hoe zat het ook alweer. erkennen na de geboorte. wanneer moet dat. want waarschijnlijk lukt het niet meer voor de geboorte. wie kan me helpen
Jij en de vader van jullie kindje moeten samen naar het gemeentehuis. Of als jij niet mee kan dan moet je een brief met handtekening van jezelf waarin staat dat hij de vader is. Als het goed is is het op die manier.
Heeft jullie gemeentehuis een website want bij die van ons kun je het document ook uitprinten en alvast invullen en meenemen naar het gemeentehuis.
Hou wel in de gaten, dat de vader van het kindje met de erkenning nog geen ouderlijk gezag heeft over jullie kindje. Dat moet je apart aanvragen bij de rechtbank waaronder jullie woonplaats valt. Want anders, mocht er iets met jou gebeuren, heeft hij niets te zeggen over jullie kleine.
Oei, je had beter wat eerder naar het gemeentehuis kunnen gaan. Jullie moeten idd samen naar het gemeentehuis om een handtekening te zetten. Als het niet lukt op kort termijn dan moet jij 3 dagen na de bevalling naar het gemeentehuis om het kindje aan te geven. Ik weet niet of jij een brief met handtekening mee mag geven aan je vriend, ik heb begrepen dat je zelf ook mee moet (hebben wij 2 weken geleden gedaan). Succes!
je had zoiezo al weken geleden dit geregeld moeten hebben (het liefst rond de 20-25 weken ivm vroeggeboorte e.d.) de vader van het kindje mag nu het kindje NIET aangeven ... Je moet samen naar het gemeentehuis om je kindje te erkennen (is kwartier werk) dan krijg je een formulier mee die je bij het aangeven kan afgeven, dan krijg je ook formulieren mee die je na de geboorte (samen met de geboorteakte) moet opsturen en dan heb je ook evenveel rechten en plichten als vader zijnde (ouderlijk gezag).. Je kindje had al geboren kunnen wezen in principe dus ik zou maar eens snel erachter aan gaan zoiezo niet zo leuk voor de papa dit..
Ik zou het ook nog even doen hoor. Je moet anders inderdaad binnen 3 dagen na de bevalling het kindje aangeven. Dan moet de moeder mee. Dit, omdat de vader het kind nog niet erkend heeft. Als hij dat wel heeft gedaan hoef jij niet mee. Je zit er echt niet op te wachten, na een bevalling, om naar het gemeentehuis te gaan. Al helemaal niet als je net een keizersnede hebt ondergaan. Tenminste dat denk ik.
Je moet dit inderdaad voor de geboorte regelen bij het gemeentehuis. Je moet hiervoor allebij aanwezig zijn en je krijgt dan een formulier mee die je partner weer mee moet nemen als hij het kind gaat aangeven. Heb je dit vooraf niet geregeld, dan moet je zelf je kind aangeven. Als het kind geboren is moet je nog de ouderlijke macht aanvragen, maar dit leggen ze (op de meeste) gemeentehuizen gelijk uit. Succes nog!
AAngifte van geboorte mag door een ieder gedaan worden die bij de bevalling aanwezig is geweest, dit wordt trouwens niet gecontroleerd. Als het een erkenning van het eerste kindje is, willen veel gemeentes dat beide ouders aanwezig zijn bij de erkenning ongeboren vrucht. ( In sommige gemeentes hoef je als vrouw niet mee, maar kan je thuis een formulier ondertekenen, maar dan is er geen naamskeuze). Bij het tweede kindje mag de vrouw schriftelijk toestemming geven. De naamskeuze kan ook nog achteraf worden geregeld. Echter, bij een niet-nederlandse nationaliteit kan dit ook weer gevolgen hebben. Vaak moet er voordien een afspraak worden gemaakt. Zo, hoop dat het een beetje duidelijk is. groetjes
dit wist ik helemaal niet hoelang is dat al.. dat je samen naar de gemeente moet gaan? bij mijn dochtertje was dat nog helemaal niet zo.. dan moeten wij dat ook nog snel gaan doen kben al bijna 39 weken..
Hier...wat info: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/familie-jeugd-en-gezin/geboorte-en-adoptie/erkenning/wanneer-en-waar-kan-ik-een-kind-erkennen.html
Maar er is toch ook een verschil tussen erkennen en t tekenen van de ouderlijke macht? Mijn vriend heft bij zijn ex alleen de kids erkent en niet de ouderlijke macht hij heeft nu tijdens de recht zitting alleen maar plichten en geen rechten! Ze kan dus bv morgen naar groningen verhuizen en hij kan er nisk aan doen!
Klopt....wat jij zegt Nanda. Erkennen & gezamenlijk gezag aanvragen is dus the way to go. Tenzij je je vriend ooit de toegang tot hert kind wenst te ontzeggen....
Maar ouderlijk gezag aanvragen kan dan pas weer NA de geboorte. Bij het ondertekenen van de akte van erkenning krijg je van de gemeente een formulier mee wat je alleen maar hoeft in te vullen en op te sturen.
Idd wij hebben het ook maandag gedaan zodat hij zeker ons kind kan aangeven hoewel wij er al 2 hebben . Was het binnen 5 min gepiept . Je krijgt dan tevens de papieren voor het gezag voor mee naar het kantongerecht te gaan . Dit moeten we nog doen voor alle 3
ik heb begrepen dat de moeder altijd mee moet naar het gemeentehuis dus een briefje met handtekening lijkt me niet voldoende. maar je kan er toch vandaag nog heen gaan. dan is het probleem opgelost.
Moeder moet altijd mee, wij hebben het erkent met 13 wkn, en meteen een formulier meegekregen voor het aanvragen van ouderlijk gezag na de geboorte. Het was inderdaad zo gepiept.