Hallo, wij hadden vorige week donderdag onze 20wk echo. Nu, baby zag er goed uit, gynae zei dat het gezond was. Maar ze heeft nauwelijks wat gecontroleerd! Het enige wat ze heeft gedaan is ruggengraat aangewezen, aangewezen waar de maag zat en dat die gevuld was en dat "de slokdarm dan waarschijnlijk ook wel open zal zijn" (waarschijnlijk?! Dat ze het dan even nakijkt, maar nee) Hartje 2 sec laten luisteren, gezocht naar het geslacht. En buikomtrek gemeten (heeft ze niet eens gezegd hoeveel dat was ofzo) En verders NIKS. Geen lengte, geen gewicht, placenta niet, navelstreng niet, hersentjes niet, hartje niet. Wat moeten we daar nu mee?? Heb een afspraak gemaakt bij een andere gynae, maar daar kunnen we pas de 25e maart terecht. Moet ik me nu 6wk (al dan niet nodig) zorgen maken? Of ons kleintje nu echt gezond is of niet? Ben er echt kwaad om! Snap niet dat die zo'n risico neemt, het leven van ons kindje ligt toch in haar handen? En ze doet net of ze naar een tekenfilm op tv zit te kijken! Is toch niet normaal dat ze daar zo licht overheen gaan?? Of ben ik nu mis. In België gaat het zowiezo anders als in Nederland denk ik, maar van vriendinnen hier heb ik toch ook al heel wat anders gehoord dan wat ik hier nu meemaak hoor.
Hoi hoi, Nou, dat vind ik wel raar dan, want bij een 20 wk echo wordt alles grondig nagelopen en opgemeten.Bij ons werden het hoofdje en de kleine hersenen opgemeten, lippen nagekeken, het hartje werd zeer grondig nagekeken (ivm geboren afwijking bij de zus van mn vriend), 4 kamers aanwezig met goed werkende kleppen. De bloed doorstroming van het hart en de aorta werden in kleur weergegeven. Ruggengraat nagekeken. Vingers werden geteld. Maag en blaasje waren gevuld. Nieren opgemeten. aders in navelstreng, placenta en vruchtwater bekeken. Dijbenen werden opgemeten en voetjes werden nageken en tot slot het geslacht. We waren 20 tot 30 minuten binnen. Ik denk dat je toch je gyn moet bellen voor een 20 wk echo zoals het hoort, want ik neem aan dat je gyn wel weet hoe zoiets gaat. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor, want als er wat mis was, had je gyn dat wel gezien. Succes!
hier ook, ik heb een super 20wk echo gehad, 3 kwartier bijna binnen gelegen. Alles gecheckt en gedaan en lol gehad. Dus ik zou hier zeker achter aan gaan hoor, want dit vind ik niet normaal.
Hé meis, ik zou meteen weer bellen en zeggen dat je NIET 6 weken gaat wachten, omdat er een veel te snelle 20 weken echo is gemaakt. Ik zou ook duidelijk noemen wat je gyn allemaal heeft overgeslagen. Mocht dat niet werken, wellicht even aankaarten dat je dit gaat melden Succes!!!
Misschien is de gyn niet zo spraakzaam? Heeft ze wel van alles gezien, maar niet verteld? Blijft vervelend hoor, zou het even met haar bespreken, en anders een second opinion aanvragen voor een tweede SEO bij een andere arts. En zeker niet 6 weken afwachten!
Die gynae waar ik over 6wk terecht kan is een andere, en had daar al gezegd tegen die van de afspraken dat ik een nieuwe 20wk echo wil. Omdat deze amper wat gecontroleerd heeft. En denk niet dat ze iets KAN gezien hebben, ik was op minder dan 10min buiten (incl. bloeddruk meten en wegen, en boekje invullen! Dus mss 3 min. ons beebje gezien!) Mja in het zh werkt het niet zo 'niet tevreden geld terug' Als ik nu weer bij haar wil, kan ik nog een keer betalen, voor haar fout! Ik wil trouwens niet bij haar! En die andere die zat bomvol, behalve dat ene plaatsje over 6wk. Ga eens opzoeken of ik nergens met consultatie kan ofzo, want die dingen die hier jullie allemaal opnoemen... Daar ben ik wel 500% zeker van dat ze dat allemaal niet gezien heeft op die maar minuten!
Wat vaag Daar is de 20 weken echo toch voor, om alles uitgebreid te controleren? Hier wordt er ruim 3 kwartier tot een uur voor uitgetrokken. Allen met de 14 weken echo lag ik al 3 kwartier op de bank. Lijkt me idd sterk dat ze alles in 10 minuten gezien heeft... Ik zou nog eens bellen en een beetje 'stennis' schoppen hoor. Overdrijf maar een beetje over hoeveel zorgen je je nu maakt, dat wil nog wel eens helpen Het gaat hier wel om een heel belangrijke echo, dan wil je wel zeker weten dat het goed gebeurt en volledig ingelicht worden!!! :x Liefs Elea
Heb dus net gebeld naar het zh. Gezegd dat ik op 20wk echo ben geweest, en dat de gynae nauwelijks wat gecontroleerd heeft en dat ik wil weten of alles nu in orde is ja of nee. Zit die trut de hele tijd te zeggen "ja maar wat bedoelt u nu" Ja hallo??? Ik bedoel dat die gynae op geen klote trekt en dat ik zeker wil zijn dat alles in orde is! En niet pas over 6wk maar wel NU. "ja maar wat bedoelt u nu, ik kan u niet helpen via de telefoon hoor, wil u een nieuwe afspraak, of hebt u al een?" Uitgelegd dat ik al een heb, maar dat ik niet zo lang wil wachten! "ja dan kan u nog kiezen tussen dr die en dr die, ik verbind u door met het afsprakenbureau" Kunnen die nou niks zelf oplossen? Zonder dat ik weer onmiddelijk nieuwe afspraak moet maken? Ik wil gewoon dat ze mij controleren, zonder dat wij daar weer voor moeten opdraaien voor een gynae die er geen klote van kent. Terwijl ze mij doorverbond heb ik gewoon neergelegd!
wat een muts zeg! sorry hoor, maar hoe moeilijk kan het zijn? Ik hoop dat je eerder voor een echo kan meis, gewoon blijven doordrammen hoor en anders kijken of je ergens in een ander ziekenhuis voor soort "second opinion" kan. Gewoon kijken wat er mogelijk is, want dit kunnen ze niet maken!
Ik snap niet dat ze zelf niks voorstelt? Ben ik nu zo dom, dat ik niet afspraak maak bij een andere? Blijkbaar vindt zij het normaal dat er niks gecontroleerd wordt. Moeten wij nu weer extra dokken omdat zij een gynae hebben die niks kent? Het is toch niet mijn taak om tegen de gynae te zeggen "moet je dit en dat niet controleren?" Als ik nu gewoon een nieuwe afspraak maak, dan zijn we nog geen stap verder! Ik wil dat ze die vrouw eens aanspreken daarover, ik wil niet gewoon zonder boe of ba een andere gynae.
Ik vind dit wel vreemd hoor! Een 20 weken echo hoort erbij en iedere zwangere heeft er recht op. Het is toch niet zo dat het in belgië anders gaat met deze onderzoek? En wat een tut die assistente met haar wat bedoel je nou. Weet ze niet wat een 20 wk echo is ofzo, pff.
Nee en die gynae weet toch ook hoe ver ik ben? En ze weet ook dat ik maar om de 8wk kom. Vind het echt schandalig dat ze zo'n risico neemt! Kan er echt niet bij. Toen ik zei dat ik thuis zou bevallen probeerde ze me zelfs schrik aan te jagen, ze zag wss haar paar honderd euro al vliegen, erg he! Zat ze zo vanalle verhaaltjes te zeggen, "wat er wel niet allemaal mis kon gaan!!" Jeetje zeg, daar krijg je mij niet me gek hoor
Sta je niet onder controle bij een vk? Ik zeg niet dat een gyn slecht is, maar hoe jouw gyn jou behandelt, vind ik niet echt kunnen. Wie is zij om jou angst aan te praten over een thuisbevalling? Het is nog altijd je eigen keus waar je bevalt. En als het verkeerd gaat, kan je alsnog naar het ziekenhuis om daar te bevallen en behandelt te worden. Ik vind het ook vreemd dat je om de 8 weken op controle moet. Hier in NL is het namelijk zo dat je tot 20 wk eens in de 6 weken komt en vanaf 20 weken om 4 de weken komt etc..
Heel vervelend dat het allemaal zo gegaan is. Had je niet de gelegenheid om dit allemaal tijdens de echo aan te geven ? Dan kon hij het misschien goed maken maar ja dat is nu geweest en je moet nou even eerder op controle. Probeer je wat rustig te houden en bel opnieuw en geef aan dat je meteen, zo snel mogelijk een nieuwe echo wil. Kom op zeg dit is toch niks.:x Veel succes
Mijn 20w echo duurde ook een fractie van wat het hoorde te zijn. Tenminste dat dacht ik. Ik dacht, we zijn zeker een half uur bezig. Nou binnen 15 minuten stonden we weer buiten. Was wel een leuke echo en volgens het lijstje wat ik meekreeg voor de vlos, heeft ze alles gecontroleerd. Verklaring van de vlos,.... alles was waarschijnlijk goed te zien en is gecontroleerd. Al denk ik wel dat ik wat meer info heb gehad dan wat jij beschrijft. Maar goed ook ik was overdonderd bij de snelheid van die echo. Dus zeker gewoon een nieuwe echo laten maken als je je hier niet goed bij voelt!
Ik ga om de 4wk op controle, ene keer bij de vk, andere keer gynae. Ben met 6 en 12wk bij gynae geweest, 13wk vk, 16wk vk, 20wk gynae, 23wk vk, 27wk gynae. Zo is het nu. Maar als ik nu zo snel mogelijk wil gaan, dan moet ik bij een vreemde, die ik wss maar 1x zal zien. Mja in principe, als we dan zeker zijn dat alles ok is met onze kleine... En op het moment zelf dacht ik wel van "tiens, dat was snel gedaan, moet ze niet gewicht en lengte doen?" maar op dat moment dan denk je daar niet zo hard over na. Ben pas achteraf gaan nadenken van hé, we weten niet eens hoe groot het is! En als je dan opeens hoort wat ze bij anderen allemaal gecontroleerd hebben, dan val je gewoon van je stoel! En dan nog, ze moet dat toch uit zichzelf doen, ja? Daar heeft ze toch voor gestudeerd, en daar betalen wij haar tenslotte voor !! Om haar werk te doen !!
Hey, ik lees hier net jouw verhaal! Jeetje zeg! Bij ons is op 16w3d het hartje enzo al gecontroleerd. Ze heeft toen niet gemeten, ben ik ook vergeten te vragen, maar alles zag er heel goed uit zei ze. Morgen heb ik opnieuw een echo, de befaamde 20-wekenecho! Maar ik moet hiervoor naar het ziekenhuis ipv naar de praktijk omdat dat toestel veel nauwkeuriger is dan het andere. Dan zei ze al dadelijk bij de eerste afspraak. Mag ik vragen in welk ziekenhuis jouw gyn zit? Zal je morgen ook laten weten hoe het bij mij gegaan is
Nijntje: zit in het zh in Bree. (Naam van de arts verwijderd. Dit is niet toegestaan) Uk80: toen ik belde voor een afspraak heb ik erbij gezegd dat het voor de termijnecho was. En de gynae weet normaal wel dat ik niet elke 4wk kom... Aangezien dat ik dat de vorige keren ook niet heb gedaan. En dan nog, als ik 20wk ben, en ik ben ervoor niet geweest, dan is het toch logisch dat ze alles controleert, nee?