Mijn zoontje gaat met veel plezier naar de psz. Maar er is daar en vrijwilligster die alles laat eindigen op "ie"... Koekie, boekie, het is echt verschrikkelijk. Mijn zoontje was een late prater, net als ik en praat sinds de zomervakantie prachtige 4-woord zinnen en leert iedere dag nieuwe en moeilijke woorden bij. Spreekt ze meteen goed uit: van sinaasappel tot broekiem, regenlaars ets. Nu zitten we vanochtend tv te kijken en was het Pippie (van Woezel), vlinnie (vlinder), boompie etc. Vervolgens wou hij gaan puzzelen (kan hij gewoon uitspreken) en zegt hij: puzzie. Ja, daar moet ik best een beetje om grommen........
ik voel met je mee, dat zou ik ook niet kunnen waarderen. Vreselijk om van die babytaal te gebruiken!
Dat mag niet eens... Staat in alle boeken geschreven en is echt niet logisch Je moet haar even informeren lijkt mij
Hi ZG! Broekiem? hihi.. lief. Storend gedrag dit van die vrijwilliger maar waarschijnlijk volledig onbewust. Ik zou het bespreekbaar maken maar troost je; het gaat ook weer over. Gewoon thuis netjes spreken en hij pakt het wel weer goed op. Hij besteed tenslotte meer tijd thuis dan op de psz.
Ik zou het ook bespreekbaar maken bij de leidster! Wij mogen zelfs niet eens: "we gaan een broodje eten" zeggen, maar moeten: "Kom we gaan een boterham eten" zeggen. De pedagogisch medewerker is natuurlijk wel een voorbeeld voor je kind!
Even corrigeren: het gaat om een vrijwilligster. In de topictitel staat leidster, dat klopt. Het is een lief mens, maar heeft geen pedagogische achtergrond. Ze is zwakbegaafd zelfs. Naast de pedagogisch leidster (heel goed!) is er ook nog een hulpouder, moeder van 4. Dus kan ik me twee keer per week een paar uur ergeren (na de middagslaap was het weer weg) of kan ik hier echt iets van zeggen? Voel me zo'n klikspaan, zo'n ouwe zeur...
Ik zou het ook bespreken met de leidster, misschien is ze zich er niet bewust van. Maar het is wel de bedoeling dat een leidster helpt met het normaal praten van een peuter, dus niet babytaal te gebruiken.
Ik zou het bespreken met de leidster. Dat is niet zeuren, hooguit een leermoment voor alle betrokkenen
Bij ons op kdv pakten ze dat anders aan... alle kindjes wisten het feilloos.. De juf zei dat "hoe zat dat ook alweer? juf is een peda...?" en dan werd er al gauw aangevuld "...gogisch medewerker" en dan "en geen...?" waarna men in koor gilde: "ARTS" (meestal gebruikt in geval van "zere" vingers en knietjes waarbij eigenlijk niks aan de hand is) maar dus ook geen juffies..
hier in Dordrecht zeggen de meeste mensen een ie,pie of tie achter. Dat noemen ze Dordts praten, zoals vogeltie,boompie,broekkie. Zelfs op school hoor je het veel. Ik probeer mijn kind tje en je erachter zeggen,kijk is het dialect zoals hier doe je er helaas weinig aan,gewoon blijven corrigeren.
praat de vrijwilligster zo omdat ze in babytaal wil praten of praat ze zo omdat ze "plat" praat? Bij ons in de regio eindigt inderdaad ook alles op "ie".. vind ik ook vreselijk, maar ja je hoort het overal dus ik kan er niet heel veel aan doen...
Nee, het is echt dialect, zoiets als Bianca zegt, denk ik. Volgende week vrijdag een gesprek hierover.
Ik zou bij de "echte" leidster aangeven dat je het vervelend vindt. Dan kan zij eventueel de vrijwilliger aanspreken. Maar als je zelf al aangeeft dat ze zwakbegaafd is, kan dat natuurlijk lastig zijn. Ze is zelf waarschijnlijk heel blij en trots dat ze op een psz werkt. Aan de ene kant moet ze dit natuurlijk op een goede manier doen, maar je kunt van haar niet hetzelfde verwachten als van een echte leidster. Daarom staat ze ook niet alleen voor een groep. Ik denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken om de taalontwikkeling van je zoontje. Nu neemt hij het misschien even over, maar dat sterft straks wel weer uit als hij hoort dat anderen het niet doen. Je zou eventueel met een omweg kunnen "verbeteren". En dan bedoel ik niet dat je zegt: "Nee, dat is geen vlinnie maar een vlinder." maar meer "Ja, dat is een mooie vlinder hè, met die blauwe vleugels." Dus niet zeggen dat hij het fout doet, maar wel even het goede woord laten horen.
Haha, wat een irritant mensie Zou me ook kapot ergeren Maaar... ik denk eerlijk gezegd dat het bij je zoontje vanzelf weer overgaat, zonder dat je wat tegen het juffie D) hoeft te zeggen. Mijn dochter heeft namelijk een vriendinnetje op het kdv die dat ook heel erg doet, alles eindigt op -ie-. Mijn dochter heeft dus ook weken zo gepraat. Ze noemde zichzelf ook 'Lunie' ipv 'Lune' en opa en oma waren 'opi' en 'omi'.. haha. En gewone dingen ver-ie-de ze ook. Een cracker was een 'crackie' en drinken 'drinkie'.. Ik begon het ook irritant te vinden maar heb het compleet genegeerd en nu praat ze weer normaal. En het vriendinnetje doet het nog steeds.. Je zou het idd eens bij de leidster kunnen aangeven, maar ik ben bang dat het niet veel helpt. Het is namelijk dialect en dat krijg je er niet zomaar uit.. Helemaal niet bij iemand die zwakbegaafd is (dat klinkt misschien lulliger dan ik het bedoel).