Hallo, Helaas voor de 2e keer een miskraam nu. Begin dit jaar de andere gehad. Beiden begonnen op precies dezelfde cyclusdag. Ik weet van mijn 1e zwangerschap dat ik een negatieve rhesusfactor heb en ben toen ook anti stoffen gaan aanmaken. Er wordt gezegd dat je na dit alles zonder problemen opnieuw zwanger kan raken, maar daarna in de gaten wordt gehouden. Ik begin me steeds meer af te vragen of het nog wel gaat lukken en of die negatieve rhesusfactor en antistoffen niet tegen me werken. Loop al bij de gyneacoloog, we zijn al anderhalf jaar bezig. Maar ik heb het idee dat er maar weinig bekend is hierover. Ik wil eigenlijk dat ze mijn bloed onderzoeken of ik nu antistoffen aan heb gemaakt. Ik zie het allemaal een beetje somber in, lees zelfs ergens dat als de antistoffen zo hoog zijn, er nooit een gezond kindje geboren kan worden. Iemand hiermee bekend of die er meer over weet?
Beste Sepmama, ik heb werkelijk geen idee of dit kan, maar ik heb zelf ook een negatieve rhesusfactor en zit nu tegen mijn vierde miskraam aan te hikken. Wel heb een een gezonde, rhesuspositieve dochter. Wel heb ik destijds een anti-D injectie ontvangen. Na mijn derde miskraam heb ik deze ook ontvangen omdat ik al zo ver was. Hoezo denk je dat je antistoffen hebt aangemaakt?
Hallo Minty, Tijdens bloedprikken van mijn 1e zwangerschap bleek ik al antistoffen aan te maken. Wat ik toen begrepen heb is dat vrij uitzonderlijk in een 1e zwangerschap. Er is voor zover ik weet geen bloedcontact geweest tussen mij en onze 1e waardoor ik die antistoffen ben gaan aanmaken. Ik moest hierna regelmatig bloed laten prikken om te kijken hoe de waardes van die antistoffen bleven. Ik heb ook een anti d spuit gehad, maar toen was het eigenlijk al te laat omdat mijn lichaam die antistoffen al aan het aanmaken was. Na de geboorte heb ik er ook nog 1 gehad, ik moest er zelf om vragen. Ik heb het idee dat er weinig over bekend is. Ik krijg klakkeloos het antwoord dat een 2e keer zwanger worden geen probleem is. Maar ik heb ergens toch een gevoel dat mijn rhesusfactor en antistoffen van toen een bijdrage spelen in de miskramen. Ik kan er op internet niet heel veel over vinden. Ik las gister wel ergens dat als de hoeveelheid antistoffen in je lichaam zo hoog is, dat er niet eens kans is op een gezond kind dat geboren kan worden. Onze 1e is positief. Mijn vriend ook, dus ik zal nooit een rhesusnegatief kind krijgen. Ik ben dus al bij gynaecoloog en zal morgen eens bellen. Ik wil graag dat mijn bloed wordt onderzocht of ik nu antistoffen heb of niet.
Wat naar trouwens dat je nu al tegen je 4e miskraam aan zit. Hier dus de 2e. Ik had zo gehoopt dat het nu goed zou gaan. Wat ik ook zo raar vind is dat ze allebei op precies dezelfde cyclusdag begonnen zijn. Ik heb extra al na mijn nod getest om teleurstellingen te voorkomen. Bij mijn 1e was het heel snel raak en ging gelijk goed. Ergens hoop je dat het bij een 2e ook zo is. Maar we zijn al lange tijd bezig en het zit niet mee. Ook duurt elke maand zo lang, heb pas op dag 19 een positieve ovulatietest.
Ik heb precies hetzelfde: bij onze eerste ging het ook zo makkelijk. Wat je zegt kan overigens wel. Mijn moeder is ook negatief en mijn vader positief. De kans is alleen veel kleiner.
Oh ik dacht dat je dan altijd een positief kind zou krijgen. Fijn te weten dat het ook anders kan. Maar die kans zal dan wel erg klein zijn. Zou wel een hoop narigheid voorkomen. Heb jij tijdens je 1e zwangerschap ook al antistoffen aangemaakt dan of dat niet? Hebben jullie al onderzoeken gehad nav de miskramen?
Ik heb hier ook even aan getwijfeld maar ik weet helaas echt niet of t een verband heeft. Zover ik weet heb ik ook geen antistoffen aangemaakt. Ben negatief en dochter positief maar ook netjes anti d gekregen. Denk dat je bij een miskraam overal aan twijfeld. En ergens de schuld zoekt.
Het klopt wel dat je bij een miskraam gaat bedenken wat t zou kunnen zijn. Maar ik vind het in mijn geval wel vreemd dat de 2e miskraam op precies dezelfde cyclusdag begint. En ik had al antistoffen voor ik uberhaupt anti d had gekregen. Dus het leed was eigenlijk al geleden. Daarom twijfel ik er ook zo aan of die antistoffen van toen een probleem gaan vormen. Als je lichaam het dan weer herkent zal het er heftiger op reageren als in een 1e geval.
Meiden wat heftig. Sterkte allereerst!! Zijn jullie chromosomen getest? Hoe is de bloedstolling? Je lichaam kan ook anti-stoffen aanmaken na meerdere moskramen is dit gecheckt? Hoe is je stofwisseling? Ik zou me goed laten doorlichten. Het liefste in Duitsland of belgie aangezien Nederland altijd alles af doet als pech. Voor nu; hopelijk vinden jullie de kracht door te gaan! Sterkte
Hallo meiden Hier ook iemand met rhesus D negatief. Bij mijn 1e zwangerschap die eindigde in miskraam is het ter discussie gesteld door de gyneacoloog en omdat ik nog net geen 10 weken was toen het mis ging was het niet noodzakelijk. Binnen 2 maanden erna weer gewoon zwanger en nu inmiddels 30 weken en afgelopen zaterdag wel spuit rhesus D gehad. Omdat de kleine dus positief is.
@Sepmama: ik ben niet getest op antistoffen mbt een positieve bloedgroep. Wel heb ik een aantal andere onderzoeken laten doen. Ik ga het zeker nog laten testen want het blijft toch in mijn achterhoofd zeuren. Maar wat iemand anders ook al zei: het is gewoon heel leastig dat er vaak geen oorzaak voor gevinden wordt, dus dan ga je zelf maar op zoek. Ik denk dat veel vrouwen met herhaalde miskramen dit kunnen beamen.
Ik snap het! Wij hebben "maar" 2 miskramen gehad maar wij worden sindsdien al 18 maanden niet meer zwanger terwijl alles toch 'goed' zou moeten zijn. Ook wij googlen, zoeken, denken en hopen.... Die frustratie snap ik helemaal! Knuf
Wat fijn Patries dat het nu wel goed gaat. Hebben ze je nog getest dan of je antistoffen in je bloed had? Ik heb gister de gynaecoloog gebeld en verhaal uitgelegd. Gezegd dat ik wil dat er bekeken wordt of mijn antistoffen van toen een probleem gaan vormen. Ze waren heel meewerkend. Gelijk met de gynaecoloog overlegd en deze week heb ik alweer een afspraak. Ben heel benieuwd wat ze gaan zeggen en wat het plan wordt.
Dat is ook niet leuk Meissie dat het nu helemaal niet wil lukken. Zijn jullie in totaal al lang bezig voor een kindje?
Ik kan me voorstellen dat je wilt dat ze ernaar kijken. En terecht. Als je vastloopt in Nederland zou ik je ook adviseren uit te wijken naar Gent of Dusseldorf. Wie weet is het niet die rhesus maar is jouw lichaam wel antistoffen aan gaan maken tegen het kindje. Vaak heeft het een met het ander te maken. In Nederland weten ze het al heel snel niet meer. Als je niet aandoening a, b of c hebt is het handboek uit en is de diagnose pech.
Ik ga nu je blog lezen maar ik vind het interessant dat je bij iedere poging in je onderschrift de morfologie vermeld. Volgens alle gyns die ik heb gesproken is die namelijk compleet oninteressant en zegt het niks. Is jullie iets anders verteld? Mag ook via pb uiteraard voordat ik dit topic vervuil
ook hier een negatieve rhesus o negatief. in verleden 2 miskramen gehad en een 2x 12 a 13 maanden over gedaan om zwanger te raken wel iedere keer bij miskramen een anti d injectie mogen ontvangen. dit is mijn 3de zwangerschap en gelukkig gaat het goed. word streng in de gaten gehouden en zal nog een oproep krijgen om te kijken wat bloedgroep van de kleine is. als fe kleine positieve bloedgroep heeft zullen de anti D injectie weer te pas komen. groetjes en veel sterkte met het verlies. maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik ben ook het bewijs dat een goede zwangerschap echt mogelijk is ondanks rhesus negatief. groetjes menneke