Hoi, Even een vraagje. Ik ben aan het twijfelen om bij de vk alvast aan te geven dat, als de pijn echt ondraaglijk wordt, pijnbestrijding te vragen in het ziekenhuis. Wil een ziekenhuisbevalling. Maar ik wil dat echt pas als de pijn dus echt heel ondraaglijk is en ik al uren bezig zou zijn. Anders bijt ik liever op mijn tandjes.... Nu ben ik bang dat de vk zoiets heeft van, wat een aanstelller. En het verkeerd begrijpt. Maar het is toch zo dat je tegenwoordig sowieso recht hebt op pijn bestrijding als je erom vraagt. Wat zouden jullie doen? Wel of niet aangeven? Liefs Luna
Als jij dat graag wil, dan zou ik dat gewoon vragen. Maak met je verloskundige een bevallingsplan en laat dat erin zetten. Zorg er ook voor dat iemand je belangen behartigd tijdens de bevalling. Het kan nl best zijn dat deze vk niet bij je bevalling is. Laat je goed voorlichten in het zh over de mogelijke pijnbestrijdingen en wanneer ze het wel en niet geven (is in elk ziekenhuis anders dus info van internet hoeft niet voor jou te gelden). Zo krijg je geen ruggeprik meer bij 8cm etc. Ik doe het zelf zonder pijnbestrijding. Mijn bevallingen gaan snel en duren niet zo lang. Dus wat dat betreft ben ik gezegend. En ik heb gemerkt dat als ik mij overgeef aan de bevalling mijn lichaam goed in staat is om zelf pijnbestrijding aan te maken. Maar dat ben ik en ik heb er al 3 op de wereld gezet. Voor iedereen is het anders en als jij je prettig voelt bij de mogelijkheid van pijnbestrijding moet je dat zeker bespreekbaar maken. IK denk dat je vk er best voor open staat en staat ze dat echt niet dan moet je misschien een andere vk zoeken die wel bij je past. Succes ermee
ik heb bij de eerste ook aangegeven dat ik evt pijnbestrijding wil. dit was geen probleem... tijdens de bevalling heb ik het uiteindelijk niet nodig gehad (ik heb er niet eens aan gedacht, was alleen maar bezig met bevallen), maar ook deze keer zal ik het weer aangeven van tevoren, het geeft gewoon een rustig gevoel, als je weet dat het kan, zeg maar. en mssn heb je het niet nodig, maar als je het wil dat je weet dat het kan, is wel fijn!
Denk inderdaad dat ik het gewoon ga aankaarten. Ik heb de verloskundige helaas niet voor het kiezen. We hebben er drie die gewoon afwisselend dienst hebben. Er zit er eentje bij die ik echt absoluut niet zou willen. Als ik het aangeef en ze zijn bij de praktijk op de hoogte dan zullen ze er misschien ook wel rekening mee houden dat ik op tijd naar het ziekenhuis moet. Vorige keer zei de verloskundige dat ik pas met 7cm ontsluiting naar het ziekenhuis wordt gebracht, maar als je bij 8 cm al geen ruggenprik meer mag heb je al niet veel meer te kiezen denk ik... Verder hoor ik om mij heen ook niemand die het nodig heeft gehad. Maar het is inderdaad een geruststellend idee dat het wel kan.
ze zijn het tegenwoordig volgens mij wel gewend hoor, je hoort steeds vaker dat vrouwen van tevoren al besluiten met pijnbestrijding willen. ik ga het in principe zonder (thuis) proberen maar je weet nooit hoe het loopt.
je mag zelf bepalen wanneer je naar het ziekenhuis gaat. tenminste bij ons zei ze ga wanneer je het gevoel hebt dat je moet gaan... dus wij zijn gegaan en ik had toen ik aankwam in het ziekenhuis 6/7 cm (ging dus ook best snel)... maar je mag volgens mij ook eerder gaan...
Hoi, Je hebt misschien kans dat wanneer jij er niet over begint dat je vk er zelf over begint. Het is (tenminste bij mijn vk was dat wel zo) heel normaal dat zij of jij er over begint (over pijnbestrijding). Maar soms heb je het niet voor het kiezen. Ik heb voor ik ging bevallen aangegeven dat ik absoluut geen ruggenprik wil en het liefst ook geen andere pijnbestrijdingen. Maar ik had van 2 uur smiddag tot 9 uur savonds om de 3 minuten weeen en er kwam geen ontsluiting (ik bleef op 1 cm hangen), ik moest naar het ziekenhuis en kreeg (bijna verplicht) pijnbestrijding (met een pompje waar je zelf op kan drukken) en geloof me, op dat moment wil je niets liever Het is goed om bepaalde dingen van te voren te vermelden of weten wat je wilt, maar op het moment zelf kan je er altijd anders over gaan denken of kan het aangepast worden. Succes!
ik hoefde er niet om te vragen, de v.k kaartte het zelf aan toenik 36 weken was. toen ik aan het bevallen was zei ze in 1 keer...ja kan en mag wel maaar ik denk dat je het heel goed zelf kan..ik met een heel droog gezicht en ogen stijf dicht..nee ik kan het niet. punt. maar ik kon het ook echt niet..deed bij mij te pijn die weeen. je hebt er recht op en ik zou het ook zeker bespreken met je v.k
Als jij het wilt gewoon over beginnen. Ik wordt waarschijnlijk weer ingeleid en als dat zo is weet ik ook bijna zeker dat ik weer pijnstilling wil. Ieder zijn keuze.
Ik heb dezelfde instelling, in principe wil ik zonder maar mocht het toch niet gaan wil ik er evt wel gebruik van kunnen maken. Heb het niet aangekaart, wil een ziekenhuisbevalling dus ga er gewoon vanuit dat het gewoon kan. Neem aan dat ze ook kundig genoeg zijn in te schatten of je het nog aankan of niet. Voel je je er fijner bij zou ik er gewoon over beginnen, je hoeft je niet te schamen, jouw lijf en jouw bevalling dus waarom zou je dat niet mogen aangeven
Hier bij de eerste bevalling het er wel even over gehad met de gyn (denk ergens rond de 28/30 weken zwangerschap) en ook besloten dat als het nodig was ik pijnstilling zou krijgen. Uiteindelijk wilde ik met de bevalling geen pijnbestrijding maar heb toch een pethidine prik in mn been gekregen, grrrr. Tweede zwangerschap heeft de gyn al vroeg in de zwangerschap zijn mening geven en dat was dat hij eigenlijk wilde dat ik met een ruggeprik zou bevallen ivm ziekte en erg weinig energie. Lang en veel over gepraat met gyn, vriend en therapeut en uiteindelijk besloten alle pijnstilling te weigeren. En uiteindelijk ook zonder iets bevallen. Ik zou als ik jou was het er gewoon even met je vk over hebben. Geeft voor jezelf ook gewoon wat rust als je weet waar je aan toe bent als het ware.
Ik ga het ook van te voren vragen dit keer. De vorige keer dacht ik dat het makkelijk zonder zou moeten kunnen maar na 22 uur vond ik dat niet meer Toen kon het volgens de vk niet meer. (Gelukkig kwam er daarna een andere, die minder ontsluiting constateerde en me een ruggenprik aanbod). Ik geef dit keer gewoon aan dat ik het echt wil, kan er altijd nog van afzien als ik dat nodig vind. En een aansteller? Al vindt ze dat. Als jij het nu nodig vindt vraag je het, het is jouw lijf en jij voelt die pijn, zij niet hoor! Better safe than sorry zou ik zeggen.
ik heb nog geen idee hoe het word (is de eerste) maar wil alle pijnbestrijding die er is. wil best wel wat voelen maar helse pijnen heb ik geen zin in.
Hoi Ik denk dat het in België zowieso meer ingeburgerd is, een epidurale... Ik wou het zonder proberen, maar na 14 uur om de 3 à 4 minuten weeën en uiteindelijk in een weeënstorm terecht te komen met amper ontsluiting heb ik om een epidurale gevraagd. De verlichting die je dan voelt... hemels Ik zou zeggen hou je opties open, en wees zeker niet beschaamd om het te vragen.
ik had ook besloten dat als ik het niet meer trok ik naar het zkh wilde voor een ruggeprik. de vlossen en het zkh gingen hier heel soepel mee om. ik heb de ruggeprik ook gehad, maar omdat mijn laatste centimeters heel snel gingen kreeg ik gelijk na het zetten persdrang heb dus uiteindelijk toch bijna alles op eigen kracht gedaan. heb het persen met ruggeprik gedaan en dat was zalig!
Nou al denkt de vk wat een aansteller, jij ligt daar te bevallen!!! t gaat om jou, als jij je er prettig bij voelt om t vast aan te geven nu dan moet je dat gewoon doen. Want niet ieder ziekenhuis heeft hetzelfde beleid of middelen geloof ik, dus alleen maar handig om te weten. Ik heb het van tevoren er over gehad, dat als ik t niet zou trekken ik een ruggeprik zou krijgen. Uiteindelijk gaf de vk mij de keuze tijdens de bevalling, en besloot ik zonder door te gaan (dan kon ik in bad blijven). Succes, en gewoon doen wat jij wilt! Niemand kan voelen hoe zeer jouw weeen doen!
Als jij graag pijnbestrijding wilt op zo'n moment, moet je dat nu gewoon aankaarten hoor! Wat je vk ook denkt; jij gaat die bevalling door, niet zij... En in andere landen is het zelfs heel normaal dat bijna iedere vrouw pijnbestrijding krijgt. Hier gebeurd het wel heel wat minder, maar het is niet voor niets mogelijk he! Zelf ga ik het zonder pijnbestrijding doen (gekozen voor een thuisbevalling) maar wie weet wat er gebeurd, en we onverwachts alsnog naar het ziekenhuis moeten...
Ook ik heb de mogelijkheid tot pijnbestrijding bespreekbaar gemaakt met de VK. Zij reageerde erg relax, heeft zelfs een afspraak voor een consult in het zkh voor me gemaakt om hier eens over te praten daar. Ik kreeg vanuit het zkh een lijst mee die ik ingevuld moest meenemen als ik kwam bevallen (voor de anesthetist). Twee wkn daarna ging ik weer naar de VK voor controle, ik kreeg toen een andere die ik nog niet eerder had gezien, zij stuurde wel meer aan op een bevalling zonder pijnbestrijding merkte ik. Heb haar duidelijk gemaakt hoe ik ervoor sta, dat ik mijn wens reeds besproken had met haar collegae en dat ik de mogelijkheid van een epiduraal wens als ik het niet meer ga trekken. Ik merkte dat ze toen een soort van 'terugdraaide' en mijn wens respecteerde. Het wordt dan ook genoteerd op de zwangerschapskaart. Ik snap je gevoel wel hoor, had dit ook in het begin 'wat als ze denken dat ik een watje ben ofzo en ik hen moet gaan overtuigen tot het einde?'...maar echt boeiend, het is MIJN LIJF! Plus volgens mij zijn de meeste VK echt wel realistisch hierin, alleen tja, misschien willen ze het gewoon eerst proberen met je. Op het moment dat je voor de epiduraal gaat is het 'bye bye VK' & 'hello gynaecoloog'....misschien heeft dit er ook wel iets mee te maken Volg je gevoel...het alvast aangeven gaf mij iig rust!
Gewoon met de VK bepraten! De vorige keer kwam dit ook ter sprake tijdens een controle bij de VK en die zei tegen mij; we laten echt niemand onnodig pijn lijden! Ik ben toen in het z.h bevallen en de gyn die heeft het me toen aangeboden....en uiteindelijk zelfs aangeraden om een ruggeprik te laten zetten, omdat mijn ontsluiting niet vorderde en ik aardig uitgeput raakte. Nu zou ik graag thuis bevallen, dus dan is het een ander verhaal
Ik heb aangegeven dat het een optie kán zijn, maar dat ik dan liever geen pethidine wil omdat ik de bevalling bewust wil meemaken. Ik bespreek dit nogmaals met de gyn als ik voor de volgende check ga...