Toen mijn dochter van inmiddels 10 maanden nog kleiner was, hebben we haar wel eens bij ons in bed gelegd, als ze onrustig was en niet kon slapen. Uiteraard weet ik dat ze beter in haar eigen bed kan, maar soms was dat de beste manier. We legden haar dan op het aankleedkussen, hoog, tussen ons in. Geen probleem! Nu kan ze goed draaien en slaapt ze ook graag op haar buik. Ik heb geprobeerd tips te zoeken voor veilig in bed laten slapen op deze leeftijd, maar kan ze niet echt vinden. Zijn er tips of is het op deze leeftijd sterk af te raden om haa rin bed te nemen? Zo af en toe is dat namelijk de enige manier waarop wij allemaal aan nachtrust komen...
Ik denk dat het nog altijd het beste is om haar op deze leeftijd in een eigen bedje te leggen, maar ik herken je probleem. Wij hebben ook nachten (gehad) waarin ons zoontje alleen in sliep viel bij ons. Hoe wij het dan deden/doen is een matje tussen ons in leggen op het dekbed en hem dan zo hoog mogelijk neerleggen. Zo kan hii niet uit bed vallen of onder de dekens terecht komen. Snap je wat ik bedoel?
Vanaf het begin tot nu slapen wij regelmatig samen. Ik heb een bedrek aan mijn kant van het bed. Dl slaapt meestal daar en ik dus in het midden. Ik leg haar hoger en lig zelf iets lager. Ach inmiddels is ze 2,5 jr en is dat niet meer nodig, maar op die leeftijd nog wel. Zij droeg dan een fijne slaapzak en ik lag gewoon onder mijn eigen dekbed. Nu ligt ze lekker bij ons onder het dekbed.
Beste Linnel, Het is inderdaad altijd het best je kindje in haar eigen bedje te laten slapen. Wordt je dochtertje ook niet rustiger als het bedje bij jullie op de kamer staat? Vooral in de eerste 4 maanden is samen in één bed slapen gevaarlijk, i.v.m. het risico op wiegendood. Laat je je kindje toch bij jullie slapen? Verminder dat het risico door geen dekbed te gebruiken en je baby uit de buurt van kussens en de spleet tussen twee matrassen te houden. Tenslotte: wat voor bed heb je? Een waterbed of een bed met een zacht matras wat zich naar lichaam voegt zijn sowieso onveilig. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Groet, Annet VeiligheidNL
Bedankt voor de reacties! In principe blijft het advies dus hetzelfde, ook al is onze dochter inmiddels 10 maanden. Wat bedoel je precies met een matje, Eline? IN principe dus eigenlijk verder hetzelfde als met het aankleedkussen.. Helaas is onze kamer niet zo groot dat het ledikant van dochterlief erbij kan. Dat is dus geen optie. De eerste 4 maanden lag ze wel in haar wieg bij ons op de kamer. Wij hebben overigens geen waterbed en een topmatras, dus geen spleet. Ook redelijk harde matrassen. Dus de risico's op dat gebied zijn beperkt. Het is overigens ook zeker niet het uitgangspunt dat ze bij ons in bed slaapt, het grootste deel van de tijd ligt ze gewoon in haar bed. Maar, voor die paar noodgevallen, wil ik wel graag dat ze zo veilig mogelijk bij ons ligt!!
Met een matje bedoel ik inderdaad zoiets als een aankleedkussen. Men dan op het dekbed zodat je het nooit over haar heen kan trekken.
Op een aankleedkussen slapen vind ik dan weer eng, dat is plastic en niet ademend. Dus warm. Ik legde onze pasgeboren kindjes wel op het wiegmatrasje, strak opgemaakt met een eigen dekentje ingestopt tussen ons in, tegen het hoofdeind dus niet onder ons dekbed. Manlief legde zijn kussen dan weg. Maar met 10 maanden bewegen ze al veel meer. Het voornaamste is warmte. En ik sliep lekkerder met een bedrekje aan de buitenkant en dan kindje, dan ik, dan manlief. Kindje tussenin had ik minder 'gevoel' voor omdat ik in mn slaap niet altijd voelde wat manlief uitspookte.
Als overtuigd co-sleeper en rooming-in ouder, ben ik 't hier niet mee eens maar wetenschappelijk zijn er natuurlijk gelijkwaardig veel artikelen die zowel 't één als 't ander onderbouwen en verdedigen. Daarom denk ik, vooral doen waar jij je goed bij voelt en wat bij je kindje en jullie past. Wij hebben in 't begin veel gebruik gemaakt van de co-sleeper, tot dit niet meer werkte omdat baby ging kruipen, rollen en permanent bij ons in bed belandde. Toen de co-sleeper weg gedaan en bedhekje aangeschaft. Dreumes toen in een slaapzakje, aan mijn kant in bed (bedhekje), om de eenvoudige reden dat ik heel licht slaap en we dat een wat prettiger idee vonden, allebei. De bijna peuter is nu inmiddels verhuisd naar tussen ons in, omdat we dat willen aanwennen voor bib straks in de co-sleeper naast mij komt te liggen. Slaapzak wil dreumes niet meer, dus die heeft een vellux dekentje in een hoesje. We hebben een topmatras uit één stuk, dus ook geen "spleet" waar dreumes in kan zakken.
Ik vind ook dat er wel erg makkelijk wordt gezegd dat het eigen bedje het beste is. Over de hele wereld is het in veel landen gebruikelijk dat ouders en kinderen samen slapen. Onze beide kinderen hebben regelmatig bij ons in bed geslapen, de oudste vannacht nog. Voor een baby zou ik in ieder geval een slaapzak aanraden, zodat je geen dekentje hoeft te gebruiken. Kussens aan de kant en de baby hoog tussen jullie inleggen.
Waneer het nodig is slaapt Jason tussenin. Ik hoor idd ook overal dat het slecht en gevaarlijk enz. Maar hij ligt in een slaapzak en onze deken ligt helemaal naar onderen , ik zie het gevaar er dus niet van in.
Mijn kinderen hebben altijd bij ons in bed geslapen, dat kan prima mits je je wel even verdiept in de veiligheid. Het kindje hoog tussen de kussens in, eigen slaapzakje, onze deken kon er niet overheen. Ik vind op die manier samen slapen veiliger dan je kindje helemaal alleen in een kamertje leggen. Er zijn idd talloze onderzoeken van voor- en tegenstanders, dus doe vooral waar jij je prettig bij voelt!
Wij hebben er nooit zo moeilijk over gedaan en nooit een aankleedkussenhoezen gebruikt. Dat is namelijk geen matras en erg zweterig. Wij hebben allebei een eigen 1 persoons dekbed en ons kind kreeg dan meestal een eigen dekentje (of slaapzak die dik genoeg was) voor zichzelf. Ging prima. Zou je niet een bedje of co-sleeper kunnen kopen of maken?
Zo hebben wij het ook met de eerste 2 gedaan. Nu gaan we een co-sleeper proberen. Ik ben het er ook helemaal niet mee eens dat in het eigen bedje slapen het beste is. Zeker een eigen kamertje voelt voor mij heel onnatuurlijk. Mijn dochter deed het ook prima in haar eigen bed, maar ik denk dat het voor ons zoontje heel goed en fijn was om veel bij ons te slapen.
mijn dochter was 3 maand en sliep altijd tussen ons in anders was het drama en we hadden ook nog een waterbed nooit geweten dat dat gevaarlijker was
Onze kinderen slapen ook gewoon vanaf de geboorte tegen mij aan, niet onder het dekbed de eerste 6 maanden, daarna wel. Als ze nog heel klein zijn slapen ze in slaapzakje en onder eigen dekentje. Ik weet nu hoe sterk mijn moeder instinct is en dat dit veel veiliger is dan dat mijn baby in een andere kamer slaapt. Belangrijk is natuurlijk wel dat je niet extreem moe bent, niet drinkt, rookt, etc.
Wij hebben besloten om de tweede wel bij ons in bed te nemen. Het is beter voor de borstvoeding en de algemene nachtrust. Als moeder slaap je wellicht lichter, maar je hebt minder een huilende baby die getroost moet worden. Mijn eerste dochter heb ik als onzekere moeder wel in eigen bedje in mijn kamer gehad, terwijl ik voor mijn gevoel haar het liefst bij me had. Vaak genoeg trok ik dan gewoon een warme trui aan en sliep ik met alle plezier zonder kussen(of kussen helemaal aan de kant geschoven) en het dekbed tot halverwege mijn romp. De baby dan veilig naast mijn hoofd. In Zweden heb je een BedinBed. Dat is een klein wiegje wat je mee in bed neemt en de baby veilig in kan slapen. Het voeteneind kun je open maken waardoor de baby ook als ze/hij langer is nog in kan slapen. Mijn zus legde de baby in het midden van het bed, met een borstvoedingskussen tussen de baby en manlief. Op die manier kon hij niet op de baby rollen.
Ha zo'n bed in bed heb ik geleend van mijn vriendin uit Zweden Verder slaapt dochter 2 lekker naast me in een omgebouwde co sleeper. Totdat ze gaat rollen, dan komt er een ledikant vlak naast ons bed.
Hier de richtlijnen van unicef voor samen slapen: http://www.attachmentparenting.org/pdfs/API_Infant_Sleep_Safety_Brochure.pdf
een aankleedkussen is echt niet zo goed voor de ontwikkeling van het ruggetje, ze zijn gemaakt om op te verschonen niet om uren op te liggen