Ik ben erg benieuwd wat jullie kinderen drinken rond de 1 jaar. Bij mijn dochter komt het hier meestal op neer: In de ochtend krijgt ze een papfles die ze helemaal opdrinkt dus 190cc water. na de boterham een flesje gewone melk van 90cc dan nog een flesje van 130cc water in de avond krijgt ze een fles van 190cc water maar hierbij laat ze meestal nog 90 staan. Dus aan water krijgt denk ik 90cc binnen. Tussendoor biedt ik haar nog roosvicee aan in een rietjesbeker. Ze drinkt echt maar een paar kleine slokjes.. ze weet wel hoe het moet maar wilt gewoon niet. Wat denken jullie krijgt ze genoeg vocht binnen? Doordat ze tussendoor niet veel drinkt ben ik bang dat het niet genoeg is.
Ik snap het niet helemaal denk ik, je geeft een papfles met water, hoeveel melk is dat dan ?? In de avond krijgt ze 190cc water maar laat daarvan 90 cc staan. Is dat echt water of ook gewoon iets van opvolgmelk ofzo? Misschien kan je de papfles dan vervangen door een boterham, lijkt mij dat pap enorm vult (is hier wel het geval) Mijn dochter eet er slechter door. Ze vindt het wel lekker maar ik geef het niet meer omdat ze zo slecht eet op de dag. Verder kan je overstappen op volledige koemelk. Opvolgmelk verzadigd namelijk iets meer. Verder qua vocht lijkt ze dan wel genoeg binnen te krijgen. Wat ik net zei: opvolgmelk / papfles vult enorm. Misschien gaat ze dan ook beter drinken als je die laat vervallen.
Ja papfles is 6 schepjes en 2 schepjes pap. in de avond krijgt ze geen papfles maar gewone nutrilon nummer 3. Ik doelde meer de hoeveelheid vocht die ze binnen krijgt..
500 is het minimum qua vocht en 700-1000ml is een mooie marge. Mijn zoon van dezelfde leeftijd (25/7 2012) drinkt 's ochtends 180/6, s middags een halve 180/6 soms wel leeg meestal half. 's avonds een 180/6 een overdag bied ik 2 a 3 x een fles of beker water, thee of diksap aan. De diksap gaat meestal op, de water en thee slokjes. Hij drinkt het liefste nog uit de fles, ook zn sap. En zn melk op schoot, de rest zittend in de kinderstoel of liggend op de bank oid.
Nou aan de 500 zit ze net dan! ik weet gewoon niet hoe ik het er verder in moet krijgen.. als ze niet wilt.. misschien idd de opvolgmelk gaan minder.. maar dat vind ik lastig..
Krijgt ze tussendoor of als toetje geen yoghurt oid? Dat telt ook als volgt. Hier drinken ze ook niet zoveel hoor, niet ideaal maar ze zijn gezond en plassen vrij veel op een dag.
Niet ieder kindje drinkt even veel. Hoer op t cb gaven ze aan dat je hierinngewoon je kindje kan volgen. Hier juist een natnek die soms wel 1,5 liter drinkt op een dag.... Als je huiverig bent om te stoppen met de opvolgmelk (ineens) dan kan je ook eerst een schepje minder geven op dezelfde hoeveelheid water en zo afbouwen. Maar koemelk vult ook dus t zou niet gek zijn om over te gaan op koemelk....
Ze krijgt ook wel eens een toetje na het avondeten. Niet altijd hoor. Soms merk ik dat ze ook niet veel plast, niet gek als ze niet veel drinkt, maar ja 's ochtends als ze wakker wordt is de luier toch best vol. Misschien idd maar eens afbouwen door minder poeder te doen idd!
Misschien vindt ze roosvicee niet zo lekker? Wat als je tussendoor water, thee of diksap geeft? Hier is het trouwens ook een tijdje minimaal geweest, maar nu gaat het beter. Zoontje drinkt goed uit een gewone beker (kan je ook proberen) en komt buiten de gewone momenten (maaltijden en tussendoortjes) ook wel eens "vragen".
en fruit mag je voor 100% vocht tellen, en groenten voor 50%. Dus als ze bv 200 gram fruit eet, is dat 200 cc en 200 gram groenten is 100cc
@tuc: hoe weet jij dat fruit en groente op die manier telt? Het zou hier namelijk veel stress schelen als dat echt zo is! Een slecht drinkertje hb ik haha.
Ik heb hier een folder van het voedingscentrum liggen en daar staat: Vanaf 1 jaar heeft je kind per dag ongeveer 6-7 bekertjes drinken nodig (3/4 liter dus 750 ml) Een deel daarvan bestaat uit melkproducten,zoals melk,vla en yoghurt.Hiervan heeft je kind ongeveer 2-3 bekertjes op een dag (300ml) nodig.Geef je meer dan heeft hij minder trek in zijn eten. Dit zijn dus de richtlijnen. 500cc vocht wordt doorgaans als minimale intake gehanteerd maar dan moeten ook de omstandigheden minimaal zijn. Diarree,overgeven,koorts en zweten. Onze kleine komt ook niet aan die 750 cc maar zolang ze goed plast en poept dan vind ik het prima. Van teveel drinken gaat ze spugen. Ik zou overwegen om de papfles weg te laten dus een gewone fles aanbieden van 180cc + 6 schepjes. Als zij uit de fles beter drinkt dan zou ik de roosvicee in een flesje aanbieden en niet uit een rietjesbeker. Uit een beker leren ze echt wel drinken wanneer de tijd daar is. Probeer ieder geval om niet onder de 500 cc te komen en niet boven de 1 liter want dat is helemaal niet goed voor de nieren. Succes.