Hallo! Wij zijn nog niet aan het proberen zwanger te worden maar ik zit toch met wat vragen. Vorige zwangerschap veel lichamelijk klachten en vanaf week 32 zwangerschspshypertensie, toen over naar gynaecoloog. Veel voorweeeen gehad en me echt niet goed gevoeld. Bij 37.5 inleidingen begonnen. 1e dag ballon ingebracht 2e dag opnieuw 3e dag hormoon veter ingekregen weeën begonnen en stopten 4e dag hormoon veter nog in en de bevalling nu echt begonnen. Na 10 uur op 4 cm ontsluiting blijven hangen, hartslag van de baby daalde dus een spoedkeizersnede. Op na controle bij mijn gynaecoloog toen mocht ik van hem kiezen wat ik wilde bij een tweede zwangerschap, natuurlijk bevallen of Geplande keizersnede. Ik ga voor een geplande keizersnede want ik wil het inleiden en alles en iedereen die maar komt kijken en voelen niet meer mee maken. Maar nu het volgende, ik heb nog steeds een hoge bloeddruk, heb bij de huisarts verschillende controle gehad en verschillende medicijnen. Nu in overleg weer terug naar labethalol 100 Mg 3 keer per dag. Die kreeg ik ook in mijn zwangerschap Ik ben nooit meer opgeroepen door de gyn voor controle dat vind ik raar. Ook heb ik pas de diagnose fibromyalgie gekregen, wat er naar de zwangerschap pas echt uit is gekomen en wat mijn leven behoorlijk zwaar en vermoeiend maakt. Maar nu dus mijn vraag, wie moet ik bellen als ik weer zwanger ben? De verloskundige of gynaecoloog? En kan ik mijn medicijnen gewoon blijven slikken? Oja! Ik ben toen ook getest op streptokokken groep B dat is bij mij positief dus ik heb een infuus nodig voor de bevalling. Ik hoor het graag Groetjes roosie
Hoi Roosie, als je voor de zwangerschap al een hoge bloeddruk met medicatie hebt is dat sowieso een reden om bij de gyn onder controle te zijn. Dat icm fibromyalgie, de sectio en GBS is het eigenlijk een duidelijk verhaal inderdaad. Maar je kunt je gerust eerst bij de verloskundige aanmelden. Die zien je bij 8 weken zwangerschap ongeveer voor een intake en ze kunnen ook voor een vroege echo bij 7-8 weken zorgen. De verloskundige kan dan alles in kaart brengen en je voor consult sturen naar de gyn. Die lijntjes zijn tegenwoordig heel kort. Daar krijg je dan ook een intake en gaan ze medisch gezien een plannetje met je maken voor het vervolg van je zwangerschap. De verloskundige kent je dan al weer als zwangere en je gaat hen toch ook in het kraambed weer zien. De ervaring leert dat zwangeren bij de verloskundige toch ook wat meer niet medische info krijgen en dat kan zo in het begin toch ook heel prettig weer zijn. Maar je mag je ook bij de gyn aanmelden. Waar jij je fijn bij voelt! (in sommige regio's komt de gyn naar verloskundigenpraktijken om daar spreekuur te doen. Zo hoef je ook niet helemaal naar het ziekenhuis!) Groetjes Brigitte