Afgevlakt hoofdje baby 5,5 maand

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marlena, 13 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    Even van mij afschrijven hoor. Heb eerder al zo een topic geopend (3 maanden terug) toen we erachter kwamen dat zijn hoofdje wel errug vlak aan het worden was. Inmiddels 3 maanden verder en enorm hard gewerkt met fysio. We hadden toen een meting gedaan en zijn CPI was 94,5 (randje mild/ernstig) en ODDI 105,1 (randje normaal/mild). Al ziet het er in het echt veel erger uit, ik zou eerder denken ernstig/zeer ernstig, maar goed de meting zei wat anders... Fysio heeft sindsdien altijd gezegd dat het echt wel goed kwam. Vandaag sinds een tijdje weer teruggegaan voor de 2e meting. Uitslag hebben we nog niet maar aan alles wat ze zei kon ik horen dat ze het nog niet erg verbeterd vond. Ze vond het nog behoorlijk plat. En dat terwijl we er dus al 3 maanden bovenop zitten! Hij slaapt tot 23 uur 's avonds alleen maar in zijligkussen. 's nachts gebruiken we zo een donut kussentje, maar deze moeten we nu weglaten van de fysio, ze zegt dat dit averechts werkt. Prima. Maar hoe gaat hij ooit normaal leren slapen zonder op zijn achterhoofd te liggen? Echt zodra je hem neerlegt, draait hij constant op zijn achterhoofd, wat je ook doet. 's nachts zijligkussen vind ik een beetje eng dus doen we nu niet. Bovendien draait hij in zijligkussen ook steeds op zijn achterhoofd, maar overdag draai ik hem gewoon 100 keer terug op zijn zij, in de nacht gaat dat lastig.

Hoe gaat dit ooit goedkomen? Ik maak me ernstig zorgen. Ik weet dat er heel veel topics over zijn en dat de meesten zeggen dat het wel goedkomt, maar ik weet het echt niet... Hij loopt motorisch voor, kan prima zijn hoofd alle kanten opdraaien, rolt ook gemakkelijk op zijn buik (behalve in zijn bed, daar vertikt hij het, en ik hoop zo erg dat hij een buikslaper wordt maar denk het niet). Fysio kan niks meer doen, ze zegt dat hij hartstikke sterk is en motorisch dus vooruit loopt op zijn leeftijd. Heeft er iemand nog tips? Of misschien gewoon bemoedigende woorden haha.

2. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Als hij beide kanten op kan rollen kun je misschien toch overwegen om hem handmatig op zijn buik te draaien zodat hij op zijn buik slaapt? Niet iedereen is daar comfortabel mee maar als hij goed beide kanten op kan rollen, zou ik me er zelf geen zorgen over maken.

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Misschien proberen op zijn buik te laten slapen…?
    Overdag niet te vaak in de box oid leggen of draait hij dan wel alle kanten op?

4. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.028
    3.284
    113
    -In plaats van de kinderwagen/wandelwagen een draagdoek of -zak gebruiken, daarmee stimuleer je nekspieren en voorkom je dat hij op zijn achterhoofd ligt.
    -Zoveel mogelijk op de buik laten liggen met spelen
    - Eventueel kijken of hij op de buik wil slapen.

5. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Dit reageerde ik pas in een ander topic. Bemoediging, komt goed dus!

Bij mijn oudste twijfelde ik met 8 weken of hij een voorkeurshouding gehad. Gevraagd bij het CB, maar zij zagen niets. Toen hij later startte bij de gastouder, gaf zij al snel aan dat hij een voorkeurshouding had. Toch wel dus.. Gelijk fysio gebeld. Hij was toen dus ook al wat ouder.
    We hebben de tips van de fysio toegepast. Verder wel een zijligkussen gebruikt, dat werkte echt ideaal. Afplatting is wel een stuk minder geworden, maar niet binnen de wenselijkheidsnormen.

Nu is hij ondertussen al bijna een tiener. Op zich zie je als je heel goed kijkt dat zijn hoofd niet symmetrisch is. Het valt niet op. En zeg nu zelf: zie je wel eens kinderen of volwassenen met een perfect hoofd? Of andersom?

Wel leuk om je vraag zo te lezen, ik was er toen best onzeker over en baalde echt dat ik met 8 weken niet gelijk naar de fysio was gegaan. Maar ja, CB zei dat er niets aan de hand was...
    Dus ik zou vooral zeggen: het komt wel goed!

6. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.677
    1.789
    113
    Bedankt allemaal voor de reacties @Leraje @Biny @Elsss!! Overdag ligt hij eigenlijk nooit meer op zn rug. Hij speelt of op zijn buik, of we tillen hem rond (hij wil namelijk zelfs niet meer 'gewoon op zn rug liggen' overdag). Dat is dus positief. De nachten zijn alleen nog steeds hopeloos. Alleen maar op zijn rug. Als ik m op zn buik leg is het gewoon krijsen, of zelf terugdraaien

We hebben trouwens de tweede meting terug. ODDI 101.0. de scheefheid is dus helemaal verdwenen! CPI echter 94.2. echt maar een mini beetje beter geworden dus... En dat na 3 maanden intensief oefenen en nooit meer overdag op de rug (van 7-23 uur). @Roanna dankjewel ook voor jouw ervaring. Misschien moet ik er inderdaad maar vertrouwen in hebben dat het uiteindelijk niet meer zal opvallen... En hopelijk toch nog wat ronder wordt. De assymetrie is gelukkig weg... Hopelijk komt er ooit ook nog een lichte bolling of anders een berg haar haha.

Leraje en Roanna vinden dit leuk.
  7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier ook een zoon met een hele erge voorkeursligging. Maanden zijn we daar druk mee geweest. Hier hebben we hem wel in een zijligkussen laten slapen. Als je van boven zijn hoofd naar beneden keek zag je een behoorlijke afplatting. Het zijligkussen heeft uiteindelijk wel goed geholpen.

Hij is nu 14 jaar en je ziet er niks meer van.

Marlena vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina