Ik heb een vraag want ik weet me even geen raad meer. Mijn zoontje is nu 7 maanden en slaapt nog steeds niet door. Hij slaapt vanaf het begin al niet veel 2 keer per dag een half uurtje (dit is sinds hij 5 maanden was verdubbeld). Hij gaat om 20.00 slapen na een flinke fles en wordt dan bijna om het uur wakker. Sommige nachten slaapt hij wel goed dan hoor ik om 23.00 nog iets en dan pas weer tegen een uur of 06.00. Vanaf die tijd neem ik hem meestal nog bij ons in bed en slaapt hij tot 07.30 verder. Ik weet echt niet wat ik kan doen om hem door te laten slapen trappelzak, inbakeren, op z'n rug,zij of buik maakt niet uit. Ik heb ook het idee dat hij zelf niet zijn draai kan vinden in bed. Ben ik de enige die hier last van heeft want ik hoor om mij heen alleen maar dat hun kinderen al maanden goed doorslapen!! Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven of mij kunnen laten weten dat ik niet de enige ben. Bedankt voor jullie reacties Liefs Faye
Je bent echt niet de enige! Al die hallelujaverhalen over kinderen die de nacht goed doorslapen moet je ook niet te serieus nemen hoor. Het is toch een gegeven dat de meeste ouders in ieder geval de eerste jaren flink slaapgebrek hebben? Mijn dochter sliep wel door vanaf 3 maanden, maar sinds 6 maanden heeft ze weer 2 a 3 nachtvoedingen nodig. Dat duurt ook nog en is elke nacht. Nu maar even het rijtje af: heeft hij een nachtlampje? Een speentje en/of knuffeldoekje? Valt hij wel rustig in slaap? Kan hij ergens bang van zijn? 7 maanden is ook de fase van verlatingsangst, dit kan ook 's nachts opspelen. Maar om het uur wakker worden duidt volgens mij wel op pijn of ongemak. Hoe gaat het met bijvoeding? Kan hij last hebben van tandjes? Hoe zijn zijn oortjes?
Nee hoor, je bent zeker niet de enige... Die van mij is bijna 18 maanden en slaapt heel soms door, 1 nacht per 2 weken denk ik... Accepteren is de oplossing, dat scheelt zoveel frustratie, het komt vanzelf goed!
Nee hoor!! Die van mij is nog jonger...maar wij zijn naar de osteopaat geweest en die constateerde dat hij veel last had van lucht in zijn buikje (zonder krampen) waardoor hij dus veel wakker werd! Ik voedde hem elke keer als hij wakker werd maar hierdoor zakte de lucht alleen maar dieper de darmen in waardoor hij dus weer wakker werd van zich zelf als hij zo'n harde scheet liet! Boeren was bij ons de truc! Hij komt nu nog 1x per nacht na 8 uren slaap! Dat was meer dan welkom na 3 maanden elke 2 uur wakker! Succes wie weet helpt het! Voor iedereen is de osteopaat een aanrader trouwens! Liefs lief!
Mijn zoon slaapt ook niet door hoor! En ik vind dat ook heel normaal, mn dochter is namelijk bij ruim anderhalf redelijk door gaan slapen. Mn zoon gaat om 19u naar bed na een fles van 180/6 met wat rijstebloem. We horen hem bijna altijd om 22u even ( Mooi, bedtjd voor mij, dus ik kruip er naast, hij slaapt in ledikantje in onze kamer ) 's Nachts moet ik vaak een paar keer een speentje geven. Om 5 a 6 uur is hij wakker voor zn fles en met veel moeite slaapt hij dan nog tot ongeveer 7 uur in mn armen door. Maar tussen 22u en 5u hoor ik 'm meerdere keren hoor, maar ik ben dr redelijk op ingespeeld om 'm een aai of speen te geven. Zou hij op zn eigen kamer slapen dan zou ik echt gebroken nachten hebben. Nadeel van zijn tijden is wel dat als ik moet werken - ik werk gelukkig niet veel, maar gemiddeld 1 a 2x per week - dat hij om 5 uur wakker is en dan niet meer slaapt als ik een dagdienst heb. En dat ik na een avonddienst om 1uur in bed lig en hij om 5 uur wakker is en daarna nog maar kort dut in mn armen. Na een werkdag - zoals nu - ben ik dus echt gebroken!
Tot voor kort ging ik er ook meerdere keren per nacht eruit voor speentje als hij wakker werd maar sinds kort leg ik als ik ga slapen een paar extra spenen in bed en die vind hij zelf in de nacht. Sinds een week nu dat ik er in de nacht niet uit hoef. Ik hoor hem wel eens even maar hij gaat zelf weer slapen. Mits hij ziek is want dan wil hij er in de nacht wel vaker uit.
Mijn dochter is door gaan slapen vanaf dat ze 11 maanden was. Daarvoor sowieso nog 3 nachtvoedingen en regelmatig nachten dat ze gewoon een uur of langer klaar wakker was...
allemaal bedankt voor de reactie, ik denk zelf ook dat het ongemakken zijn dat hij zijn draai niet goed kan vinden. Speentje helpt maar hij pakt hem 's nachts niet zelf terwijl hij meestal vlak naast ligt. Ik zal eens kijken wat een osteopaat precies inhoud en of het wellicht iets kan betekenen voor ons. Bedankt voor alle tips ik ben blij om te horen dat het vaker voorkomt dan dat je hoort. Al gun ik natuurlijk iedereen een goede nachtrust
Een tip: heel veel ouders dat hun kind doorslaapt als die geen nachtvoeding meer krijgt. Vaak tellen ze de keren dat ze uit moeten voor een speen, knuffel, kind goed leggen, krampen, tanden, dromen ed niet mee bij het 'doorslapen'
Denk dat Adi een punt heeft.. zodra de nachtvoeding vervalt wordt het inderdaad vaak "doorslapen" genoemd, ook al moet je er dan nog tig keer uit. Hier ook, mijn zoontje is een slechte slaper, en ik kan de keren dat ik 's nachts mn bed niet uit hoefde echt op 2 handen tellen. En hij is nu bijna een jaar... Ik ben al helemaal gelukkig na een nacht als afgelopen nacht: maar 1x eruit, omdat meneer een flinke doorlekluier had, heel zijn romper, pyjama en slaapzak nat. Tja, dan zou ik ook niet lekker blijven slapen! Na omkleden, knuffel en wat drinken (om tot rust te komen) sliep hij lekker door tot 7.30. Prima, dat noem ik een topnacht!
Ons zoontje sliep met 11 maanden zo goed als door (had al een hele poos geen nachtvoeding meer). Hij is trouwens nog vaak wakker snachts, dromen of gewoon even een knuffel nodig ofzo? Van de 7 nachten slaapt hij er 5 door per week. Dus je bent zeker niet de enige
Mijn dochtertje heeft vanaf ongeveer 3 maand tot 9 maand doorgeslapen. We hoefden er dan alleen maar uit als ze tandjes kreeg en dat was vaak 1 of 2 nachten en dan sliep ze weer door. Nu is het bijna elke nacht dat ze wakker wordt en een flesje wil. We hebben al van alles geprobeerd maar niks helpt, dus ik denk dat we ons er maar bij neer moeten leggen en hopen dat het snel weer beter gaat. Ik ben al lang blij dat ze na een flesje weer verder slaapt en wij dus ook. Het is in ieder geval niet abnormaal dat je kindje nog niet doorslaapt.
Onze zoon sliep door van toen hij 6weken was tot hij 4maanden was. Daarna heeft hij 4maanden gerommeld. Ik kon er 5/6x per nacht uit. Daarna was het ineens over en sindsdien slaapt hij altijd goed (muv tandjes/dromen/ziek) Onze dochter is bijna 7maanden en heeft een week doorgeslapen (geen enkele keer wakker) Je doet er niks aan.... Maar het is behoorlijk irritant en vervelend omdat je niet weet waarom en het dus niet kunt oplossen Sorry geen tips wel herkenning!
Yups, hier sliepen beide meiden vrij vroeg "door", maar ik moet er ook regelmatig uit omdat de speen naast d'r hoofd ligt en ze hem niet kan vinden Is het een idee een doekje aan de speen te doen? Dan kan hij hem makkelijker vinden en het doekje helpt misschien met in slaap vallen. Onze jongste heeft veel aan haar doekje en het helpt haar zelf in slaap vallen. Overigens is de nacht hier vaak om 05:30/06:00 voorbij. Soms slaapt peuter nog even verder in ons bed, maar dat is het ook... Vroege vogels.
Ja het is lastig. Ik vind eruit gaan voor een speen oid niet zo erg. Maar voor flesjes vaak wel. En zoals nu: uren niet slapen, onrustig zijn en huilen... Pfff dat wel. Mijn zoontje sliep met 6 weken door. Daarna af en toe nog een speentje geven, maar al snel hoefden we er nooit meer uit voor hem. Nu soms wel een keertje als hij droomt ofzo. Ons dochtertje heeft ook al allerlei hulpverleners gezien en heeft/had vanalles (te lang verhaal). Ds als je gevoel zegt dat er wat is: niet opgeven en doe er wat mee! Sterkte!
Bedankt voor alle reacties hoe vervelend ook voor iedereen ik ben blij dat ik niet de enige ben. De kleine slaapt nu al bijna 2 uur zonder ook maar een kik te geven, hebben nu een cd met slaapliedjes aangezet zodat hij achtergrond geluid heeft. Voelt hij zich wellicht minder alleen. We zullen maar gedulde hebben en rustig afwachten tot hij zelf besluit door te slapen. Ik denk zelf niet dat er iets anders aan de hand is want verder is hij altijd vrolijk en heeft hij nergens last van. Hij zal wel niet alleen willen zijn. Dan maar een extra knuffel vannacht (het heeft ook wel iets speciaals dat z'n kleine man je nodig heeft laten we er dan maar van genietenzolang het duurt. (zoals mijn moeder altijd zegt))
Hier ook een meisje wie niet door sliep..laatste twee weken gaat het aardig goed ze slaapt van 19u tot 4u en moet er 1x uit en soms slaapt ze in een keer door tot 7u weer voorheen zagen we ook ieder uur...en wat je zegt je hoort om je heen ook alleen maar dat ze wel doorslapen... Na lang zoeken...ze heeft kma, lang verkouden geweest een oorontsteking enz enben ik erachter gekomen dat ze kiss-syndroom had...dit is behandeld en ik heb een veel vrolijker en tervreden kindje wie een stuk beter slaapt! Ik hoop dat je snel betere nachten krijgt! Want het is wel pittig en erg vermoeiend... Sterkte!
Je bent zeker niet de enige. Mijn dochtertje is pas bij bijna 3 jaar gaan doorslapen (en dan bedoel ik dus dat ik mijn bed niet meer uit hoefde voor speen kwijt, knuffel kwijt, etc). Een tip heb ik niet voor je omdat wij op die leeftijd met haar zijn gaan afspreken dat ze niet meer ging roepen als ze wakker werd maar gewoon weer ging slapen. Daarvoor heb ik van alles geprobeerd maar niets hielp.
Hier slaapt ze vanaf 3 maanden door, en sinds kort van 7 uur savonds tot minimaal half 8 sochtends. ze heeft geen speen, wel een knuffel, maar kan goed zonder haar knuffel wel. ik houd in mijn achterhoofd dat het altijd kan gebeuren dat je kindje snachts nog een flesje wilt.. omdat het inderdaad vaker voorkomt en ineens het doorslapen weer over kan zijn. al heb ik het nog niet mee gemaakt.