Ik had een nieuwe baan en was toen al zwanger heb niets gezegd bij een vorige solliciatie had ik dat wel gedaan en hebben ze niet voor mij gekozen omdat ze mij niet konden missen in het hoogseizoen en ik dan dus recht heb op mijn verlof. Heb het nu week 17 ofzo aan mijn werkgever verteld en was niets aan de hand. Verklaring van de vk gestuurd en heb al een brief ontvangen wanneer mijn verlof ingaat enzo. Mijn proefperiode was net voorbij Ja ik dacht ik neem geen risico's meer zat al een half jaar thuis en had echt een baan nodig voor inkomen Geen problemen verder.
Ik heb het van de week bij ons op de afdeling verteld met 5 weken. De leidinggevende weet het nog niet, daar wil ik nog mee wachten. Op de afdeling vind ik wel belangrijk want die zie ik steeds met werken, en mocht er wat zijn dan weten ze ervan. Ik ben nu samen met een collega zwanger er zit 5 weken tussen, of de leidinggevende daar blij mee is weten we niet want we gaan allebei met verlof in de drukke periode.
Ik kan me voorstellen dat je graag eerlijk wilt zijn. Mijn ervaring is dat die eerlijkheid ook behoorlijk tegen je gebruikt kan worden. Dus weet je zeker dat ze dit geen probleem vinden? Zijn er nog meer sollicitanten voor de baan? Anders zou ik het echt niet voor de ´kritische´ 3 maanden grens vertellen. Het doet er toch niet toe voor je sollicitatie? Wat heeft het voor meerwaarde voor je werkgever om dit dan al te weten? Het zegt niets over je bekwaamheid voor de functie dus het doet er niet perse toe. Je rechten zijn er om het nog niet te vertellen en die zijn er niet zo maar. Bij mij op mijn werk doen ze namelijk echt wel moeilijk over vrouwen die zwanger willen worden. Ze vragen zelfs in sollicitatiegesprekken of je een kinderwens hebt! Mag niet ik weet het, maar pas op. Verder heel veel succes en gefeliciteerd!
bedankt voor ook de 'tegen'meningen, ook dat is helaas realiteit. en ook bedankt voor het noemen van de proeftijd, daar had ik nog niet bij nagedacht. proeftijd zou bij mijn 2e trimester starten, kortom: áls ze echt niet in zee willen met een zwangere, hebben ze dan de kans me 'eruit' te gooien. daarom kies ik er voor meteen eerlijk te zijn, zodat ik in de start van proeftijd niet met een verzwegen zwangerschap begin en de eerlijkheid hopelijk voor me pleit! de kans is gewoon aanwezig dat ze niet met me in zee willen gaan, maar ik zal ze ervan proberen te overtuigen dat het geen probleem hoeft te zijn (voor zover ik het kan inschatten natuurlijk) zodat ze de echte ik zien, en niet een 'zwangere'...! ooo, ik ben echt ontzettend blij met de kleine baby in mijn buik, maar als hij/zij twee maandjes later was gekomen, was het ook goed geweest nouja, het loopt hoe het loopt denk ik dan maar...
Ik heb ook gesolliciteerd met 10 weken zwangerschap en daar direct vertelt, bij eerste gesprek, dat ik zwanger was. Was geen probleem, heb een moeilijke zwangerschap gehad met veel verzuim ed, maar toch hebben ze me een jaar erna een vast contract aangeboden...nu weer zwanger van de tweede.....mijn baas is een vrouw....met kinderen...scheelt denk ik enorm
vandaag heb ik het gesprek gehad. ik ben eerlijk geweest en heb laten zien dat ik gemotiveerd ben en graag mee wil denken om tot oplossingen te komen. gelukkig konden ze mijn eerlijkheid zeker waarderen en vonden ze het geen probleem om met me in zee te gaan! werkinhoudelijk wordt er wel vast bekeken of er inhoudelijk wat veranderingen komen, maar dat is alleen maar gunstig voor mij. kortom: alles lijkt goed te komen! bedankt voor al jullie reacties, het heeft me zeker geholpen om open en eerlijk te zijn en dat heeft tot een goed resultaat geleid.
Met 17 weken zwangerschap verteld. wilde eerst wachten tot ik de verlenging van 3 maanden binnen had. Anders zou ik namelijk na beeindiging van mijn eerste contract géén WAZO krijgen. Daar gelden bepaalde voorwaarden voor als je werkloos bent geraakt. Ze waren toch niet van plan om mij te verlengen na die 3 maanden wegens zware bezuinigingen dus ze vonden het geen probleem.