Ik ben even benieuwd naar jullie advies Ons ventje had tot voor kort een ritme waarbij hij 5 flessen kreeg (7-11-15-19-23 uur, met 3x 150/5 en 2x 180/6). Hij was na elke voeding ongeveer anderhalf uur wakker en sliep daarna. Hij sliep vanaf ongeveer 20.00 uur, dan maakten we hem wakker voor de voeding van 23.00 uur en dan sliep hij tot iets van 6 uur. Sinds kort wordt hij overdag al bv na een half uur wakker, maar de dag erna slaapt hij bv de hele middag Er zit dus helemaal geen ritme meer in. Ook krijg ik hem de laatste drie nachten niet meer wakker voor de laatste voeding, hij is gewoon te diep in slaap. Hij lijkt dan dus geen behoefte te hebben aan een fles... Het lijkt er dus op dat hij toe is aan een ander ritme. Wat moet ik doen? Naar 4 voedingen gaan, maar dan de hoeveelheid per fles ophogen? Daar vind ik hem nog zo jong voor (hij weegt trouwens ruim 6 kilo) Of 5 voedingen verdelen over de dag en dichter op elkaar geven? En hoeveel zou hij 'moeten' slapen overdag, durft iemand daar iets over te zeggen? Kan iemand met een baby die ongeveer even ou is bv eens een voorbeeld geven van zijn/haar ritme? Ik hoor graag julie advies, bedankt!
Hij is nog veel te jong voor 4 voedingen, vaak zeggen ze dat dit vanaf 4 a 5 maanden kan of als ze 7 kilo wegen. Mijn zoontje heeft ook een periode gehad dat er totaal geen ritme in zijn voedingen zat. Ik liet hem gewoon zelf zijn ritme bepalen, alleen voor zijn laatste (5e) fles maakt ik hem wakker. Gewoon een schone luier geven en dan dronk hij zijn fles vaak halfslapend op, soms liet hij een klein bodempje staan. De ene dag was dan zijn schema 07.00-11.00-15.00-19.00-23.00 en de andere dag 08.00-11.00-14.00-18.00-23.00 Het is even vervelend, omdat je vantevoren niet weet hoe laat het voedingstijd is, maar na een paar dagen was het alweer over en had hij zelf een nieuwe ritme gevonden.
Dit klinkt als de 12 weken-sprong en heeft dus niets met voedingsbehoefte te maken, althans, dat denk IK, en ik ben geen expert natuurlijk. Maar geef je kindje de rust en ruimte om hier even doorheen te gaan, dan komt het vanzelf weer goed. Ons schema met 5 flessen was hetzelfde, en we hebben ook zo'n fase meegemaakt. Pas met ca. 4 maanden gingen wij over naar 4 flessen. Even laten gaan dus, en die slaap overdag die compenseert hij voldoende hoor. Siem sliep soms een hele dag niet, gewoon omdat hij niet wilde. De dag erna weer beter, dan weer eens veel. Uiteindelijk is alles gewoon weer in een ritme gekomen. Soms raakt hij daar weer even uit, en dan komt ie er weer in. Geen zorgen.
Thijmen is ietsje ouder dan jouw kindje en hangt ook een beetje tussen 4 en 5 voedingen. Ik laat hem zelf zijn ritme bepalen en meestal ziet het er zo uit: 8:30 wakker worden, fles 210-7 10:00/10:30 slapen tussen 12:00 en 13:00 wakker worden, fles 180-6 +/- 14:30 slapen 15:30 wakker, fles 180-6 (dit is de fles die hij soms wel soms niet wil en soms wel soms niet helemaal op drinkt) soms 17:00 slapen een uurtje +/- 18:00 wakker, fles 180-6 19:00/19:30 slapen 22:00 uur wakker maken voor fles 180-6. Na 22:00 uur wordt ie niet meer wakker tot de volgende ochtend. Thijmen slaapt dus vooral 's ochtends en 's nachts veel. 's middags slaapt ie niet zo heel veel meer. hij drinkt trouwens niet alle flessen helemaal leeg. Wat gebeurd er bij jouw als je je kindje echt het ritme laat bepalen? Dus op bed leggen bij het eerste geeuwtje of slaapteken en eten geven als ie dat wil? Misschien moet je ook naar het totaal kijken, als ie 's nachts veel slaapt zal ie overdag meer wakker zijn. Het ritme kan trouwens door heel veel dingen worden beinvloed (wandelen, boodschappen doen etc) en zal zeker niet alle dagen hetzelfde zijn. Groetjes Rosa