He meiden, Ik ben benieuw of jullie paracetamol geven aan jullie kleintjes bij koorts of juist niet. En waarom wel/niet. Ik begin het liefst pas met het geven van paracetamol als ze de 40 graden voorbij zijn. Of als ze heel ziek overkomen ( suf van de koorts, niet willen drinken enz..) Maar niet als ze nog goed aanspreekbaar zijn, wakker en vrolijk. Ik geef sporadisch paracetamol omdat koorts effectief, juist als je rond de 39 graden zit. Het helpt je kleintje zijn weerstand op te bouwen en dood op natuurlijke wijze de indringers.. En wat doen jullie bij koorts?
Toevallig heeft mijn zoontje deze week zijn tweede prikje gehad en heb ik heel erg getwijfeld om hem wel of niet een paracetamolletje te geven. Ik heb het bij de eerste prik niet gegeven omdat zijn koorts niet hoger kwam dan 38,5. Nu had ikook besloten om het zo lang mogelijk uit te stellen maar om 23.30 voelde ik aan zijn halsje en hij voelde heel erg warm. na temperaturen bleek hij 39.4 te hebben. Aangezien we de nacht in gingen en ik dus minder controle over zijn verhoging had heb ik toch maar besloten om hem een zetpilletje te geven. Ik heb hem echter bewust de zetpil van 60 mg gegeven ipv 120 mg omdat hij nooit eerder eenzetpilletje heeft gehad. Het werkte prima. S`nachts koelde hij weer wat af naar een normale temperatuur. S`morgens steeg zijn temperatuur weer naar 39 graden. Toen heb ik hem geen pilletje meer gegeven omdat ik idd ook geloof dat ze er gewoon doorheen moeten. Ik moet wel opmerken dat hij gewoon actief en vrolijk was, vandaar mijn keuze.
Ik geef paracetamol vanaf 39 graden. En dan geef ik het ook door, totdat de koorts lager blijft. Ik ben wat dat betreft wat bang voor een koortsstuip en heb begrepen dat het dan beter is om het door te geven. Of als ze duidelijk pijn heeft en daardoor meer dan 1 dag slecht eet/drinkt.
Ik geef paracetamol als ik weet dat ze pijn van tandjes/kiezen heeft en ook als ik vermoed dat ze hoofdpijn heeft door opkomende verkoudheid. Als ze koorts heeft geef ik alleen als ze daardoor lekker kan slapen.
Zoals Dania het beschrijft doe ik het ook, met dat verschil dat Jelle tegenwoordig de paracetamol drank van Sinaspril krijgt. Ik vind het wat makkelijker doseren dan een zetpil. En Jelle vind het heeeeerlijk... "Hmmmm kekker" Zegt hij dan... In tegenstelling tot een zetpil wat altijd een drama was... Ik geef pcm ook vaak voor het slapen gaan 's avonds, overdag eigenlijk nooit, of hij moet echt pijn hebben. Van de week kwamen er 2 kiezen door en dat deed hem echt zeer, dus toen heeft hij overdag wel gehad. Ik weet ook inmiddels dat Jelle erg slecht slaapt als hij koorts heeft en met wat pcm slaapt hij meestal heerlijk door. En slaap is ook goed voor zieke kindjes...
Ik vind paracetamol ook meer voor als hij pijn heeft. Bij lage koorts vind ik het niet nodig. Kindjes hebben nou eenmaal heel snel koorts. Als ze er verder weinig last van hebben, maakt dat niet uit. Maar ik ga niet wachten tot hij helemaal versuft is. ALs ik zou merken dat hij zich echt niet lekker voelt vanwege koorts, geef ik hem er gewoon wat voor. Paracetamol kan helemaal geen kwaad.
Ik geef pcm alleen bij koorts hoger dan 39* of als ze pijn hebben. Mila heeft alleen na de prikjes een halve pcm zetpil gehad omdat ze pijn aan haar beentjes had. Je hoefde er maar naar te kijken en ze schreeuwde alles bij elkaar Meestal geef ik pcm bij koorts alleen voor de nacht of ze moeten zich echt beroerd voelen.
poosje geleden had ze griep en was er erg ziek van (koorts,erg hangerig,knalrooie wangen,niks willen eten en drinken) en toen hebben we gewoon sochtends een zetpil gegeven (voor die kleintjes) en voor t naar bedje gaan.en we hadden ook sinaspril in huis dus die wou ik ook geven maa ze wou haast niet drinken dus kreeg m niet binnen.dan is bij een kleintje een zetpil wel de oplossing vindt ik.
Ik kijk inderdaad heel erg naar mijn zoontje hoe hij zich voelt. Onze kleine man is jammer genoeg erg vaak ziek (zo om de 4 a 5 weken) met dan ook echt hoge koorts 39,5 en hoger. Maar soms is hij super actief en dan geef ik hem niks, maar als hij zich echt rot voelt geef ik hem wel en voor de nacht ook omdat uit ervaring geleerd dat hij met koorts in de nacht erg slecht slaapt.
Onze kleine heeft nu 2 keer een koortsstuip gehad en volgens onze huisarts en degene die we op de post troffen, is het helemaal niet bewezen dat je door paracetamol door te geven, een stuip kan voorkomen... Ze adviseerden beide om een paracetamol te geven als de kleine last heeft van het ziek zijn, dus zich naar voelt. Koorts heeft namelijk ook een functie. En zo'n stuip... je schrikt enorm want het ziet er naar uit, maar hou in je achterhoofd dat kindjes er over het algemeen ook vanzelf weer uitkomen. En als je niet weet wat je doen moet of je kan je huisarts niet bereiken in zo'n geval, kan je altijd 112 bellen.