Bij eerste pre-eclampsie, nu zwanger van de tweede. Ik vind het eng!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Poppy1987, 31 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Vervelend dat je er nog last van hebt. Gaat dat wel weer over of heb je geen idee? (sorry voor alle vragen trouwens :oops:)!

    Heb idd hetzelfde gelezen als wat jij zegt : bij een 2e later en minder heftig :thumup:
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik denk niet dat dat nog over gaat. Mijn moeder heeft ook beide zwangerschappen HELLP gehad en die kampt nog steeds met een hoge bloeddruk en vaatziekte
     
  3. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Dat is balen zeg , hopelijk heeft ook zij de goede medicijnen en ondervinden jullie beide verder geen gekke dingen meer
    Dank je wel in ieder geval voor je antwoorden :)
     
    bozoe vindt dit leuk.
  4. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik heb dit bij de eerste ook gehad. Nu bij de tweede een hele lage bloeddruk. De verwachting is dat hij niet meer hoog gaat worden al kunnen ze dat niet garanderen. Vooraf was het wel de verwachting
     
  5. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik ben vandaag bij de gyn geweest en heb gevraagd of het zinvol is om extra calcium te slikken. Ze gaf aan dat het natuurlijk geen kwaad kan, maar dat in principe in een zwangerschapsmultivitamine voldoende calcium zit en dat meer geen zin heeft ter voorkoming van PE. Alles wordt wel extra goed in de gaten gehouden.

    Ik begon met een bloeddruk van 140/100, dus schrok al even :eek: maar dat was vlak voor de echo, dus waren gewoon zenuwen. Vlak na de echo was ie al gezakt naar 135/85. Stom moment ook, vlak voor een eerste echo de bloeddruk meten :roflmao:
     
  6. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Dan kent ze t onderzoek waarschijnlijk niet: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/extra-calcium-kan-zwangerschapsvergiftiging-voorkomen~b4aa085a/
     
  7. jufD

    jufD Bekend lid

    10 mrt 2009
    897
    23
    18
    Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik hellp gehad. Ik was echt heel ziek en de bevalling en de tijd erna zijn heel heftig geweest.
    Toen werd ik zwanger van de 2e, en ik wilde deze keer graag een fijne zwangerschap en bevalling. Ik heb vrij snel aan mijn gynaecoloog kenbaar gemaakt dat ik een niet medische zwangerschap en bevalling zou willen. In eerste instantie kon dit niet, ik moest bij de gynaecoloog onder controle blijven. Maar toen ik 20 weken zwanger was en alles er nog steeds prima uitzag mocht ik van hem over naar de verloskundige (die praktijk zit wel in het ziekenhuis).
    Ik heb uiteindelijk een fijne zwangerschap gehad en met 40.1 ben ik thuis bevallen van een gezonde zoon. Het was een droom van een bevalling, en dat na HELLP en veel bloedverlies bij de eerste. Het heeft mij het vertrouwen in mijn lichaam terug gegeven.
     
    Poppy1987 en Katelynn vinden dit leuk.
  8. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ik heb geen pre gehad bij mijn eerste maar wel een hele hoge bloeddruk (110/155) en hield veel vocht vast op het einde. Ik ben daarom ingeleid met 39+3 en uiteindelijk bevallen met een spoedkeizersnede met 39+4. Ben nu alweer bijna 25 weken zwanger van de tweede en zowel bij de gyn als de vk geweest. Zij geven aan dat een hoge bloeddruk bij een tweede vaak later komt dan bij een eerste keer en dat de kans daardoor groter is dat het niet nogmaals voorkomt omdat je voor die tijd dan meestal wel bent bevallen. Ik slik daarnaast dagelijks aspirine en calcium om de kans op de hoge bloeddruk zo laag mogelijk te houden. Ik weet niet of dat dit bij pre hetzelfde is maar wilde je in ieder geval mijn verhaal meegeven ;)
     
    Poppy1987 en Katelynn vinden dit leuk.
  9. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    sarah28 vindt dit leuk.
  10. Cjkm

    Cjkm Actief lid

    24 sep 2015
    136
    7
    18
    Ons zoontje is bij 37+5 geboren na inleiding en een vlotte (en niet traumatische) bevalling. Ik had geen klachten van PE, alleen een bloeddruk van 150/105.
    Ik schrok ervan hoe klein hij was, de gyn schatte hem echt op 7 pond de dag voor inleiding. Maar onze mini woog 2650 gram en was 47 cm. Volgens mij was hij net niet dysmatuur, maar hij gedroeg zich wel prematuur.
    De eerste week in het ziekenhuis moeten blijven met zoontje op de couveuse afdeling en ik een afdeling hoger:cry:, en die week heeft mij veel ellende en eigenlijk een trauma bezorgd. Ik ben nu 13 weken zwanger van de tweede en heb mijn hele verhaal ook bij de verloskundige gedaan. Ons zoontje is dus in mei 3 geworden, ik durfde eerder geen nieuwe zwangerschap aan te gaan uit angst voor herhaling. Maar nu heb ik het nodige vertrouwen weer terug gevonden.
    De vk gaf aan dat ik gewoon bij de vk mag blijven voor controles en ook thuis mag bevallen omdat mijn bloeddruk nu perfect is (ook voor de zwangerschap). De eerste 9 maanden na de bevalling wel medicatie gebruikt.
    Ze gaf ook aan dat ik nu (nieuw protocol) Ascal (kinderparacetamol) mag gaan gebruiken om een hoge bloeddruk (en ik las later zelf een laag geboortegewicht) te voorkomen. Komende donderdag ga ik dit bespreken bij de gyn in een ander ziekenhuis.

    Er is mij ook nooit iets verteld over controles na PE, ik heb het zelf een beetje uitgezocht. Ben doktersassistente en meet mijn bloeddruk geregeld even op mijn werk. Ik laat ook elk jaar bloed prikken.

    Ik ga nu voor een compleet andere ervaring, ik hoop op een badbevalling en vertrouwen in mezelf. En een helende ervaring met veel tijd met onze baby dicht bij mij. Want dat is wat ik het grootste drama vond in de kraamweek. Voor de eerste keer moeder (en vader) worden en dan al zo geleefd worden door voedingstijden en 's nachts alleen zijn zonder baby, terwijl ik borstvoeding gaf en dat uiteraard op verzoek wilde doen.
     
    bozoe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina