummeltje wat nu al rondloopt. Ze zeiden toen ik opgenomen was dat de kans klein is dat je het bij een 2e weer krijgt, en zeker als de volgende zwangerschap binnen 5 jaar is. Daar hou ik me maar aan vast.

    Ben benieuwd wat ze in het ziekenhuis zeggen, ik heb donderdag mijn intake en eerste echo! Die tip van extra calcium ga ik meenemen.

    Ik heb trouwens een medische indicatie vanwege iets anders, daarom direct bij de gyn.
     
  10. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik ben trouwens sinds de PE onder controle bij de huisartsassistente. Eens in de (nu) 3 maanden laat ik mijn bloeddruk checken. Verder geen medicatie of onderzoeken gehad na de PE, dat onderzoek had me wel fijn geleken. Bij mij zeiden ze dat er niet echt een aanleiding kon zijn voor PE.. je krijgt 't, of je krijgt 't niet, zeg maar.
     
  11. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    @LadyBird90 ik ben ook benieuwd wat ze zeggen in het ziekenhuis! Wil je het laten weten?
    Net als jou is er tegen mij ook gezegd. Je hebt pech en krijgt het of je krijgt het niet. Ook geen na onderzoek meer gehad. Ik heb nog wel regelmatig bloeddruk laten checken bij de huisarts en ook nog 2x bloed geprikt. Daar kwam alleen uit dat mijn ijzervoorraad en vitamine D te laag waren. Daar heb ik medicatie voor gekregen.

    Ik heb 19 augustus de eerste echo en ben reuze benieuwd wat ze gaan zeggen!
     
  12. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Bij de eerste met 35,4 opgenomen en met 35.5 een insult. Uiteindelijk met 37 weken precies bevallen.
    Bij de 2e op eigen verzoek direct onder ziekenhuis. Was niet nodig maar mocht indien gewenst en dat wilde ik graag. Heb vanaf dat ik wist dat ik zwanger was ascal geslikt op recept. 2e zwangerschap niks aan het handje en uiteindelijk met bijna 41 welen bevallen.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  13. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.011
    5.098
    113
    Zelf (gelukkig) geen ervaring mee maar wil je even een hart onder de riem steken met dit weetje: de kans dat je in een tweede zwangerschap pre-eclampsie krijgt is kleiner dan bij de eerste! Heeft te maken met dat je lichaam de eerste keer veel te heftig reageert op lichaamsvreemd DNA (namelijk van je kind, dat heeft immers helft van je partner). In de meeste gevallen is deze extreme reactie bij een volgende zwangerschap niet meer aanwezig of verloopt het milder.

    Natuurlijk kan het wel, en je hebt wel een iets hogere kans om het te krijgen in vergelijking met iemand die geen PE in haar eerste zwangerschap had. Maar nog steeds krijgen de meeste vrouwen die de eerste keer PE hadden het de tweede keer niet opnieuw.

    Neemt je angst vast niet helemaal weg (Ik zou er ook bang voor zijn), maar scheelt misschien een beetje. Succes!
     
    LadyBird90 en Poppy1987 vinden dit leuk.
  14. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Ik volg even mee met dit onderwerp.

    Bij ons meisje bij week 38 rond in t ZH terecht gekomen met PE , 2 dagen later poging tot inleiden (wat uiteindelijk spoedkeizersnee werd).

    Zelfde als wat hier genoemd word - ontzettend veel vocht vasthouden , en een bloeddruk die aan de hoge kant was , verder geen klachten.

    Ben nu 3 weken terug bevallen - maar wij weten dat wij er in de toekomst een kleintje bij willen hebben mocht dit ons gegund zijn!
    Uiteraard met de zelfde ‘angst’ of de PE gaat terug komen of niet.

    Maar ik lees veel goede verhalen zover - de kans is kleiner in een 2e ZS en als je het krijgt zou het over t algemeen minder heftig en later in de ZS zijn.

    Graag volg ik jullie ervaringen , en hoop ik dat jullie hier niet opnieuw mee te dealen krijgen :)

    Veel succes dames en op een goede - gezonde zwangerschap :thumup:
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.
  15. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ook hier ervaring. Bij alle drie mijn bevallingen ingeleid ivm dreigende Pe. Heb het dus niet echt gehad met wel alle drie de keren de te hoge bloeddruk en iets eiwitten, klachten hoofdpijn en hoge rugpijn verder niets... hoe het deze keer gaat weten we natuurlijk niet (en is nog ver weg) maar ik gok dat het wel weer net zo zal verlopen...

    Hoop dat het jullie niet weer gebeurd en jullie gezond kunnen uitdragen...
     
  16. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.857
    15.292
    113
    @bozoe Jij hebt een positief verhaal, toch? :)
     
    bozoe vindt dit leuk.
  17. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hier met 35 weken ingeleid bij de eerste. Vanaf 20 weken een verhoogde bloeddruk en medicatie. Bij elke wekelijkse controle werd de medicatie verhoogd, het was een soort gevecht. Op een donderdag werd ik wakker en voelde direct dat het mis was. In het ziekenhuis een bloeddruk van 180/108 ondanks 6 tabletten labetalol per dag. Direct infuus met medicatie en bolus magnesium. Op zaterdag was mijn zenuwstelsel overprikkeld en wijkten mijn bloedwaarden ernstig af en waren ze bang voor een hersenbloeding. Ze hebben een ballon geplaatst en zondag is ze geboren na een nogal traumatische bevalling (stuipen).

    Afijn, al vrij vlot zwange van de tweede. Ik gebruikte nog steeds bloeddrukmedicatie en stond onder controle van de gynaecoloog. In het begin twee wekelijkse controles en vanaf 33 weken wekelijks op controle. Mijn bloeddruk daalde rond de 20 weken en de laatste weken mocht ik zelfs zonder medicatie.
    Rond de 35 weken steeg hij wel weer en kreeg ik wel wat klachten maar beleid is bij ons om dan in te leiden. Ik ben dan ook met 38 weken ingeleid en heb een droombevalling gehad.
     
    Sado, Poppy1987 en Katelynn vinden dit leuk.
  18. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Vervelend om te horen dat je eerste bevalling zo traumatisch was :( , hopelijk heb je dat een plekje kunnen geven!

    Maar ook wel weer super fijn dat je tweede bevalling (en zwangerschap) dan weer zo goed ging :thumup:. Mag ik vragen welke klachten je kreeg en of ze erger werden tussen week 35-38?
     
  19. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hoofdpijn, misselijk en sterretjes zien. Amper vocht vastgehouden dus dat was geen symptoom.

    Ik merk het vrij snel als mijn bloeddruk stijgt. Ik gebruik nu weer medicatie omdat na de bevalling mijn bloeddruk hoog bleef.
     
  20. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Oh ze zeggen dat een pre-eclampsie bij een tweede zwangerschap meestal later plaatsvind en minder heftig.
     
    Katelynn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina