Goed nieuws en slecht nieuws

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door DKennedy, 13 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DKennedy

DKennedy Nieuw lid

12 jul 2012
    3
    0
    0
    Dordrecht
    #1 DKennedy, 13 jul 2012
    Laatst bewerkt: 13 jul 2012
    Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier ik heb me al even voorgesteld, zit gewoon met wat vraagjes en hoop dat jullie ervaringen hebben en me een beetje gerust kunnen stellen..

Afgelopen woensdag een pretecho van 17wkn gehad, een MEISJE!!:D Wat geweldig nieuws! Ons geluk kon niet meer op!
    Totdat de echoscopiste een "amnionstreng" zag zitten..
    een WAT? ja inderdaad... Een gekke streng/vlies dwars door mn baarmoeder dat dus heel vervelende dingen kan aanrichten.
    Maar de echoscopiste zei; je hoef je nergens druk om te maken.
    Totdat je op google terecht komt. (amniotic band syndrome) :$:(
    Kleine baby'tjes zonder armpjes of teentjes... Ons kleintje kan dus
    verstrikt raken met die amnionstreng en dus ledematen kwijtraken.
    Het is echt verschrikkelijk. En overal staat, dat ze er NIKS aan kunnen doen!!! Wat moet ik hier nou mee!....
    Ik moest wel gelijk mijn verloskundige bellen, ik moet maandag naar het ziekenhuis voor een medische echo door een gynaecoloog.
    Waarschijnlijk blijf ik dan ook bij haar onder behandeling.

Maar het is vrijdag, maak mij ernstig zorgen, ik maak me ongerust.. Je kan wel zeggen je moet niet stressen, maar als je weet dat je kleine in je buik gevaar loopt. Is dat niet bepaald rustgevend.
    Ik weet niet hoe ik dit weekend door moet komen,
    er is ook zo weinig informatie over te vinden, en mensen met ervaring. Maar je blijft echt met vragen zitten,
    gaat de streng knappen? is het dan veilig?
    Hoe zit dat met bevallen? Keizersnede?
    Wat als mijn kindje echt in gevaar is en vast zit?

Iemand ervaring? Iemand info?? :(

Groetjes Denise

2. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    oei schrikken ik heb geen ervaring wil je alleen heel veel sterkte toewensen de komende weken, kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent, misschien zou je de echoscopist kunnen bellen en vragen waarom je je geen zorgen hoeft te maken, waarschijnlijk ligt deze streng dus niet ten nadele van je kindje dit moeten ze kunnen zien op de echo, het is ook jammer dat de echoscopiste niet direct iemand erbij heeft gehaald om jou uit te leggen wat het is en waarom het er is, wat voor kwaad het kan en wat niet, ik weet wel dat je juist op google altijd de negatieve verhalen te lezen krijgt, de positieve verhalen worden niet verteld of vergeten dat er ooit zo een strengetje zat dus die verhalen zijn er wel maar worden niet neergezet, probeer hoe moeilijk ook dus liefst niet te googlen hier word je niet vrolijker van en de realiteit is bijna altijd anders

sterkte en hoop dat hier wat positieve verhalen zijn die je gerust kunnen stellen

3. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    Hallo Denise,

Ik heb ook al op je andere post gereageerd, maar hier dan ook nog even. Mijn dochter is geboren met een handafwijking, waarschijnlijk ontstaan door een amnionstreng die verstrengeld is geraakt om haar arm/hand. Maar dit moet in de vroege zwangerschap zijn gebeurd, nog voor de 10-12 weken. Bij mij is dit ontdekt tijdens de 20-weken echo, maar was er geen amnionstreng meer te ontdekken. Er werd mij verteld dat afwijkingen aan ledematen door verstrengeling in een amnionstreng vaker vroeg in de zw.schap voor komt dan later. Je mag me altijd pb-en voor meer vragen, ik weet hoe vervelend het is om in onzekerheid te zitten.

4. DKennedy

DKennedy Nieuw lid

12 jul 2012
    3
    0
    0
    Dordrecht
    @mamaatjevan5,

De echoscopiste zei dat het weinig voorkomt dat er zoiets dergelijks gebeurd, maar de streng zit echt in het midden dat is ook heel duidelijk op de echo foto's te zien. Dus in de weg zit hij zeker... Je hoort indd vaak dat de streng aan de zijkant zit dan schijnt het minder kwaad te kunnen doen.. En indd dat googlen doe ik echt niet meer, het aller vreselijkste heb ik al gezien, Alle verhalen die ik hoor zijn slecht, zou wel is een goed verhaal willen horen! Maar in iedergeval heel erg bedankt!

@Eeka76,

Bedankt voor je reactie, Wat vervelend dat je dochtertje een afwijking heeft aan d'r handje.. Ik hoor het inderdaad vaker dat het door een amnionstreng is gekomen. Die streng kan dus doordat de baarmoeder groeit, Kapot gaan.. Vandaar dat hij bij jouw met de 20weken echo toen weg was..
    Bij mij heeft hij waarschijnlijk tot nu toe nog geen schade aangericht bij ons kleintje, maar hoe meer ons kleintje groeit, hoe erger ze in de verdrukking komt met alle gevolgen..
    Ik kan alleenmaar hopen dat hij mij mij ook kapot springt.
    Maar mijn vriend had ook al weer gelezen, dat als hij kapot gaat, dat losse vlies dan de navelstreng weer kan afknellen, en dat dat baby'tje volkomen gezond dood geboren werd :( pff wat verschrikkelijk allemaal , je staat zo machteloos!!!!!!!

5. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    Je staat inderdaad machteloos. Overigens heb ik hier ook verhalen gelezen dat er in eerste instantie gedacht werd aan een amnionstreng en dan bleek het bij een latere (medische) echo toch iets anders te zijn of bleek de streng zelfs verdwenen te zijn. Hopelijk krijg je maandag meer nieuws en kunnen ze in het zkh beter vertellen wat er nu precies aan de hand is en wat dit betekent/kan betekenen voor jullie kleintje.

Heel veel sterkte meis en schrijf van je af hier als dat helpt!

6. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

ik heb hier geen ervaring mee maar wil je even sterkte wensen en hopelijk heb je vandaag beter nieuws gehad of hebben ze je kunnen helpen aan meer informatie.

7. Er zijn hier meerdere topics over geweest. Ik ga even hetzelfde plaatsen als ik altijd doe. Misschien kan je de topics met de zoekfunctie terugvinden?

De verhalen die je op google vindt zijn vrij zeldzaam en komen niet veel voor. Dat zijn de ernstige gevallen bij dikke en lange amnionstrengen die dwars door de baarmoeder lopen en op moeilijke plekken langs het kindje. Afhankelijk van de plek van de amnionstreng kan het wel of geen kwaad. Dat ie door het midden loopt hoeft ook niet eens ernstig te zijn. Je bent nu 17 weken dus je kindje is al best sterk, is al anders dan als het bijvoorbeeld met 10 weken is. Het losse vlies kan niet zo makkelijk de navelstreng afknellen, dat is weer bij bizarre gevallen alleen zo.

Hier had een vriendin ook een amnionstreng, kleine is nu inmiddels 8 maanden en een flinke vent geworden :)

Wanneer kan je terecht?

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik kreeg dit ook te horen, maar bij de 20 weken echo. Een amnionstreng, op de foto zag het er uit als een soort vlies. Ik ben toen doorgestuurd voor een GUO (een medische 20 weken echo in het zh). Daar bleek het een placenta circumvallata te zijn, een rand van de placenta was niet vergroeid met de baarmoederwand en krulde om. Omdat het om ongeveer een 25% van de rand ging en niet de hele rand, was het onschuldig.

Het ging bij mij uiteindelijk dus NIET om een amnionstreng, maar dit was wel wat de vk dacht. Het lijkt er namelijk op. Het is dus goed geweest dat ik een arts-echoscopist heb gehad die er naar keek. Met 30 weken heb ik een tweede GUO gehad, en toen was het helemaal verdwenen.

Ik ben inmiddels bevallen van een kerngezond meiske en heb een ongecompliceerde bevalling gehad.

9. WorkingMum

WorkingMum Niet meer actief

Heb geen ervaring hiermee, maar wil je heel veel succes wensen.
    Weet hoe het is om iets te horen te krijgen en je het nergens kunt navragen.
    Onze gyn was ook erg vaag over mijn afwijking, toen zat ik daar met allemaal vragen. Gelukkig kon mijn vk wel meer vertellen over de naam van de afwijking, etc...

Zoals hier ook is geplaatst, niet teveel op google gaan zoeken. Maar ik ken het, ik heb het ook gedaan. Werd er wel alleen maar verdrietiger door.

Sterkte! Weet je ondertussen al meer of ben je al meer gerustgesteld?

xxx

10. moederlief

moederlief Actief lid

15 feb 2012
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo

nog nooit van gehoord vreselijk zeg pffff

11. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik heb zelf een tussenschot in mijn baarmoeder en daar kan het mee verwart worden. Ik heb ook al veel echo's gehad om uit te sluiten dat het niet zo'n vlies is die jij noemt.
    Een afwijking in je baarmoeder heb je dus wel. Maar misschien valt het mee. Ik heb me ook lang druk gemaakt om vroeg geboorte bijvoorbeeld.
    Dat kan nog steeds want ben "pas" 30 weken, maar het kindje is in ieder geval levensvatbaar.
    Stel dat het een tussenschot blijkt te zijn kan het niet veel kwaad, maar blijf je ook wel extra onder controle. Als het een tussenschot is kan ik je er inmiddels aardig wat over vertellen als je vragen hebt. Je krijgt ook informatie bij de gynaecoloog natuurlijk, maar ik vond zelf persoonlijke ervaringen wel fijn. Alleen is dit mijn eerste kindje, dus kan nog niks over de bevalling zeggen. Kans op keizersnee is bijvoorbeeld best groot.
    Als je kindje op de volgende echo gedraaid is, dan weet je ook al dat het niet vast zit bij zo'n vlies en is het gelukkig "maar" een tussenschot (waarschijnlijk) Een kindje die vast zit in zo'n streng kan niet draaien naar de andere kant is mij verteld. Het kan ook zijn dat je baarmoeder in 2 holtes is verdeeld en het kindje in 1 holte ligt en de andere holte leeg is.

Ik lees dat de streng echt bij het kindje zit. Bij mij leek dat eerst ook zo bij der keeltje. Maar 2 weken later was ze gedraaid en zagen we dat het echt om een tussenschot ging. Streng/vlies zat toen bij der voetjes namelijk. Bij 28 weken was dat. Maar bij 8.5 weken zag de echoscopiste al dat er een vlies zat, maar de gyn wist nog niet precies wat voor afwijking. Op een echo moeilijk te zien namelijk. Eerst dachten ze een 2 hoornige baarmoeder, toen misschien zo'n vlies, maar het is dus toch "gewoon" een tussenschot. Hoe groot, dik etc is op een echo niet te zien want ook daar zit weer verschil in.

Ohja ook bij mij zit het tussenschot ongeveer in het midden van mijn baarmoeder.

Hou ons op de hoogte.

Deel Deze Pagina