Steeds vaker blijkt dat mijn jongste niet naar buiten is geweest... Toen mijn oudste nog ging was dat ook wel eens het geval dat vertelde ze uit zichzelf. Toen was het vaak dat er teveel baby's een fles moesten. De jongste begint nu wel goed antwoord te geven. Haar jasje hing nog op dezelfde plek als dat het hing toen ik haar bracht. (Moest slapen omdat ik in de nachtdienst zat) Op het plein kwam ik een leidster tegen die klaar was met werken en toen kon ik het toch niet laten om er wat van te zeggen.... Argumenten: - eer alle kindje gebracht waren was het tijd voor het fruit - na fruit wilden ze een activiteit doen nav het thema - er was een kindje jarig en dat gingen ze vieren Laatst waren ze wel buiten geweest maar mijn dochter niet omdat ze toen sliep. En er bestaat ook nog zoiets als de middag.. Het pedagogisch beleid zegt: elke dag gaan we naar buiten.... Ik ga ze er de volgende keer weer naar vragen en als ze weer niet buiten geweest is dan ga ik contact opnemen met hun manager. De groep groeit enorm en er is voor bepaalde dagen al een wachtlijst met nieuwe kindjes dus het gaat ze goed. Dan moeten ze daar maar mensen op inzetten toch?
Ik zou not amused zijn. Lekker uitrazen op het grote plein met alle glijbanen en fietsjes is gewoon super belangrijk voor ze. Hier zit mijn jongste van net nog geen 2 in de peutergroep en die spelen echt ALTIJD buiten. Dat zie ik meteen aan zijn kleren. Fijn dat zijn kleren smerig zijn, dan is hij buiten dus lekker los gegaan . Overigens heb ik juist het idee dat het voor de leidsters makkelijker is, dan om ze de hele dag binnen te houden. Buiten spelen kinderen toch lekker makkelijk zelf.
Mijn zoontje gaat ook elke dag naar buiten. Als het de hele dag regent dan gaan ze gewoon naar buiten met de paraplu. Zou niet blij zijn als het zo vaak voorkomt dat ze niet naar buiten gaan.
Op zo'n kdv zat mijn dochter ook. Inderdaad, hier zeiden ze ook elke dag naar buiten te gaan, maar ze kwamen zelden buiten. Was het om meerdere redenen al helemaal zat bij dat kdv en overgestapt naar een ander kdv. Daar gingen ze inderdaad bijna altijd naar buiten, behalve op dagen dat het de hele dag zowat regende.
Hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Mijn zoontje gaat maar 1 dag per week, dus ik vind het niet zo'n probleem. Maar enkele weken geleden is hij drie dagen achter elkaar geweest en zijn ze niet naar buiten geweest. Terwijl het droog en lekker weer was. Ze hebben een supermooie, grote, groene tuin wat mijn zoontje heerlijk zou vinden. Ik geloof niet dat hij er wel eens in heeft gespeeld.
Hier hetzelfde bij de dagouder... Heb hen (zijn 2 dagouders samen) erop attent gemaakt dat het soms zo mooi weer is en dat ze nog niet eens naar het speelpleintje 200 m verderop gaan. Na 6 maanden heb ik het opgegeven en heb een andere dagouder gezocht. Sinds ik het contract heb opgezegd (zoonlief moet nu nog 2,5 week gaan), krijg ik de hele dag whatsapp berichten met foto´s hoe ze buiten spelen... Sorry, te laat!
ja ik zou dat ook heel erg jammer vinden. Ik ben zelf gastouder en ga ook zoveel mogelijk naar buiten, ik kan sowieso garanderen dat ze elke dag buiten komen, want mijn dochter en zoon moeten gehaald worden op school en de psz. Dus zelfs met regen zijn ze buiten Als het droog weer is probeer ik ook tussendoor nog naar het speelplein oid te gaan, wat natuurlijk niet altijd lukt omdat ik ook nog baby's te slapen heb liggen. Op een kdv snap ik het helemaal niet eigenlijk, meestal meerdere groepen met meerdere leidsters. Er kan er toch 1 binnenblijven bij slapende kinderen en de ander naar buiten?? De ratio hoeft op dat moment niet per se te kloppen, zolang de 2e leidster er maar bij kan komen als het nodig is.
Mijn dochter gaat elke dag naar buiten altijd aan het einde van de ochtend. De ene dag is het langer als de andere dag, vaak op de gymdag zijn ze wat later. Daar en tegen met de echt mooi weer dagen waren ze juist weer langer buiten en worden de knutsel momenten gewoon overgeslagen.
Zo was het ook bij onze gastouder. Altijd smoesjes dat het zo lastig was met kleine kindjes. Ik vind dat gewoon bij je werk horen. nu op het kdv gaan ze 2x per dag naar buiten. Verjaardag doen ze soms okk buiten als het zo uitkomt. Veel beter.
Als het in het beleid staat, zou ik ze er zeker op aanspreken. Ze regelen maar iets zodat het wel kan. Als je op een kdv werkt moet je gewoon handig en flexibel genoeg zijn om met kinderen naar buiten te kunnen gaan. Wat een onzin ook: fruit eten is in de regel rond een uur of 10. De meeste kinderen worden rond 8 uur gebracht, uiterlijk half negen lijkt mij. Dan heb je 1,5 - 2 uur. Zelfs als je echt alle kinderen zou moeten helpen, dan nog ben je niet twee keer een uur bezig om een paar schoenen en jassen aan te doen. Het gaat gemiddeld om 5 kinderen per leidster op een kdv. Zelfs al zou je 10 minuten tot een kwartier bezig zijn, so what? Dan kun je alsnog makkelijk een uur naar buiten. Of desnoods laat je de kinderen 's ochtends bij binnenkomst even de schoenen aanhouden, als je kort na de start van de dag naar buiten gaat.
Voor het fruit is de tweede leidster er nog niet, en worden de baby's naar bed gebracht en fruit gegeven. Maar je kan zeker de ouders vragen de schoentjes aan te houden en dan na het fruit naar buiten. Feestje kan je tegelijkertijd aan tafel vieren als je daar toch zit voor het fruit
Tegenwoordig moeten er veel meer dingen gedaan worden door leidsters, en die dingen worden gedaan op de 'vrije' momenten, als de kids spelen. Dus staat er 1 leidsters die niet naar buiten kan, want er slapen dan 2/3 kindjes. Wat leidsters tegenwoordig zelf moeten doen is: kwaliteitsdossier opmaken, van alle groepen. Het rooster van de week, kind aantallen, de was, 1 x per week moet je al het speelgoed, de keuken en elke dag de badkamer schoongemaakt hebben. En dan heb je nog 1 x per maand schoonmaak hok, was hok, diepvries en koelkast uitsop dienst. Buiten ruimtes controles elke dag en dan vergeet ik nog echt veel.
Wie heeft je dit wijsgemaakt Uiteraard zijn er taken bij gekomen maar niet in deze mate als jij het brengt en dan nog is het een kwestie van plannen. Ik vind het ook niet kunnen niet naar buiten gaan. Het kan uiteraard wel eens voorkomen maar niet zo vaak als op jullie Kdv TS en al helemaal niet om de redenen die ze aangeven .
Ik werk er zelf, en deze taken zijn er door de daling van de kinderen bijgekomen. Mensen zijn wegbezuinigd, groepen gesloten. Van de 8 nog 2/3 over en alles moet zelf gedaan worden. Dus geen excuus probeerde het alleen uit te leggen, dat het niet altijd onwil is. 4 ogen beleid geldt bij ons ook, maar word al behaald door een glazen wand tussen 2 groepen van ieder 1 leidster. Dus dan kan je elkaar wel zien maar elkaar niet helpeb
Ik lees nu een paar keer dat eventuele baby's op de groep net slapen en ze daardoor niet naar buiten kunnen. Voor mij was dit de reden om hem niet in een verticale groep te willen hebben. Bijna 2 en al bij de kleuters, niemand die voor 1 uur slaapt.
Voor de schoonmaak taken hadden ze op ons kdv een poetsvrouw. Wasmachine werd s ochtends aangezet, eind van de dag na 18.00u (dan zijn er nog 1-2 kinderen) tot 18.30 u wordt de was opgevouwen.
Op de babygroep gaan ze niet zoveel naar buiten. Heel soms als er tijd is gaat een van de leidsters met de kindjes die kunnen lopen. De verticale groep en vooral de peutergroep gaan wel vaak naar buiten.. Bij ons verzamelt iedereen trouwens in 1 lokaal en zodra alle leidsters en kids er zijn gaan ze naar hun eigen groep en gelijk fruit eten, meestal om 9 uur al.