Bij hoeveel weken kun je zien of het een meerling is?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nicole23, 28 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicole23

    Nicole23 Lid

    7 mei 2007
    42
    0
    0
    Ik ben nu 6 weken zwanger, maar er komen vermoedens dat ik zwanger ben van een tweeling. Ik begin namelijk nu al een buikje te krijgen en mijn vriend is zelf van een tweeling alleen zijn broertje is bij de bevalling overleden. Verder zijn er nog 3 tweelingen in de familie.

    Ik vroeg me af ik krijg bij de 10 weken een echo, maar zou het al best nu willen weten omdat er dan heel wat verandert ten aanzien van 1 in onze situatie.

    Bij hoeveel weken zijn de vruchten al te zien eigenlijk? Zou ik maandag al bijv. de huisarts kunnen bellen hiervoor om een afspraak te maken voor een vroegtijdige echo?

    Groeten Nicole
     
  2. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Bij de termijnecho kijken ze er iig naar, maar ja ze kunnen het ook missen natuurlijk.
    Volgens mijn groeikalender kan je vk het met 18 weken voelen.


    Maar even heel logisch nagedacht: Sommige meiden krijgen, om wat voor reden dan ook, een vroege echo met 6 weken, daarop zie je dan schijnbaar het hartje kloppen.
    Nou als er dan 2 hartjes kloppen dan lijkt het mij duidelijk...
    Ik weet alleen niet of het vermoeden van een tweeling een reden is om zo'n vroegtijdige echo te doen.

    Linda
     
  3. annette110

    annette110 Actief lid

    5 mei 2007
    307
    0
    0
    Zoetermeer
    Bij de 2e heb je wel altijd sneller een buik, dat is wel een feit. Ze kunnen dat al direct bij een echo van 6-7 weken zien, dus het kan snel :)

    Maar je moet je gewoon melden bij de verloskundigenpraktijk en zeggen dat je geen idee hebt hoe ver je al bent ;) , dat werkt het beste. Zeg dat je bijv. heel onregelmatig ongi bent geweest, dat er soms 2 maanden tussenzat, had mijn nichtje ook, die kon direct terecht. Ik loop via het ziekenhuis, en daar deden ze helemaal niet moelijk, daar mocht ik gelijk komen. Weet niet hoe die praktijken daarover denken, hoor vaak dat ze pas je willen zien als je 3maanden bent.
     
  4. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    De omvang van je buik zegt niet zo veel, daarbij wordt de erfelijke factor voor het krijgen van meerlingen doorgegveen van moeder op dochter. De vader heeft daar dus niets mee te maken.
    Ik dacht zelf ook meer kans te hebben op een 2ling omdat mijn van een tweeling is en ik ook snel een buik kreeg dus had het ook even opgezocht en nagevraagd.
     
  5. Mima

    Mima Actief lid

    10 okt 2006
    227
    0
    0
    Zelf wist ik het met negen weken, nav een bloeding mocht ik voor een echo langskomen, en toen zagen we er meteen 2..

    maar ik denk dat je het eerder kunt zien, want met negen weken was het heeeel duidelijk, twee vruchtzakken met 2 kloppende hartjes, dus een 2 eiige tweeling zie je vroeg, nl 2 vruchtzakjes, een 1 eiige denk ik iets later, omdat ze in 1 zakje zitten, dus dan moet je het vruchtje/emryo ook kunnen zien...

    Maar als je al met 10 weken een echo hebt is dat echt vroeg genoeg.... succes!
     
  6. Kris80

    Kris80 Lid

    9 mei 2007
    68
    0
    0
    Hallo!

    De kans op een 2 eiige tweeling is alleen erfelijk aanwezig wanneer het in de familie van de moeder voorkomt. De moeder moet daarvoor een dubbele eisprong gehad hebben. Dat je vriend van een tweeling is maakt dus in principe niet veel uit... Bij een 1 eiige tweeling deelt de bevruchte eicel zich spontaan en dat is dus ook niet erfelijk. Maar je schreef dat er meerdere tweelingen in de familie zitten, dus als dat aan jouw kant is dan heb je evengoed iets meer kans op een tweeling.
    Ik was zelf de vorige zwangerschap in verwachting van een tweeling, zo bleek bij een 8 weken echo, maar bij 1 vruchtje was er nooit een hartje gaan kloppen. Deze x heb ik dus iets meer kans op weer een tweeling, maar krijg gewoon pas een echo met 11 weken omdat de kans gewoon erg klein is...
    Succes ermee...enne hou ons op de hoogte he?! :)
     
  7. little hope

    little hope Actief lid

    7 apr 2007
    445
    0
    0
    Ewijk
    ey nicole

    t kan zijn dat je al een buikje hebt, doordat het je 2de is... dan komt een buikje sneller zeggen ze vaak.

    maar ik had ook al heel snel een buikje, en heb toch echt maar 1 kindje in mn buik... dus t wil niks zeggen denk ik

    knuffel
     
  8. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dit is mijn eerste en ik had vanaf week 6 al een buikje die niet meer weg is gegaan en waar je niet om heen kon ;) moest zelfs noodgedwongen met week 8 al op mijn werk vertellen dat is zwanger ben :)

    maar goed, wie weet is het wel een tweeling! dubbel the fun! hou je ons wel op de hoogte?
     
  9. mj24

    mj24 Fanatiek lid

    7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    ze kunnen het zeker zien, maar als het een uitwendige echo is moeten ze wel zoeken. je kan het bij je echo vragen. Ik wist het met een inwendige echo bij 7.5 weken
     
  10. Mima

    Mima Actief lid

    10 okt 2006
    227
    0
    0
    @kris80: bij komen er geen tweelingen in de familie voor, en ik ben de eerste met een 2 eiige tweeling....die kans bestaat ook...

    en tot mijn gorte verbazing vertelde de gyn mij dat ook 2 eiige tweelingen weleens uit 1 eitje kunnen komen als het eitje zich vroeggenoeg deelt...mijn schoonvader is een 2 eiige tweeling, en volgens haar kon het best daaraan liggen, gezien het feit dat 'tweeling-erfelijkheid' één generatie overslaat.... wie weet?')
     
  11. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Wij zijn nu zwanger geworden na een ICSI-behandeling en er zijn twee embryootjes teruggeplaatst. Met 7 weken en 4 dagen hebben we de eerste echo (wel inwendig) en dan zullen we dus ook te weten komen of het er één of twee zijn. Als het goed is, is er dan al duidelijk een kindje te herkennen en dan moet er ook hartactiviteit te zien zijn. Ik denk dat je het op z'n vroegst met 5 weken kunt zien, mbv een inwendige echo zou je dan twee vruchtzakjes moeten zien. Maar goed, als je niet in de medische molen zit, wordt er nooit zo vroeg een echo gedaan. Zelfs wij mogen zo vroeg niet eens (jammer genoeg...) Dus ik denk dat je nog even moet wachten totdat je de eerste echo hebt met 10 weken.

    Nog wat info: een-eiïge tweelingen zijn gewoon toeval, dus het heeft er niks mee te maken of dat in de familie zit, dat is een speling van de natuur. Twee-eiïge tweelingen zijn erfelijk en dan zou jij het erven van je moeder/oma, dan heb je een dubbele eisprong gehad. Zoiets kan in de familie zitten. Dus als je vriend een deel van een tweeling is geweest of het zit in zijn familie, dan heeft dat geen effect op jullie!

    Laat je nog even weten wat de uitslag was?

    Groetjes,
    Jippie
     
  12. Nicole23

    Nicole23 Lid

    7 mei 2007
    42
    0
    0
    Allemaal super bedankt voor jullie advies en antwoorden. Wij hebben daar zeker wat aan en houden jullie op de hoogte van de uitslag.

    Gr. Nicole
     
  13. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Ik kon het met 6w zien.

    Succes

    Luna
     
  14. Twins

    Twins Actief lid

    18 mrt 2007
    472
    0
    0
    België
    Ik heb met 6 weken een uitwendige echo gehad en de dokter heeft er extra opgelet omdat het bij mij in de familie ook frequent voorkomt en ze kon toen zeggen dat er maar 1 vruchtje was... dus ik denk dat een echo uitsluitsel zal geven.
    Op het buikje kan je niet altijd afgaan want sommige dames verzwaren reeds heel vroeg in de zwangerschap in hun buik.

    Groetjes en laat iets weten hé!
    Twins
     
  15. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Ben het met twins eens.. mijn buik groeid ook erg snel (nog steeds) maar met echo bij 10 weken zag ze er echt maar 1... bij ons komen tweelingen ook voor bij beide kanten van de familie en omdat ik deze zwangerschap veel vermoieder ben en misselijker ben dan bij de eerste 2 was het voor ons ook de vraag... maar het is er 1 (of de ander moet zich flink verstopt hebben!
     
  16. joma

    joma VIP lid

    24 jan 2007
    28.689
    0
    0
    Veldhausen-Germany
    hier ook een snel groeiende buik ( zie album)ook al vrij vroeg! zit hier ook tweelingen in de familie bij de kanten!maar er zit er hier toch echt maar 1 hihihihi

    maar wel gevraagd waarom ik snel buikie kreeg en dat heeft dus met slappe buikspieren te maken volgens mij vk
     
  17. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Het nadeel van een vroege echo waarbij een tweeling wordt gezien is dat het regelmatig voorkomt dat er eentje verdwijnt. Vroeger werd dit niet opgemerkt omdat de echo's zo laat werden gedaan. Maar steeds vaker zijn mensen op de hoogte dat er het eerst twee waren. En dan heb ik zoiets van dan maar een paar weken later. Het is namelijk een rare ervaring als je er eerst twee krijgt en een tijdje later dan blijkt er nog maar 1 te zitten....
     
  18. Nicole23

    Nicole23 Lid

    7 mei 2007
    42
    0
    0
    Nou ik had 27 augustus me eerste echo de verloskundige heeft het voor de zekerheid verzet naar 13 augustus. Dan zijn we 8 weken.

    Hou jullie op de hoogte.

    gr. nicole
     
  19. Urban

    Urban Actief lid

    13 jun 2006
    102
    0
    0
    Nederland
    Hoi,

    Ik ben zwanger van een een-eiige tweeling. En idd dat was mijn celdeling.

    We ontdekte het gelukkig gelijk ik kreeg met 8 weken (1ste keer) een inwendig echo en zagen het dus gelijk kwamen er gelijk 2 in beeld. Schrok was maar nu went het wel.

    In de echo's erna (om de 2 weken) moeten we vaak zoeken naar de 2de dus begrijp nu maar al te goed dat ze het vaak missen.

    Ik zou dus een inwendige echo vragen rond de 8/10 weken dan zien ze het gelijk.

    Ik ben nu 17 weken en pas sinds 2 weken kanik geen gewone broeken meer aan heb dus nu ongeveer een buik van 24 weken. Het gaat nu wel extra hard merk ik vooral als ik mensen spreek die ook zwanger zijn.

    Succes
     
  20. Nicole23

    Nicole23 Lid

    7 mei 2007
    42
    0
    0
    Mijn echo is 2 weken vervroegd, krijg deze nou op 13 augustus hou jullie op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina