Mijn zoon krijgt sinds hij 5 maanden is bijvoeding. dit is begonnen met 1 lepeltje... en dat wilde hij niet echt.... inmiddels gaat het als een trein, hete schema ziet er ongeveer zo uit. 7:00 bv 8:00 1/4 volkorenboterham stukjes met boter 10:30 geprakt fruit100 a 150 gram 11:30 bv (voorheen was deze voeding een fles, nu alleen nog 2x in de week als ik de ochtend werk) 12:30 1/4 volkorenboterham stukjes met boter 2:30 bv 5:00 avondeten +/- 150 gram geprakt aardappel met groente 6:00 bv 7:00 bv en dan in de nacht meestal 1 of 2 keer. nu vraag ik me wel af of hij nog genoeg bv binnenkrijgt. hij wil best veel van de bijvoeding ... als ik meer zou aanbieden zou hij het ook wel eten... en hij groeit ook best hard ineens!!!.... maar ik vindt zijn luiers maar matig nat... en ze ruiken ineens best sterk.... ook drinkt hij overdag heel onrustig... is steeds afgeleid, laat de borst steeds los... en drinkt max. 4 min per borst.... lang verhaal..... maar wat is verstandig... minder bijvoeding? vaker aanleggen... toch die fles terugbrengen?
Je geeft nog op 5 momenten bv. Mijn dochtertje is 7.5 maand en krijgt sinds kort nog maar 3 flessen van 180ml. Ik denk niet dat je kindje te weinig borstvoeding krijgt, maar je weet natuurlijk niet hoeveel hij binnenkrijgt. Je hebt het over plasluiers dus eigenlijk maak me je zorgen of hij nog wel voldoende vocht binnenkrijgt? Vocht zit ook in bijvoeding, maar ik geef mijn dochter tussendoor water. Uit een tuitbekertje, dit vindt ze helemaal geweldig, al gaat de helft er meestal langs. Dat zou je tussendoor kunnen geven of tijdens de boterham. Als je echt wilt weten wat je kindje binnenkrijgt met de bv zou je hem voor en na de voeding kunnen wegen. Dan kun je het ook berekenen.
ik maak me inderdaad zorgen over of hij wel genoeg vocht binnenkrijgt. ik ben wel aan het oefenen met water inderdaad, maar dat wil hij nog niet echt.... maar net voor het slapen was zijn luier (die hij toen bijna 4 uur om had) weer bijna droog...... probleem is denk ik ook dat hij zo slecht drinkt als hij drinkt.... aleen snachts drinkt hij echt rustig en goed de borst leeg... overdag is alles om hem heen veel intressanter.
Gezien het aantal voedingen (5 overdag en 1-2 in de nacht) zou ik zeggen dat hij voldoende krijgt. Wegen voor en na de bv is zinloos en onbetrouwbaar. Hoe lang hij per borst drinkt zegt ook niet veel. Het ene kindje drinkt heel effectief in 5 minuten een borst leeg, het andere kindje doet hier een half uur over. Kun je hem overdag vaker de borst aanbieden? Of nu het weer beter wordt bv-ijsjes? Ik zou water niet te veel geven, want dan gaat hij nog minder bij jou drinken en de bv is veel waardevoller dan water.
Mijn dochter is bijna 8 maanden en drinkt ook zo kort. Haar luiers zijn wel goed nat en ze groeit goed dus ik maak me daar geen zorgen over. Als hij de fles wel goed drinkt en je je echt zorgen maakt, kan een fles afgekolfde mm geen kwaad toch. Ik zou zelf geen bijvoeding minderen. Ik let er wel altijd op dat ik voor bijvoorbeeld de fruithap of boterham de borst geef. En eventueel voor het slapen weer.